• NaemiNose

Rätt att ärva..?

Min mamma dog förra året. De var från början fyra syskona; min ena moster dog för tio år sedan. Alltså finns nu två syskon kvar.

Jag har en syster, och min moster som dog har två barn.

Min mormor har precis flyttat till lägenhet, och sålt sitt hus. Nu undrar jag; har jag och mina kusiner (som också mist sin mamma) rätt att ärva något från vår mormor..? Eller är det bara de barn (och deras barn?) som har rätt att ärva?

Jag är inte ute efter pengar, men självklart skulle det vara välkommet. Men jag skulle gärna vilja veta om jag har rätt till åtminstone någon minnessak när mormor går bort.

• Svar på tråden Rätt att ärva..?
  • missnartfru

Din mormors barn ärver, och finns dom ej kvar i livet så ärver dennes barn denna del.
    alltså ärver ni den del er mor skulle ha fått, sen finns ju detta med testamente men ingen kan ta den delen ifrån er...

• anne på grönkulla

Även ni barnbarn med avlidna föräldrar har arvsrätt. Förmodligen blir dock fördelning av saker mest komplicerad (ofta blir det mest symboliskt och känslomässigt) utan att de eg har så mycket värde i pengar - minnessaker har ofta inte det. Då gäller det att ha en bra dialog inom familjen mer än nåt annat.

• aikidoaasa

Det kan vara svårt sådant där.
    Jag minns för x antal år sedan när min gammelfaster gick bort. Hon hade inga egna barn och därför fick hennes systers barn ärva (eftersom systern var död sedan tidigare)
    Dessa var min pappa, farbror och min kusin (då hennes föräldrar är döda) I det här fallet delades allt i 1/3-delar. Tillgångar, skulder etc...
    Men fasiken vad det var klurigt med allt som hade med advokat och liknande att göra. (Hon bodde avigt till och ingen av dem kunde ta hand om allt i dödsboet.)
    Sedan var det alla papper som skulle skrivas under... @_@...

• Im yours

Min mamma avled 1983, min mormor dog flera år senare. Jag, o mina systrar ärvde hennes arvslott delat på tre. Men vi har aldrig gjort anspråk på mormor, och morfars ägor eller hus. Det finns någon sorts muntlig överenskommelse om att vi "barn" inkl våra familjer kan komma och gå i hemmanet, som vi vill. En av mina morbröder äger stället nu, tror att han har köpt ut de andra. Han var liksom den enda som bodde kvar där, sedan mormor gått bort.

Det är även så att nästan alla mina mostrar/morbröder har någon typ av semesterboende på mormor ägor. Mina två systrar, och jag kan oxå bygga en stuga eller något på stället.

Men jag antar att då han går bort blir det morbrors fru, hennes barn, och en gemensam dotter som ärver allt.

Hoppas att jag inte krånglade till allt nu

Ha en trevlig helg!

• 090208

Blir helt förvirrad...

Har ju läst och hört om hur folk blir helt arvlosa. Men sen hör jag på annat håll att man inte kan gå lottlös.

Så varför skriver man då testamente överhuvudtaget???

• anne på grönkulla

Det beror ju på hur man är släkt och hur egendomen ägs. Undrar man om nåt specifikt tycker jag man kan ta kontakt med advokat.

Här finns liiiiite grundläggande info:
    www.fonus.se/index.php

www.boekonomi.se/arv_arvsratt.htm

I svensk lag kan inte barn gå helt lottlösa - medan t ex kusiner eller mer avlägsna släktingar bara kan ärva med testamente. Det finns ett grundbelopp (eller -andel av sin kvarlämnade egendom ska man kanske säga) som man inte kan beröva sina barn i arv men vill man inte att de automatiskt ska ärva allt eller om man vill göra egendomen till enskild för dem t ex så skriver man testamente. Likadant om de är särkullbarn och annars skulle ha rätt att ärva direkt när den egna föräldern dör. Man kan dock inte skriva testamente om nåt som är direkt mot lagen.

