• VicBambi

Förlovning vid 21?

Jag har varit tillsammans med min kille i över tre år. Jag fyller 21 om två månader och han fyller 23 några dagar efter.

Han har nyligen köpt en lägenhet och vi storrenoverar den ihop. Den planeras bli klar till sommaren och då ska jag också flytta in. Nu är det såhär att jag pluggar på annan ort 30 mil från Malmö, men vi klarar av distansen bra. Jag har ett år kvar att plugga, men sedan flyttar jag in hos honom "på riktigt".

Mina tankar kretsar nu runt förlovning (och det inkluderar inte bröllop inom ett år) eftersom jag är säker på att det är han jag vill dela mitt liv med.
    Han verkar dock lite trög i starten och trots att jag önskade att det var han som frågade börjar jag snart fundera på att fråga honom själv. Men jag är så nervös!
    Jag tycker att det är en stor deal att förlova sig, men att flytta ihop är ändå större på något vis. Då om nått har man visat att man menar allvar.

Så, vad ska jag ta mig till?
    Ha is i magen eller ta saken i egna händer?
    Och i sådana fall, hur?

• Svar på tråden Förlovning vid 21?
  • fragolina

Personligen tycker jag att hela vitsen med förlovning är att man tar ett första steg mot äktenskapet. Så att bara förlova sig utan att planera för ett bröllop (inte nödvändigtvis inom ett år, men iallafall inom överskådlig framtid) skulle kännas fel för mig.

Sen kan jag bara jämföra med mig själv och säga att idag är jag väldigt olik den person jag var vid 21 (jag är idag 34), och den kille jag var tillsammans med då, som jag var otroligt kär i och övertygad om att vi skulle dela resten av livet tillsammans) skull jag inte kunna leva med idag då vi båda har utvecklats åt olika håll.

Så jag skulle skynda långsamt och börja med att vara "bara" sambo; ni har ju hela livet framför er och all tid i världen att förverkliga era drömmar! Men alla är vi olika, och det finns ju massor av människor som träffas unga och lever lyckliga i resten av livet. Så känns det rätt för dig så tycker jag du ska ta tjuren vid hornen och fria till karln din. Han kan ju inte bli annat än överlycklig!!

• rosesarered

Ja men det är väl bara att fråga/fria om du vill det!

Det behöver inte alls vara så längre att det är mannen som friar, det är numera lika vanligt och okej att det är kvinnan som gör det. Det behöver inte ens vara ett frieri med i bilden, finns många som gemensamt beslutar sig för att förlova sig/gifta sig.

Om du känner att du vill förlova dig så tycker jag att du kan fråga honom helt enkelt om han också vill det. 

Det finns inga regler för förlovning och giftermål, det är helt okej att vänta några år med giftermål. 

Angående ålder så förlovade jag mig med min sambo när jag var 21 efter tre års förhållande. Ungt- ja dumt- i dagsläget nej, vi får väl se vad jag tänker om 10 år  

Lycka till!

• Heloise

Vi förlovade oss när jag var 21 och han var 23; sedan tog det iofs 9 år till bröllop, men det gör inget alls iaf inte för mig. Bröllopet blir början på en ny era( om allt går enligt planerna)som inkuderar ett par gulliga ungar, hoppas vi.

Jag har aldrig varit den där förlova= bröllop inom 1-2 år. Däremot tycker jag att förlovning är ett viktigt och allvarlig steg som man inte ska bara kasta sig in i. Med facit i hand hade vi ju kunnat gift oss för 7 år sen, men jag är glad att vi väntade tills nu!

Det finns som ovanstående skriver inga regler, inget rätt eller fel. Huvudsaken är ju ändå att man älskar varandra och vill vara med varandra, med eller utan förlovning.
    Lycka till

• ZandraQ

Jag var nyss fyllda 18 när jag förlova mig med min blivande. Det har tagit oss nästan 12 år men nu ska vi gifta oss. Känner man att det är rätt så finns det ingen ålder. jag älskar min karl lika mycket nu som då om inte mer nu! Vi förlova oss efter tre månader för att det kändes så rätt. Jag hoppas du kommer på något mysigt sätt och överraska honom. Lycka till!

