• TinkerBelle

Hindersprövning - ni som gifter er/har gift er med en Engelsman

Har precis pratat med folkbokföringen ang. hindersprövning. Ville veta vilka papper som behövdes då min m2b är engelsk medborgare och fortfarande bosatt i England.

Handläggaren talade då om att vi måste infinna oss personligen på något av skatteverkets kontor med m2b?s pass samt dokument som bevisar hans civilstatus.
    Det stod inte på deras hemsida så det blev en överraskning.

Hur har ni andra gjort?
    Vilka papper har ni haft med er? Jag tror det heter ?certificate of no impediment?, men är inte säker.

Blev helt plötsligt väldigt stressad att något ska gå galet!!! *Suck*

• Svar på tråden Hindersprövning - ni som gifter er/har gift er med en Engelsman
  • Ravna

Japp. Det är likadant oavsett vart din blivande brud eller m2b är ifrån.
    Man måste kunna visa upp ett giltigt pass och dokument från deras hemlands form av folkbokföringsregister som visar att de inte är gifta i hemlandet.

Kolla med din man om hans föräldrar kan få ett utdrag ur deras register och sedan posta det till er.

• TinkerBelle

Som tur är är han i England för stunden. Så jag har gett han "order" om att marchera till deras registry office omedelbums!

Eftersom det är så otydligt på Skatteverkts hemsida är jag mest orolig för att fler "överaskningar" skall dyka upp.

Men om det bara är ett register utdrag och pass som behövs så ska det nog gå vägen.

Ravna skrev 2009-04-20 16:36:56 följande:
    Japp. Det är likadant oavsett vart din blivande brud eller m2b är ifrån.Man måste kunna visa upp ett giltigt pass och dokument från deras hemlands form av folkbokföringsregister som visar att de inte är gifta i hemlandet.Kolla med din man om hans föräldrar kan få ett utdrag ur deras register och sedan posta det till er.
  • elsi

jag skulle nog be honom ta med hans Birth certificate oxå.

Vi, både fårn england hade tänkte att gifta oss där och skulla ha behövt gå till varsin registry office för att få detta, DU HAR RÄTT ! man måste gå ditt personligen.
    Det är bara att vara säker att han inte ha någon fru i england och eller detaljer om hans fördetta giftamål.
    oroa dig inte Tink! vi klappar händerna så bli allting bra!!

• soffi73

Min kille var tvungen att hämta Birth certificat personligen pa registry office, dom kan tydligen inte skicka det som svenska skatteverket gjorde när det gällde mitt personbevis. Vi var ocksa tvungna att skicka in kopia pa vara pass och papper pa var vi är skrivna nanstans ( Tyskland)

• TinkerBelle

Ante att det var något mer!
    Jag har lagt till Birth Cert på listan över dokument han ska ta med sig nästa gång.

Tack fär era svar!

• TinkerBelle

Idag hämtade m2b sina papper från hans lokala "registry office".
    Tre veckor har det tagit.
    På fedag blir det till att åka till skattekontoret här i Sverige för att lämna hindersprövningen.

• Jeez

Jag tycker att det var rätt tydligt, du måste ha missat när du läste? Eller handlar det om folkbokfördhet eller inte? (Mao, jag tror inte att ni behöver vara oroliga för fler överraskningar egentligen).

"Innan ni kan ingå äktenskap måste ni ansöka om hindersprövning hos Skatteverket. Ansökan ska vara i original. Ansökan görs på blankett SKV 7880. Den som inte är folkbokförd i Sverige bör om möjligt bifoga ett intyg om aktuellt civilstånd från det land där han/hon är bosatt. Om han/hon tidigare varit gift eller registrerad partner krävs alltid ett intyg om att äktenskapet eller partnerskapet är upplöst.

Den som inte är folkbokförd ska också styrka sin identitet och medborgarskap vid ett personligt besök hos ett skattekontor eller servicekontor. Identiteten styrks med pass eller, för medborgare i en EES-stat eller Schweiz, även med nationellt ID-kort där medborgarskapet framgår. Besöket kan ske antingen genom att man hos kontoret lämnar in ansökan om hindersprövning eller hämtar intyg om hindersprövningen när den är klar. Om man gör det personliga besöket i samband med att hindersprövningen är klar bör man i god tid dessförinnan ha skickat in ansökan. Man bör då också redan till ansökan ha bifogat en kopia av sitt pass eller nationella identitetskort".

Svar på tråden Hindersprövning - ni som gifter er/har gift er med en Engelsman