Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Rätt att ärva..?

Även ni barnbarn med avlidna föräldrar har arvsrätt. Förmodligen blir dock fördelning av saker mest komplicerad (ofta blir det mest symboliskt och känslomässigt) utan att de eg har så mycket värde i pengar - minnessaker har ofta inte det. Då gäller det att ha en bra dialog inom familjen mer än nåt annat.

• anne på grönkulla

Det beror ju på hur man är släkt och hur egendomen ägs. Undrar man om nåt specifikt tycker jag man kan ta kontakt med advokat.

Här finns liiiiite grundläggande info:
    www.fonus.se/index.php

www.boekonomi.se/arv_arvsratt.htm

I svensk lag kan inte barn gå helt lottlösa - medan t ex kusiner eller mer avlägsna släktingar bara kan ärva med testamente. Det finns ett grundbelopp (eller -andel av sin kvarlämnade egendom ska man kanske säga) som man inte kan beröva sina barn i arv men vill man inte att de automatiskt ska ärva allt eller om man vill göra egendomen till enskild för dem t ex så skriver man testamente. Likadant om de är särkullbarn och annars skulle ha rätt att ärva direkt när den egna föräldern dör. Man kan dock inte skriva testamente om nåt som är direkt mot lagen.

090208 skrev 2009-04-26 00:12:41 följande:
    Blir helt förvirrad...Har ju läst och hört om hur folk blir helt arvlosa. Men sen hör jag på annat håll att man inte kan gå lottlös.Så varför skriver man då testamente överhuvudtaget???
  • anne på grönkulla

Jag tror dina föräldrar bör tala med en jurist. Det är ett rätt hårt beslut att göra nån arvlös. Men jag ska inte ifrågasätta skälen til det i sig. Jag tror såhär, å ena sidan har var o en rätt att göra vad den vill med sina pengar - ge bort eller leva upp dem. Å andra sidan, om man ger bort dem på ett sånt sätt att det utmärker sig för att aktivt göra nån arvlös så vet jag inte om det går utan att det kan ifrågasättas sen. Jag vet att i min familj fick ett syskon del i föräldrarnas tomt för att bygga hus på och då blev det en fordran från övriga syskon på framtida arv.

090208 skrev 2009-04-26 10:49:59 följande:
    Tyvärr har jag haft anledning att kolla upp sånt har. Det är nämligen så att mina föräldrar vill att ett av barnen går lottlösa. Antar då att den enda lösningen är att dom helt enkelt skriver över hus och tillgångar på de andra barnen..? Och det kan väl knappast "overklagas" flera ar efteråt?Sorry om jag snodde traden...
Svar på tråden Rätt att ärva..?