• Thewedding

Nån som har recept på Macarons ?

Är det kakor eller vad är det ? Hittade såna på en sida dom såg goda ut

• Svar på tråden Nån som har recept på Macarons ?
  • J D

Mm, det är marängiga saker med kräm i, det är helt enkelt det absolut godaste som finns och jag hade recept men min dator dog just för gott.

Finns bl. a ett recept på Arla köket om jag inte minns fel .

• TinkerBelle

Tjejen som har den här bloggen blev vald (tillsammans med två vänninor) till årets hemmakock.
    Har inte provat receptet själv, men hon skriver utförligt.
    Dock på Engelska...

www.acatinthekitchen.com/

• september22

Macarons
    Du behöver:
    ♦ 4 dl florsocker
    ♦ 125 g skållad och mald sötmandel
    ♦ 1,25 dl äggvita, ca 3-4 äggvitor
    ♦ 0,5 dl strösocker
    ♦ ev 2 droppar karamellfärg röd färg eller 2tsk kakao

Smörkräm
    ♦ 100 g rumsvarmt smör
    ♦ 1 1/2 dl florsocker
    ♦ 1 tsk vaniljsocker
    ♦ 1 ägggula
    ♦ 2 msk hallonsylt
    ♦ ev några droppar röd karamellfär
    Gör så här:
    Sätt ugnen på 150˚C. Sikta ner florsocker och mandel i en bunke. I en annan bunke: Vispa äggvitan med en elvisp, först på låg hastighet, öka efter hand. Tillsätt strösockret, vispa till en fast marängsmet. Det tar ca 5 minuter. Häll i de torra ingredienserna i marängen och blanda varsamt. Spritsa, eller klicka ut med två teskedar, ca 50 klickar stora som femkronor på plåt med bakplåtspapper. Låt kakorna vila ca 15 minuter på plåten, vilan gör att dom inte spricker i ugnen. Baka i nedre delen av ugnen i ca 12 minuter. Kakorna ska vara lite mjuka i mitten. Dra av bakplåtspappret från plåten till köksbänken, direkt när kakorna kommit ur ugnen. Låt kakorna kallna.

Smörkrämen
    Lägg smöret i en bunke och sikta ner florsocker och vaniljsocker. Vispa med elvisp tills blandningen är ljus och porös. Vispa ner äggulan och hallonsylten. Färga eventuellt med lite röd karamellfärg. Bred en klick smörkräm på hälften av makronerna och täck med den andra hälften så att de ser ut som små hamburgare. Förvara i kylskåpet.

• Erika10710

Jag har testat lite olika "svenska" recept, tycker de är sådär. JÄttegoda men jag vill ha samma utseende som riktiga macarons från Laduree. Ska försöka lägga händerna på ett franskt recept och översätta det, så jag får återkomma. Vi ska bjuda på lila och blå macarons på vårt bröllop, tror en smak blir blåbär och den andra ev vit choklad eller lavendel..

• J D

Erika10710 skrev 2009-05-04 21:09:33 följande:
    Jag har testat lite olika "svenska" recept, tycker de är sådär. JÄttegoda men jag vill ha samma utseende som riktiga macarons från Laduree. Ska försöka lägga händerna på ett franskt recept och översätta det, så jag får återkomma. Vi ska bjuda på lila och blå macarons på vårt bröllop, tror en smak blir blåbär och den andra ev vit choklad eller lavendel..

Jatack! Smart idé att översätta ett franskt, skulle jag kunna göra själv också men om du hittar ngt vore det super! Jag har varit orolig för att de ej ska bli som i Frankrike varför jag inte har vågat prova än, haha.

• Erika10710

Nu har jag provbakat lite och hittat ett recept där de blir precis som "riktiga" macaroons!
    Här kommer det:
    4 dl florsocker
    125 g skållad mandel (mald i en mandelkvarn, mixer funkar inte)
    1 1/4 dl äggvita, ca 3-4 st
    ½ dl strösocker
    Karamellfärg efter smak, tänk på att färgen bleknar rätt så mycket i ugnen.
    Eventuell smaksättning, et violextrakt, blåbärsextrakt eller likande. Man kan också använda blå vallmofrön för att få en fin struktur.

Sikta florsocker i en bunke, tillsätt mandelmjölet.
    I en annan bunke: vispa äggvita med strösockret, först på låg hastighet sen på hög. Tillsätt lite av sockret i taget. Det tar ca 5 min att få en bra marängsmet.
    Blanda i karamellfärg.
    Häll i de torrra ingredienserna i marängen och blanda försiktigt. Smeten kommer att sjunka ihop men det är helt ok!
    Spritsa eller klicka ut på bakplåtspapper (teflonpapper är ännu bättre) efter önskad storlek. Kakorna växer enbart åt höjden i ugnen. Låt kakorna vila på plåten ca 30 min för att de inte ska spricka i ugnen.
    Baka i nedre delen av ugnen i ca 12 min, de ska vara mjuka i mitten. Dra av bakplåtspappret från plåten till köksbänken direkt när kakorna kommer ut från ugnen. Låt kakorna kallna helt innan man fyller dem.

Jag tycker det blir godas med en smörkräm, smaksatt med tex hallon, viol, citron, etc. Men man kan också göra en kräm på choklad.

Kakorna håller sig ca en vecka. Men fyllning 2-3 dagar. Kakorna utan fllning kan frysas in.

Lycka till!

Svar på tråden Nån som har recept på Macarons ?