Livets stora och små frågor
*fniss*
förstod vad du menade
Jag tänkte på vanliga formar i papper
*fniss*
förstod vad du menade
Jag tänkte på vanliga formar i papper
Ore-oooooohhhhhh muffins då hoppar jag in illa kvickt!
Vilken bassmak vill du ha alltså chokladigt eller ljus sockerkaksaktigt????? Jag är väldig svag för choklad riktigt mörka chokladmuffins med krossat mariannegodis i och toppade med grädde med smak av mocca/kaffe/baileys
Ore-det bästa är att göra muffins med icas stora formar som du sätter i en muffinsplåt med plats för 12 st. Då reser de sig på höjden och behåller formen fungerar även att ha i "vanliga" muffinsformar som finns i måååååånga roliga färger och mönster
Liten-grattis till viktuppgång för Mindre även om den inte är så stor
Vänta två sekunder så kommer ett recept
Chokladcupcakes (ca 12 stora):
- 1,5 dl kakao
- 3,5 dl mjöl
- 3,5 dl socker
- 1 ½ tsk bikarbonat
- 3/4 tsk bakpulver
- 2 tsk vanilj socker
- 3/4 tsk salt
- 2 stora ägg
- 1,5 dl varmt vatten
- 1,5 dl mjölk
- 1/4 tsk vinäger
- 3 msk olja
#
Sätt ugnen på 180 grader.
#
Sikta ihop alla torra ingredienser (kakao, mjöl, socker, bikarbonat, bakpulver, vaniljsocker och salt) i en stor skål/bunke. Tillsätt äggen, vatten, mjölk, vinäger och olja och vispa lätt tills att allt är väl blandat (ca 3 min).
#
Fyll sedan formarna till med valfri mängd och grädda i ca 15 min, tills en tandpetare som du ticker i mitten kommer ut torr. Är cupcakesen för länge i ugnen blir de lätt torra. Låt svalna.
Jag rev även ner mörk choklad i smeten och lade i en klick med sjuden kondenserad mjölk = kolasås så att det blev en liten fyllning. Toppade sedan innan servering med vispad grädde blandat med kolasås. Behöver jag säga att de är oooootrrrroligt goda .
Jag hade blandat ner både mariannegodiset och riven mörk choklad i smeten
Kom på att hallon kan vara väldigt gott att toppa med precis innan de ska in i ugnen, eller servera dem med hallon blandat med färskost
Ore-använd en neutral matolja, tex solros eller raps
BS-jag hade kunnat baka mycket mer men vi äter inga stora mängder men skickar med maken till jobbet ibland också tar jag med mig eller bjuder vännerna på nybakat
Inte bra att prata om muffins eftersom jag blev hemskt sugen får nog göra en knäckemacka istället och låta nyttig