Inlägg från: Vännerfan |Visa alla inlägg
  • Vännerfan

Livets stora och små frågor

Oliiiiidligt spännande, Lappis!! Håller alla tummar jag har!!

Grattis Kängu!! Och tack för berättelsen! Vad skönt det lät med en tupplur där mitt i!

Det var jag som trodde Frullan hade den längsta förlossningen. Hade hon inte värkar i 3 dygn? Eller blandar jag verkligen ihop det med Snartis?

Hinner inte mer nu, det tar tid att läsa ikapp!

Tjing!

P.S. Träffde ju Cicci och barnen (och en massa andra familjemedlemmar) på kalaset i söndags och det var bara fint med henne och lill-tjejen! Den som ändå kunde vara så i farten som Cicci 3 1/2 vecka efter en förlossning!

• Vännerfan

Hej tjejer!

Åh, fasen vad ledsen jag blir för din skull Lappis!! Jag försökte logga in i fredags, men misslyckades hela tiden. Jag tyckte iaf att Telis skrev så fint till dig att inte ett öga var torrt här...

Har jättejättemycket att göra på jobbet och ska till Tyskland denna veckan precis innan semestern och försöker packa till både det och till semestern ikväll. Det går sådär... Så jag kommer inte kunna logga in igen på ett tag, men jag tänker på er och hoppas få läsa lite goda nyheter när jag väl gör det igen.

Kram!!

• Vännerfan

Svänger in och säger hej!
    Går på semester idag, vilket inneburit att jag gått tidigare från ett sommarevent vi hade med jobbet på eftermiddagen för att jag skulle jobba klart med det viktigaste. Hämtade sen Prinsen och åkte tillbaka till jobbet när maken kunde ta över och ska strax sätta mig och verkligen jobba klart det sista. Lyssnar alltid på "Sommartider" när jag går på sommarlov/semester och det lär väl bli framåt midnatt denna gången... Men DÅ kommer jag vara nöjd och glad!

Det om det. Vad tråkigt att Tingas familj fortf har sådana problem med mat och nu även annat! Beklagar verkligen, vad trist!

Grattis till Liten som har plussat har jag förstått!

Beklagar både BS och Vickans illamående! Jobbigt att vara det i denna hettan!

NU måste jag verkligen jobba, men ta hand om er allihop tills vi hörs igen!

• Vännerfan

Alltså, jag sitter hemma och jobbar nu så ingen tror att jag suttit på jobbet hela dagen. Vi får inte vara på jobbet efter kl 18. En både bra och dålig regel. Dålig just idag, men väldigt bra annars.

Tjing!

• Vännerfan

Hej tjejer!

Tillbaka sen ett par dagar efter semestrande i västa Sverige!

Frejis, Enligt ditt BF-datum borde du vara över på the safe side nu? Inte för att en förlossning nu är att föredra förstås, men att barnet ändå borde överleva? Drar en lättad suck för din skull!!

Tinga, Vad tråkigt med kräkningarna!! Är det någon skillnad idag? För kanske att det tar längre en en dag för mjölkfri kost att ge resultat?? Hoppas att ni kan hitta på lite mysiga utflykter att göra på hemmaplan istället.

Snorkfröken, Jag vet inte ens hur jag ska kunna kommentera din mammas kommentarer. Fattar inte för mitt liv hur folk kan vara så ego och okänsliga. Helt otroligt!! (Fast min mamma skulle säkert klara den bragden också utan problem om det varit så! )

A.M. Grattis, grattis i efterskott! Antar att det är skönt nu när det är ?gjort?! (Har flera kompisar som uttryckt det så efteråt).

Mugglan, Hej tjejen! Här blev det också sovmorgon, till 8.45 för oss alla 3! Skööönt att få sova! Tack för i tisdags!

Koko förresten, Jag har reflekterat över att ert hus låter som raka motsatsen till vårt! Vårt är välplanerat och totalt utan charm! Hur stort är ert hus?

Ore, Måste bara fråga om ditt husbygge också. Jag vet att du skrivt hur mycket huset kostar och att det lät så billigt, så då tänkte jag att ni nog har lite enklare tillval, men det verkar ni ju inte alls ha (Snygg trappa!), så jag måste fråga hur stort ert är också.

Ego: Jag har plussat! Kände av brösten efter en vecka efter äl denna månaden också, men himlade bara på ögonen åt min kropp och tänkte att den inte skulle få ge mig några idéer denna månaden. