• Duchess

CAMBRIDGE kuren- tråd nr 14. Alla nya & gamla se hit!!

Kul att kunna hjälpa till!
    Jag har ätit en del GI-kost, och då lärde jag mig att alltid titta på hur mycket kolhydrater som maten innehåller. Eftersom CK är en lågkolhydratkur så passar GI och CK bra ihop.

Något man t ex inte kan tro är att popcorn är "onyttigare" än jordnötter. Popcorn är ju majs, och majs innehåller massor av tomma kolhydrater.

Visst frossar jag i onyttigheter ibland, men jag har lärt mig vad som är bra och dåligt. Jag har också lärt mig att göra bättre val, tex nötter istället för popcorn. Vi har också slutat äta pasta och ris här hemma. Potatis äter vi ibland, men inte så mycket. Vi äter istället någon proteinkälla (kött, fisk eller fågel) samt grönsaker och en god sås.

Fast nu ska jag nog sluta prata om mat Hursomhelst har jag gått ner 1,7 kg sedan i måndags. Det känns helt okej!

SIAX skrev 2009-05-27 19:14:13 följande:
    Det här var ju jättebra tips! Var inte medveten om att det fanns mat man kan äta om det skulle krisa ordentligt förrän idag. Jag har tagit en mintpastill, druckit vatten och borstat tänderna till leda. Har till och med en gång tuggat på en kaka, spottat ut den och sköljt munnen med vatten. Man gör verkligen helskumma saker när man är desperat :DJag har sagt det förut och säger det igen: Jag är så himla glad att det här forumet finns! Tack!
  • Duchess

Det brukar ta mig 3-4 dagar att få ett bra utslag på stickan. Nu vet jag inte vilken variant du använder, men bra för mig = runt 8 på skalan = lila. Imorse hade jag själv snäppet under, dvs ganska mörkt rosa.

Jag tror att det har att göra med många saker, t ex hur mycket vatten man dricker, var i menscykeln man befinner sig och vilken ämnesomsättning man har. Men ge inte upp - det kanske tar någon dag längre för dig. Och även ett rosa resultat på stickan visar på ketoner, dvs att du är på god väg in i ketos.

Venus08 skrev 2009-05-28 10:46:24 följande:
    Jag har bara ätit CK ren kur. Är det alltså meningen att det skall vara mörkrött vid det här laget?
  • Duchess

Det är bara att hoppa upp i sadeln igen

Ett tips till nästa gång: om du bara äter tacofärsen, sås, sallad och gurka (ev lite tomat) så försvinner inte ketosen. Den stora "syndaren" i tacomåltiden är brödet.

December 2009 skrev 2009-05-28 17:47:41 följande:

En dag klarade jag.. familjen åt tacos.. så hela igår och två påsar idag.. nu frossade jag tacos *suck* bara börja om!
  • Duchess

Ketosstickorna är naturligtvis bra om man kör ren kur, men i mitt tycke intressantare om man kör kombinerad kur. Jag kombinerar ibland Cambridge med GI, vilket innebär att jag behåller ketosen även när jag äter mat. Äter man Cambridge i kombination med kolhydratrik kost blir ju ketosstickorna ointressanta.

Peppy skrev 2009-05-29 16:30:02 följande:
    Hej alla glada! Jag har inte förstått det där med ketosstickorna. Varför måste ni testa er på stickor? Är det bara för de som har följt ren ck eller för de som kör kombi? För om man kör ren behöver man väl inte ha stickor? Man äter ju ändå inget annat och bör väl vara i ketos? ^^Nå, jag har själv hållit på i ca fem dagar och jag är väääldigt seg i huvudet, men jag dricker bra så.. Har gått ner 3 kilo, vatten? men det märks på byxorna! Skönt.Ha en underbar dag! Det ska jag ha iaf :)
  • Duchess

Välkommen hit! Det här är ett bra ställe för att få pepp, inspiration och ork att kämpa vidare

student73 skrev 2009-05-30 07:33:11 följande:
    Jag är en ny gammal Cambridge användare. Äntligen orkar jag ta nya tag. Mitt mål är att gå på ren kur i 8 veckor.
  • Duchess

Jag har hört att vanilj passar bra att krydda med kanel. Har inte testat det själv än, men tänkte göra det imorgon. Återkommer med betyg på den när jag smakat!

Jordgubb tycker jag är OK, men bara när jag använder stavmixer. Den funkar inte i shaker - den blir bara klumpig och otäck. Om man vill lyxa till det kan man mixa ner några färska eller frusna jordgubbar i shaken. Isbitar är också schysst!

December 2009 skrev 2009-05-30 12:39:34 följande:

Höll mig igår, andra shaken ner idag. Blev en vanilj som jag inte gillar för måste ha påsar till måndag då jag kan skaffa nya så drygar ut de goda med de äckliga så man inte i morrn och måndag får bara äckliga Så i kväll får jag unna mig en choklad igen. I morrn blir det äckeljordgubb till frukost, sen unna mig en choklad och sen äckelvanilj igen.
  • Duchess

Hmm.. det lät ju inte så lovande.. Nåja, jag får väl prova ändå. Smakar det jättedåligt så får jag dumpa eländet och göra en chokladshake istället.

Stavmixer rekommenderas verkligen! Jordgubb blir en helt annan sak med mixer. Jag har också märkt att grönsakssoppan (den enda soppan jag gillar) blir mycket slätare och godare med mixer. Därför har jag gjort så nu att jag tar kakao eller choklad/mint när jag äter på jobbet (där jag bara har en shaker) och äter grönsakssoppa och jordgubbsshake hemma.

December 2009 skrev 2009-05-30 15:04:24 följande:

Duchess: Körde med kanel.. smakade ännu mer skit Utan påminner det åtminstone om vaniljsås.. med kanel.. som uppspydd äppelkaka med såsen hahaUsch har ingen mixer får våldgästa nnå som har haha
  • Duchess

Bra tänkt! En stavmixer är bra att ha även till annat, så varje hushåll borde ha en.
    *hoppas att din sambo förstår vinken*

December 2009 skrev 2009-05-30 15:10:05 följande:

Hörde att det är mors dag i morrn *ger karln menande blickar och pikar att barnen vill ge mamma en*
  • Duchess

Om jag ska vara ärlig så ser jag inte det här som bantning.

Såhär tänker jag: Jag är så lyckligt lottad att jag hittat en man som jag vill dela resten av livet med - och av något förunderligt skäl så vill han dela sitt liv med mig. Jag vill att vårt liv tillsammans ska bli långt och innehållsrikt. Därför vill jag försöka leva på ett sätt som gör att min hälsa inte begränsar varken längden eller innehållet i det liv vi får tillsammans.

Jag håller inte på med CK för att bli snyggare. Jag gör det för att må bättre, eftersom det gynnar både mig och min man. Har man barn så är det ännu fler personer som gynnas i längden av att man mår bra.

Var glad över stavmixern! Just nu är den bra till jordgubbshakes och annat - senare i livet kan du göra goda såser, smoothies och mycket annat med den. Du vill må bra, och du har man och barn som stöttar dig. Kan det bli bättre?

December 2009 skrev 2009-05-31 10:11:08 följande:

Fick en stavmixer i present på mors dag.. men vet inte.. kändes inte kul att få något som uppmanar till bantning i present
  • Duchess

Usch, inte kul. Då tycker jag att du struntar i jordgubb och äter de smaker du vet att du gillar. Jag varierar mellan tre olika, och det räcker bra för mig.

December 2009 skrev 2009-05-31 11:45:34 följande:

Gjorde jordgubb.. med is och mixern.. spydde upp den som en gris så tuggar på tandborsten nu för få bort bismaken av mjölen blandat med spyor
Svar på tråden CAMBRIDGE kuren- tråd nr 14. Alla nya & gamla se hit!!