090208 skrev 2009-04-26 00:12:41 följande:
    Blir helt förvirrad...Har ju läst och hört om hur folk blir helt arvlosa. Men sen hör jag på annat håll att man inte kan gå lottlös.Så varför skriver man då testamente överhuvudtaget???
  • fromheretoeternity

Det är endast barn som har rätt att ärva. Du kan alltså aldrig göra dina barn arvslösa men du kan begränsa hur mycket de får.

Blir helt förvirrad...Har ju läst och hört om hur folk blir helt arvlosa. Men sen hör jag på annat håll att man inte kan gå lottlös.Så varför skriver man då testamente överhuvudtaget???
  • Sååå lurade

Vi skrev testamente innan vi blev gifta för att vi skulle ärva varandra, och skulle vi båda gå bort så skulle våra syskon ärva oss istället för våra föräldrar som förstahandsvalet blir när man nte har egna barn...

Sen kan ju föräldrar eller liknande skriva villkor i ett testamente. Ex om en son ärver egedom av sina föräldrar så kan de bestämma att egendomen är enskild och därför aldrig ska ingå i en bodelning vid en ev framtidaskilsmässa...

Det är några exempel på vad man kan göra med ett testamente...

• Aleta

Om det inte finns något testamente så blir det automatiskt så att du och din syster får en åttondel var.
    Ni delar alltså på er mammas del som var en fjärdedel eftersom de var fyra syskon från början.

(Om inte din morfar lever förstås, då ärver han först.)

NaemiNose skrev 2009-04-25 21:58:38 följande:
    Min mamma dog förra året. De var från början fyra syskona; min ena moster dog för tio år sedan. Alltså finns nu två syskon kvar. Jag har en syster, och min moster som dog har två barn.Min mormor har precis flyttat till lägenhet, och sålt sitt hus. Nu undrar jag; har jag och mina kusiner (som också mist sin mamma) rätt att ärva något från vår mormor..? Eller är det bara de barn (och deras barn?) som har rätt att ärva?Jag är inte ute efter pengar, men självklart skulle det vara välkommet. Men jag skulle gärna vilja veta om jag har rätt till åtminstone någon minnessak när mormor går bort.
  • fromheretoeternity

Men din mormor är väl inte död än eller? Ni ärver ju inte pengarna för lägenheten så länge hon lever.

• NaemiNose
    fromheretoeternity skrev 2009-04-26 10:08:35 följande:
    Men din mormor är väl inte död än eller? Ni ärver ju inte pengarna för lägenheten så länge hon lever.
    Nej, mormor lever och frodas. Men jag kom på att jag inte har en aning om vilka rättigheter jag har NÄR hon nu går bort; har inte tänkt på det förut. Vill främst veta att jag har rätt att få med mig någon minnessak när nu den dagen bli aktuell.
  • 090208

Tyvärr har jag haft anledning att kolla upp sånt har. Det är nämligen så att mina föräldrar vill att ett av barnen går lottlösa.
    Antar då att den enda lösningen är att dom helt enkelt skriver över hus och tillgångar på de andra barnen..? Och det kan väl knappast "overklagas" flera ar efteråt?

Sorry om jag snodde traden...

• anne på grönkulla

Jag tror dina föräldrar bör tala med en jurist. Det är ett rätt hårt beslut att göra nån arvlös. Men jag ska inte ifrågasätta skälen til det i sig. Jag tror såhär, å ena sidan har var o en rätt att göra vad den vill med sina pengar - ge bort eller leva upp dem. Å andra sidan, om man ger bort dem på ett sånt sätt att det utmärker sig för att aktivt göra nån arvlös så vet jag inte om det går utan att det kan ifrågasättas sen. Jag vet att i min familj fick ett syskon del i föräldrarnas tomt för att bygga hus på och då blev det en fordran från övriga syskon på framtida arv.

090208 skrev 2009-04-26 10:49:59 följande:
    Tyvärr har jag haft anledning att kolla upp sånt har. Det är nämligen så att mina föräldrar vill att ett av barnen går lottlösa. Antar då att den enda lösningen är att dom helt enkelt skriver över hus och tillgångar på de andra barnen..? Och det kan väl knappast "overklagas" flera ar efteråt?Sorry om jag snodde traden...
Svar på tråden Rätt att ärva..?