Besviken på floristen
Gifte mig nyligen och beställde blommorna från Mariaplans florister i Göteborg. Vill nu dela med mig av min erfarenhet för att inte fler brudar ska behöva bli lika besvikna på sin bröllopsdag.
Jag hade kollat upp flera olika florister då jag ville ha en speciell bukett med trollhassel och hängande murgröna och små vita blommor. Den jag helst ville ha skulle bli alldeles för dyr, men en anledning till att jag valde just dem på Mariaplan som leverantör, var att de kunde lova mig detta till ett maxpris på tusen kronor (då jag i och för sig gav dem fria händer med blomval, men jag påpekade speciellt hur viktigt priset var och att jag hellre ville ha en mindre bukett än ett högre pris)
Trots detta (och hon hade tydligt skrivit upp priserna när jag var med vid beställningstillfället) så när min man skulle hämta buketten på bröllopsdagen hade hon helt fräckt höjt priset med 50% och skulle plötsligt ha 1500:- . Min man var såklart lite stressad på väg till kyrkan och ifrågasatte ju inte det, eftersom han inte varit med på alla turer i blomsteraffären och trodde att jag kanske ändrat mig och blev istället lite sur på mig att jag i alla fall beställt de dyrare blommorna.
Till saken hör att själva buketten inte ens såg ut som vi kommit överens om. När jag var förbi dagen innan för att hämta andra blommor och fick en skymt av buketten (som inte var klar) fick jag själv påpeka att hon glömt trollhasseln, trots att det ju var det jag främst beställt. När jag fick buketten hade hon petat i några pyttesmå kvistar och murgrönan som fanns syntes knappt så den fick jag själv pilla till så det blev lite bättre. Visst buketten i sig var ändå jättefin - men den såg som sagt inte ut som jag beställt på särskilt många sätt och fräckheten med det höjda priset gjorde ju att vi blev upprörda och besvikna på vår bröllopsdag helt i onödan.
Jag tror dessutom att hon i affären höjde priset helt medvetet för att utnyttja situationen när det var olika beställare och hämtare, för det kändes så redan innan när hon tog extra betalt för blommorna till bordsdekorationerna mot vad jag mindes att vi sagt, men då var jag inte lika säker själv på var vi egentligen sagt, så jag vågade inte bråka.
Nu blev jag i alla fall så arg över det uppenbara fusket med priset på buketten så jag tvingade min man att gå med och reklamera efter helgen och då såg man direkt hon såg oss komma in i butiken att hon förstod att vi skulle klaga och hon sa något lamt om att det där 1000:- (som hon själv kunde läsa på beställningslappen) ju bara var ett c:a pris och gav oss direkt pengarna tillbaka utan att ens försöka förklara eller motivera prishöjningen - men håll med om även om hon (trots mina tydliga maxpriskrav) nu faktiskt trodde att vi bara sagt ett ungefärligt pris, så är det verkligen fräckt att lägga på 500:- (på en bukett som skulle kosta 1000 speciellt om man inte ens kan förklara varför det plötsligt skulle bli så mycket dyrare?
Så vill ni ändå handla där (för som sagt blommorna var ju ändå fina (men det är väl nästan alla blommor?) så se till att ni bekräftar priset flera gånger och är övertydliga med allt som ni kommer överens om!