Inlägg från: TinkerBelle |Visa alla inlägg
  • TinkerBelle

Hindersprövning - ni som gifter er/har gift er med en Engelsman

Har precis pratat med folkbokföringen ang. hindersprövning. Ville veta vilka papper som behövdes då min m2b är engelsk medborgare och fortfarande bosatt i England.

Handläggaren talade då om att vi måste infinna oss personligen på något av skatteverkets kontor med m2b?s pass samt dokument som bevisar hans civilstatus.
    Det stod inte på deras hemsida så det blev en överraskning.

Hur har ni andra gjort?
    Vilka papper har ni haft med er? Jag tror det heter ?certificate of no impediment?, men är inte säker.

Blev helt plötsligt väldigt stressad att något ska gå galet!!! *Suck*

• Svar på tråden Hindersprövning - ni som gifter er/har gift er med en Engelsman
  • TinkerBelle

Som tur är är han i England för stunden. Så jag har gett han "order" om att marchera till deras registry office omedelbums!

Eftersom det är så otydligt på Skatteverkts hemsida är jag mest orolig för att fler "överaskningar" skall dyka upp.

Men om det bara är ett register utdrag och pass som behövs så ska det nog gå vägen.

Ravna skrev 2009-04-20 16:36:56 följande:
    Japp. Det är likadant oavsett vart din blivande brud eller m2b är ifrån.Man måste kunna visa upp ett giltigt pass och dokument från deras hemlands form av folkbokföringsregister som visar att de inte är gifta i hemlandet.Kolla med din man om hans föräldrar kan få ett utdrag ur deras register och sedan posta det till er.
  • TinkerBelle

Ante att det var något mer!
    Jag har lagt till Birth Cert på listan över dokument han ska ta med sig nästa gång.

Tack fär era svar!

• TinkerBelle

Idag hämtade m2b sina papper från hans lokala "registry office".
    Tre veckor har det tagit.
    På fedag blir det till att åka till skattekontoret här i Sverige för att lämna hindersprövningen.

Svar på tråden Hindersprövning - ni som gifter er/har gift er med en Engelsman