• VicBambi

Tack tack tack så mycket för alla fina svar!
    Ja jag känner absolut att han är den rätte och det är en stor sak att förlova sig så jag är lite pirrig i magen om jag säger så :) Mmmh, precis, det finns många som bara förlovar sig och aldrig gifter sig. Men vi får se vad framtiden har att ge. Det bli spännande ;)

Tack igen för alla svar, ha en trevlig kväll!

• MV85

För mig innebär en förlovning att man planerar att gfta sig. Det måste inte nödvändigtvis vara inom ett eller två år, men jag tycker nog att man ska i alla fall vara så säker på varandra att man kan tänka sig att gifta sig inom denna tidsram.
    Att byta ringar med varandra o bära på vänster hand för att visa att man hör ihop är inte att förlova sig i mina ögon. Det är att köpa matchande smycken.
    Att förlova sig är för mig att den ena parten frågar den andra parten om man vill gifta sig, varpå denna svarar ja på frågan.
    Förlovning = För lovning om äktenskap i mina ögon. Vet dock att alla inte ser det på det sättet nu för tiden, vilket jag faktiskt tycker är lite tråkigt.

Om du känner att du är redo att förlova dig tycker jag verkligen du ska fria! Ålder spelar ingen större roll, själv var jag 22 när jag förlovade mig o kommer vara 24 när jag säger mitt "I do".

• MammaMiaa

Jag har varit förlovad i 7 år till midsommar.

Där finns många som bara är förlovade hela livet.

Jag hade tagit saken i egna händer, om jag hade varit dig. Annars kan du för vänta i många år till. Berätta gärna hur det går.

• Moirie

Som det tidigare sagts så finns det inga fasta regler längre för vad en förlovning betyder eller inom vilken tid man ska gifta sig, om man väljer att alls gifta sig. Jag skulle dock vilja ge dig rådet att ta reda på vad förlovning betyder för dig och för honom så att inte en av er börjar planera bröllop medan den andre tänker att förlovning räcker bra för överskådlig framtid.

• Mrir

Jag är i lite samma sits som du. Jag (23)och sambon (22) har visserligen bara varit ett par i knappt 15 månader men bor ihop och har precis skrivit kontrakt på en större lägenhet.Vi är båda färdigutbildade om ett par veckor, vi går i samma klass och har alltså känt varandra ett tag bara det att det tog ganska lång tid innan vi förstod att det var vi.

Vi har länge haft diskussionen om vem som ska fria, jag tycker att han ska göra det och tvärt om. Jag har nu bestämt mig för att fria till honom på våran årsdag i februari (hur i hela friden ska jag kunna hålla det hemligt tills dess?!)

I vilket fall, känner du att nu är det dags så gör slag i saken. Som det är idag behöver ett frieri inte innebära att man gifter sig inom ett år (även om jag gärna skulle hålla på den traditionen)

Lycka till^^

• didis

Jag ser inga hinder för att ni skall förlova er, jag träffade maken när jag var 17 och vi förlovade oss några år efter. Sedan dröjde tills i år, 20 år efter att vi träffades, tills vi gifte oss
    Ingen brådska här inte!

Fundera dock på varför du vill att ni skall förlova er, varför det känns viktigt för dig. Hur skulle det förändra er relation?

En förlovning idag är en romantisk gest och fyller ingen juridisk funktion. Det är bara här på BT som jag träffat på folk som tycker att förlovning = äktenskap inom 1-2 år, de flesta av våra vänner (som är i 35-50årsåldern) är förlovade sedan massor av år men inte gifta.

• VicBambi

Ja, jag funderar på varför jag vill förlova mig. I september har vi varit tillsammans i fyra år och jag tror att jag vill förlova mig av de rätta anledningarna.

Inte för att bevisa något för någon och inte heller för att vi har varit ihop så länge. Klart att man vil visa att man är upptagen och att man vill någonting mer än att bara vara pojkvän-flickvän. Det är honom jag vill spendera hela mitt liv med och att förlova sig är bara en liten gest i det stora.

