• VicBambi

Förlovning vid 21?

Jag har varit tillsammans med min kille i över tre år. Jag fyller 21 om två månader och han fyller 23 några dagar efter.

Han har nyligen köpt en lägenhet och vi storrenoverar den ihop. Den planeras bli klar till sommaren och då ska jag också flytta in. Nu är det såhär att jag pluggar på annan ort 30 mil från Malmö, men vi klarar av distansen bra. Jag har ett år kvar att plugga, men sedan flyttar jag in hos honom "på riktigt".

Mina tankar kretsar nu runt förlovning (och det inkluderar inte bröllop inom ett år) eftersom jag är säker på att det är han jag vill dela mitt liv med.
    Han verkar dock lite trög i starten och trots att jag önskade att det var han som frågade börjar jag snart fundera på att fråga honom själv. Men jag är så nervös!
    Jag tycker att det är en stor deal att förlova sig, men att flytta ihop är ändå större på något vis. Då om nått har man visat att man menar allvar.

Så, vad ska jag ta mig till?
    Ha is i magen eller ta saken i egna händer?
    Och i sådana fall, hur?

• Svar på tråden Förlovning vid 21?
  • fragolina

Personligen tycker jag att hela vitsen med förlovning är att man tar ett första steg mot äktenskapet. Så att bara förlova sig utan att planera för ett bröllop (inte nödvändigtvis inom ett år, men iallafall inom överskådlig framtid) skulle kännas fel för mig.

Sen kan jag bara jämföra med mig själv och säga att idag är jag väldigt olik den person jag var vid 21 (jag är idag 34), och den kille jag var tillsammans med då, som jag var otroligt kär i och övertygad om att vi skulle dela resten av livet tillsammans) skull jag inte kunna leva med idag då vi båda har utvecklats åt olika håll.