• Tinga

Livets stora och små frågor

Koko - kloka råd om att ge sig hemåt! Man ska ta hand om sig när man är gravid. Kram!

Mrs B - reseberättelse kommer i resetråden så småningom!

Lappis - oj, ja varm yoghurt låter inte så gott!

• Tinga

Mrs B - vi får tillträde den 10 augusti och flyttar in direkt, eftersom vi ska lämna lägenheten den 14:e. Hade egentligen tänkt ha en månads överlappning för renovering av vardagsrummet (riva vägg och ta bort kamin), men lägenhetsköparen behövde tvunget ha tillträde redan den 14:e och eftersom han bjöd 50 000 mer än "tvåan" var det inte så mycket att diskutera.

• Tinga

Liten - jag säger som Koko; du verkar ju ha gjort allt du kan för att visa att du är intresserad av den nya tjänsten, så förhoppningsvis betalar det sig bra. Håller tummarna för det! Snart får vi nog börja med tumhållningslistor också här i tråden; inte bara BF- och BIM-listor. Skönt att du kunde få stöd av din man igår, för oftast känns det bättre när man fått älta lite. Stor kram!

Snorkfröken - välkommen hit!

Lappis - man ska ju göra det som känns bäst för en själv, så känner du att du måste ha ett "parallellspår" eller en plan B är det väl lika bra att ha det så. Jag menar, du och din man är ju olika personer och då får ni ju hantera saker och ting på era respektive sätt.

Koko - usch; musungar inomhus låter inte som någon höjdare! Hoppas att den åtminstone var död.

Igår var vi och hämtade ut näringslösning på apoteket, för det var leveranstid på den. Piff var inte intresserad av den, men när vi blandade hälften/hälften med välling gick det bra, så snart äter han förhoppningsvis bara näringslösning. Man får ta till lite fula knep ibland! Puff accepterade den utan problem, så efter gröten imorse slank det ner lite extra energi i form av lösningen.

• Tinga

Telis, förresten, angående FP-diskussionen häromdagen så är det ju bara lönt för dig att gå upp i arbetstid om din årsinkomst understiger 428 000.-, eftersom det är taket för FP. Inkomster däröver ersätts inte av FK, fast det kan ju hända att arbetsgivaren förstärker. Isåfall lönar det sig ju ändå att gå upp i tid.

Passion - en till som håller tummarna!

• Tinga

Telis - det vågar jag tyvärr inte svara på. FK utgår ju från en årsinkomst när de beräknar ersättningen, men frågan är om de går på den faktiska inkomsten det senaste året, innan man börjar ta ut, eller om de ser till vilken årsinkomst man hade haft om man fortsatt fått den lön man får när man börjar ta ut ersättning. Vet tyvärr inte, och blir inte klokare på det genom FK:s hemsida heller. Det står iallafall att löneökningar under tiden man tar ut FP ska räknas in, så då räknas ens FP upp.

• Tinga

Telis - min logik funkar som din, frågan är om FK:s är densamma? Kan den väl knappast vara, med tanke på hur knasigt allt verkar vara där.

Passion - den texten du citerade gäller när man får syskon, inte första barnet.

• Tinga

Sweet ? jo, du har ju egentligen rätt i det att man ?luras? en del som förälder. Helt schysst känns det ju inte alla gånger, men det är ju för barnens bästa (för det mesta, åtminstone ). Söt historia om tandfén! När min pappa skulle mata Piff för länge sen (på den tiden han fortfarande åt med sked?) var man ibland tvungen att ta fruktpuré på spetsen av skeden, för att han skulle ta in den i munnen, och pappa tyckte att det var hemskt fult att göra så (det var ju huvudsakligen ?middagspuré? på skeden).

AM ? jag är en av dem som skrivit kommentarer på ett block på jobbet och jag tror att Piggelin också gör så ibland. De enda ?kollegor? jag har för tillfället är ju Piff & Puff, så just nu är det ofarligt. Kram till dig i deppträsket.

Vickan ? läskigt spännande kanske man kan säga?

Snaily ? nej, den närlingslösning våra killar får smakar ungefär som välling, så smaken är inget problem. Däremot fick de särskild ersättning på den tiden det begav sig, pga förmodad mjölkproteinallergi hos Piff, och den både smakade och luktade illa; som hö ungefär. Fast Piff & Puff åt det lika bra/ lika illa som bröstmjölk, så det verkar inte ha gjort någon skillnad för dem.

Hoppas att du inte fått alltför mycket ?nattarbete? under den här beredskapsperioden, för det är ju trist att börja semestern helt utschasad. Fast Korven lär väl hålla er igång! Våra semesterplaner består av bilsemester på Englands sydkust och i Normandie, och så ska vi flytta till vårt hus. Lite avkoppling först och sen hårt jobb, alltså.

Passion ? låter som en jobbig dag igår, men nu är det ju en ny och jag hoppas att den blir bättre. Kram!

• Tinga

Lappis - Normandie har vi inte gjort något åt ännu, men i England ska vi bo i Bournemouth. Vi funderade hit och dit om vad som passade bäst, men kom fram till att det i vårt fall, med två småttingar i släptåg var enklast att bo på ett ställe alla nätterna (6 st) och sen göra dagsutflykter därifrån. Land's End och sydspetsen i Cornwall ligger förmodligen för långt bort för att vi ska kunna ta det på en dagsutflykt men vi får helt enkelt återvända när barnen är större eller inte följer med längre.

Frejis - vi blir borta mellan 2 och 3 veckor, beroende på hur lång tid vi tar på oss för hemfärden (åker färja till England, men bilar hem genom norra Europa från Normandie). Tänkte oss något stopp i Belgien, förmodligen Brügge eller Bryssel, och kanske något i Holland också.

• Tinga

Kängu - spännande var ordet, sa Bull!

Piggelin - vad skönt att det känns så bra med dagmamman nu. Särskilt med tanke på att ni hade lite beslutsångest innan, men när man väl har bestämt sig för något är det ju bara att köra till 100%. När börjar er semester?

Nenne - sprinkler!

Snaily - håååååll uuuuuut! Snart kommer både semestern och Korven! Eller ska vi börja kalla honom för Gusten nu, kanske?

Liten - trevlig midsommarhelg till dig med!

Lapinette - klart att du är gravid! Jag tänker iallafall hoppas och tro tills motsatsen är bevisad. Du har ju heller aldrig testat långtidsodling förut; det kanske är modellen för dig? Kram!

Svar på tråden Livets stora och små frågor