• VicBambi

Förlovning vid 21?

Jag har varit tillsammans med min kille i över tre år. Jag fyller 21 om två månader och han fyller 23 några dagar efter.

Han har nyligen köpt en lägenhet och vi storrenoverar den ihop. Den planeras bli klar till sommaren och då ska jag också flytta in. Nu är det såhär att jag pluggar på annan ort 30 mil från Malmö, men vi klarar av distansen bra. Jag har ett år kvar att plugga, men sedan flyttar jag in hos honom "på riktigt".

Mina tankar kretsar nu runt förlovning (och det inkluderar inte bröllop inom ett år) eftersom jag är säker på att det är han jag vill dela mitt liv med.
    Han verkar dock lite trög i starten och trots att jag önskade att det var han som frågade börjar jag snart fundera på att fråga honom själv. Men jag är så nervös!
    Jag tycker att det är en stor deal att förlova sig, men att flytta ihop är ändå större på något vis. Då om nått har man visat att man menar allvar.

Så, vad ska jag ta mig till?
    Ha is i magen eller ta saken i egna händer?
    Och i sådana fall, hur?

• Svar på tråden Förlovning vid 21?
  • VicBambi

Tack tack tack så mycket för alla fina svar!
    Ja jag känner absolut att han är den rätte och det är en stor sak att förlova sig så jag är lite pirrig i magen om jag säger så :) Mmmh, precis, det finns många som bara förlovar sig och aldrig gifter sig. Men vi får se vad framtiden har att ge. Det bli spännande ;)

Tack igen för alla svar, ha en trevlig kväll!

• VicBambi

Ja, jag funderar på varför jag vill förlova mig. I september har vi varit tillsammans i fyra år och jag tror att jag vill förlova mig av de rätta anledningarna.

Inte för att bevisa något för någon och inte heller för att vi har varit ihop så länge. Klart att man vil visa att man är upptagen och att man vill någonting mer än att bara vara pojkvän-flickvän. Det är honom jag vill spendera hela mitt liv med och att förlova sig är bara en liten gest i det stora.

Ett kärleksfullt tecken som visar sig själv och alla andra vad man vill. Ingen big deal egentligen, men jag tror att känslan blir en annan när man har förlovat sig. Nu har vi "bara" gått runt och varit flickvän och pojkvän i fyra år och jag känner att jag skulle vilja mer.
    Kärleken blir inte större eller bättre bara för att man förlovar sig, men känslan av att göra detta tillsammans är en sådan fin kärleksgest.

Vet ni.. mång frågar mig om: "det inte är sjukt tråkigt eller jobbigt att veta att man aldrig kommer vara med någon annan kille, ever, i sitt liv. Bara vara med L hela livet?!"

Jag fantiserar kring den tanken men jag känner mig mycket nöjd med den. Mer än nöjd. Jag vill inte vara med någon annan än L.

// ignoreit.blogg.se/

didis skrev 2009-05-09 15:13:08 följande:
    Jag ser inga hinder för att ni skall förlova er, jag träffade maken när jag var 17 och vi förlovade oss några år efter. Sedan dröjde tills i år, 20 år efter att vi träffades, tills vi gifte oss Ingen brådska här inte!Fundera dock på varför du vill att ni skall förlova er, varför det känns viktigt för dig. Hur skulle det förändra er relation?En förlovning idag är en romantisk gest och fyller ingen juridisk funktion. Det är bara här på BT som jag träffat på folk som tycker att förlovning = äktenskap inom 1-2 år, de flesta av våra vänner (som är i 35-50årsåldern) är förlovade sedan massor av år men inte gifta.
Svar på tråden Förlovning vid 21?