Ett kärleksfullt tecken som visar sig själv och alla andra vad man vill. Ingen big deal egentligen, men jag tror att känslan blir en annan när man har förlovat sig. Nu har vi "bara" gått runt och varit flickvän och pojkvän i fyra år och jag känner att jag skulle vilja mer.
    Kärleken blir inte större eller bättre bara för att man förlovar sig, men känslan av att göra detta tillsammans är en sådan fin kärleksgest.

Vet ni.. mång frågar mig om: "det inte är sjukt tråkigt eller jobbigt att veta att man aldrig kommer vara med någon annan kille, ever, i sitt liv. Bara vara med L hela livet?!"

Jag fantiserar kring den tanken men jag känner mig mycket nöjd med den. Mer än nöjd. Jag vill inte vara med någon annan än L.

// ignoreit.blogg.se/

didis skrev 2009-05-09 15:13:08 följande:
    Jag ser inga hinder för att ni skall förlova er, jag träffade maken när jag var 17 och vi förlovade oss några år efter. Sedan dröjde tills i år, 20 år efter att vi träffades, tills vi gifte oss Ingen brådska här inte!Fundera dock på varför du vill att ni skall förlova er, varför det känns viktigt för dig. Hur skulle det förändra er relation?En förlovning idag är en romantisk gest och fyller ingen juridisk funktion. Det är bara här på BT som jag träffat på folk som tycker att förlovning = äktenskap inom 1-2 år, de flesta av våra vänner (som är i 35-50årsåldern) är förlovade sedan massor av år men inte gifta.
  • I do  I do  I do

Jag var 21 när jag förlovade mig med min sambo.
    Känns det rätt så tycker jag att du ska köra :)

• londontjejen

Maste saga att jag haller med fragolina om att man forlovar sig med syfte att gifta sig inom snar framtid men det e ju mina asikter. Har bott i England i 7 ar o da andras ens varderingar en del. Jag anter att jag har blivit ganska traditionell i min syn pa aktenskap. Vi e ju alla olika jag hade inte varit redo for en forlovning nar jag va 21 men om det kanns ratt for er sa go for it.
    Lycka till med allt !

• crello

Jag gifte mig när jag va 21 förlovade ig när jag va 19, vi hade varit ihop 4 år och bott ihopa i 7 månader när vi förlovade oss, idag är jag nyss 22år fyllda och vi har precis flyttat in i vårt nybyggda hus (själv byggt med hjälp av svärfar.
    Bara till o köra tjejen, men nog tycker jag kasnke att ni ska bo iopa lite först, då märker man de ganska fort tyckte jag om vardagslivet funkar..
    och en fråga; vill ni samma saker i livet???
    En viktig fråga tycker jag!!

YOU GO GIRL!

• skärgårdsbröllop2010

Hej,
    För mig personligen har det alltid känts viktigt att förhållandet är "på väg" någonstans och att man hela tiden har något att se fram emot. Det har du ju just nu - ni ska flytta ihop! Att flytta ihop är ett jättestort steg, jättekul och lite jobbigt. Som kvinna tror jag att man måste vara himla noga när man flyttar ihop på att man ska dela ansvaret hemma - det gäller att skapa rätt rutiner från start, annars får man tjata oc vara lite småmissnöjd resten av relationen (supervanligt, du anar inte!). Ursäkta utsvävningen! Om jag vore du tror jag att jag skulle ta det i lite olika steg, först flytta ihop ochj sedan förlova mig så att jag hela tiden har något roligt att se fram emot. Stort lycka till!

• Mörk Ängel

Jag var 21 när jag träffade min nuvarande sambo. Jag visste direkt att det var rätt. Efter 4 månader köpte vi lägenhet ihop och nu bor vi ihop och har det jättebra! Jag är 23 nu. Ännu är vi inte förlovade även om det är på gång. Ringarna har kommit så jag bara väntar på att han ska fråga - har ingen aning om när. För mig är förlovningen större än att flytta ihop faktiskt.

Anyway, om jag var du skulle jag vänta tills ni hade bott ihop ett tag. Man lär känna personer ganska väl när man bor så inpå varandra. Men sen skulle jag absolut förlova mig om det känns bra!

Svar på tråden Förlovning vid 21?