• Tinga

Livets stora och små frågor

Hoppas ni alla nyblivna semesterfirare får en skön ledighet!

• Tinga

Koko & Piggelin - vad spännande att höra om era barns verbala framsteg. Det är något jag verkligen ser fram emot med Piff & Puff också; att de ska börja prata. Piff har börjat säga "dä" och peka på saker och ting, men att säga att det är ett ord i det här sammanhanget är nog lite att ta i. Själv var jag väldigt tidigt när det gäller talet, men med tanke på att Piff & Puff är pojkar, tvillingar och för tidigt födda; alla tre faktorer som var och en för sig borgar för en senare start med tal, får jag nog bärga mig ett tag till.

• Tinga

Piggelin - något ska man ju vara bra på!

• Tinga

Har faktiskt lyckats få i Piff lite mjölkfri välling idag; inte för att han äter den särskilt gärna, men han äter den iallafall. Tyvärr kräkte han ganska rejält efter mellanmålet nyss, men vi vet ju inte säkert att det är mjölkproteinallergi han har; det kan ju mycket väl vara något annat, och då lär väl kräkningarna fortsätta. Fast vi ger inte upp hoppet än! (Och då menar jag om att han ska sluta kräka; att hoppas på att han har mjölkproteinallergi är ju inget man vill göra, fast hellre det än en okänd fiende.)

• Tinga

Så, nu är beslutet klubbat; det blir ingen England/Normandie-semester för oss. Det är egentligen inte det tråkigaste, utan det är anledningen till att det inte blir av; att Piff fortfarande kräker, trots att han nu får mjölkproteinfri kost sen ett dygn tillbaka. Han kräker lika ofta, lika mycket och på samma sätt som tidigare. Vi lider verkligen med honom och tycker att det är så trist att han som redan har det kämpigt med maten ska behöva kräka så mycket också. Konstigt nog äter han ändå med relativt god aptit.

• Tinga

Både maken och jag har tre namn vardera, men eftersom vi hade svårt nog att komma på varsitt tilltalsnamn till Piff & Puff nöjde vi oss med två namn vardera till dem. Anledningen till att jag fick tre namn är mitt (då) ovanliga förnamn; mamma och pappa ville att jag skulle vara döpt till två vanliga namn också, som jag skulle kunna byta till om jag inte trivdes med mitt ovanliga namn.

• Tinga

BS - jag vet inte om det kan ta tid, men enligt Mrs B fick de en omedelbar positiv reaktion när Malte fick mjölkfri kost, så därför hade jag räknat med att det skulle märkas nu efter ett dygn. Men vi kommer att fortsätta med mjölkfritt fram tills på måndag iallafall, då vi ska kontakta en läkare på neo igen och så får vi se vad han har att säga om fortsättningen.

• Tinga

Muggles - när Piff var nyföding (korrigerad ålder) kräktes han också massor, och då menar jag verkligen massor, men när vi började med smakportioner försvann det. Sen gick han ju över till vätskebaserad kost igen, men kräkningarna höll sig som väl var borta. Sen kom de tillbaka i samband med att vi bytte till näringslösning, så det känns som att det är något som är fel. Han är inte alls den goe glade kille han annars brukar vara heller; mer gnäll, skrik, vaknar på nätterna och så ligger han ofta på runt 38.5 grader i kroppstemp. Något måste vara fel, men frågan är bara vad?

• Tinga

Muggles igen - förstår att det känns läskigt med din pigmentfläck! Men vad bra att du hade sådan koll på den att du såg att den ändrat sig, så att den kunde tas bort innan något allvarligare hann hända.

Hoppas att ni får en trevlig tur till Finland! Ska ni flyga eller blir det bil + färja?

• Tinga

Snorkis ? inte nog med att du råkar ut för trista kommentarer från dina kompisar; har nu din mamma satt igång också! Förstår att du blev ledsen av hennes kommentarer. Så grymt egoistiskt av henne att bara tycka synd om sig själv. Stor kram!

Frejis ? du har redan gått längre än vad jag gjorde med Piff & Puff, så jag är säker på att din graviditet får ett lyckligt slut.

Vänner ? åh vad kul med ett plus! Stort grattis!

Izzie ? förstår att du njuter i fulla drag av att få några dagar för dig själv. Låter som att du har en bra plan för din lediga tid.

Idag har det väl (om man är optimist, och det är jag ) gått lite bättre på kräkfronten, men ändå blev det tre stora och några mindre. Imorgon ska vi prata med neodoktorn som ska skriva sjukintyg för reseförsäkringen, och så får vi se om han har något bra att komma med, om hur vi ska gå vidare. Om inte, kommer jag troligen att åka till barnakuten med Piff, så att det äntligen kan hända något vettigt. Börjar känna mig tveksam till att det är mjölkproteinallergi; man får väl inte feber av allergi?

Svar på tråden Livets stora och små frågor