Inlägg från: summerof2009 |Visa alla inlägg
  • summerof2009

    Besviken på floristen

    Gifte mig nyligen och beställde blommorna från Mariaplans florister i Göteborg. Vill nu dela med mig av min erfarenhet för att inte fler brudar ska behöva bli lika besvikna på sin bröllopsdag.

    Jag hade kollat upp flera olika florister då jag ville ha en speciell bukett med trollhassel och hängande murgröna och små vita blommor. Den jag helst ville ha skulle bli alldeles för dyr, men en anledning till att jag valde just dem på Mariaplan som leverantör, var att de kunde lova mig detta till ett maxpris på tusen kronor (då jag i och för sig gav dem fria händer med blomval, men jag påpekade speciellt hur viktigt priset var och att jag hellre ville ha en mindre bukett än ett högre pris)

    Trots detta (och hon hade tydligt skrivit upp priserna när jag var med vid beställningstillfället) så när min man skulle hämta buketten på bröllopsdagen hade hon helt fräckt höjt priset med 50% och skulle plötsligt ha 1500:- . Min man var såklart lite stressad på väg till kyrkan och ifrågasatte ju inte det, eftersom han inte varit med på alla turer i blomsteraffären och trodde att jag kanske ändrat mig och blev istället lite sur på mig att jag i alla fall beställt de dyrare blommorna.

    Till saken hör att själva buketten inte ens såg ut som vi kommit överens om. När jag var förbi dagen innan för att hämta andra blommor och fick en skymt av buketten (som inte var klar) fick jag själv påpeka att hon glömt trollhasseln, trots att det ju var det jag främst beställt. När jag fick buketten hade hon petat i några pyttesmå kvistar och murgrönan som fanns syntes knappt så den fick jag själv pilla till så det blev lite bättre. Visst buketten i sig var ändå jättefin - men den såg som sagt inte ut som jag beställt på särskilt många sätt och fräckheten med det höjda priset gjorde ju att vi blev upprörda och besvikna på vår bröllopsdag helt i onödan.

    Jag tror dessutom att hon i affären höjde priset helt medvetet för att utnyttja situationen när det var olika beställare och hämtare, för det kändes så redan innan när hon tog extra betalt för blommorna till bordsdekorationerna mot vad jag mindes att vi sagt, men då var jag inte lika säker själv på var vi egentligen sagt, så jag vågade inte bråka.
    Nu blev jag i alla fall så arg över det uppenbara fusket med priset på buketten så jag tvingade min man att gå med och reklamera efter helgen och då såg man direkt hon såg oss komma in i butiken att hon förstod att vi skulle klaga och hon sa något lamt om att det där 1000:- (som hon själv kunde läsa på beställningslappen) ju bara var ett c:a pris och gav oss direkt pengarna tillbaka utan att ens försöka förklara eller motivera prishöjningen - men håll med om även om hon (trots mina tydliga maxpriskrav) nu faktiskt trodde att vi bara sagt ett ungefärligt pris, så är det verkligen fräckt att lägga på 500:- (på en bukett som skulle kosta 1000 speciellt om man inte ens kan förklara varför det plötsligt skulle bli så mycket dyrare?

    Så vill ni ändå handla där (för som sagt blommorna var ju ändå fina (men det är väl nästan alla blommor?) så se till att ni bekräftar priset flera gånger och är övertydliga med allt som ni kommer överens om!

  • Svar på tråden Besviken på floristen
  • summerof2009

    Jo visst vi har fått pengarna tillbaka, annars skulle det ju verkligen vara illa. Men just sättet hon var på när vi kom in och klagade (försökte inte ens förklara hur hon kunde missförstå eller varför det skulle behöva kosta mer överhuvudtaget) gör att det känns som hon var medveten om att vi faktiskt sagt max 1000:- för jag är iaf själv helt säkert på att jag nämde det flera gånger (och speciellt det där att jag hellre fick en mindre bukett annars, eftersom jag ändå helst hade velat ha en mindre bukett än jag fick)
    Känns som hon inte lyssnade på mig alls utan tog sig friheter och tolkade det hon skrivit ner (som jag ju kollat) lite som hon ville. För blommorna var som sagt också lite av en besvikelse (även om jag haft lite inställningen att jag ville bli överaskad och därför inte visat någon exakt bild (vet ju att det ofta ändå inte går att få till exakt) och som sagt försökte tänka att de ändå var fina om än inte de jag helst velat ha. Men inte bad hon om ursäkt för missförståndet heller, så dit går jag verkligen aldrig mer.

    Men annars var allt toppen och vi hade en fantastiskt bröllopsdag, så var inte ledsna för min skull. Jag vill bara göra er uppmärksamma på en sån där grej som jag själv önskar att jag tänkt på. (Borde ha gått in dagen innan och kollat mer ordentligt och sistaminuten påmint om vad jag ville ha och helst också betalat i förväg (eller iaf gjort min man mer uppmärksam på vad som var bestämt slutligen inför hämtningen) Fast sånt trodde jag ju inte man skulle behöva tänka på bland alla andra en miljard detaljer jag hade att tänka på den dagen...

    Smilegubben i första inlägget var förresten oavsiktig ( ett :-
    tecken efter priset precis före en slutparentes...) Men nu kan jag göra en riktig. Tack för era inlägg!

    Ha det bra tjejer och lycka till för er som har ert kvar!

Svar på tråden Besviken på floristen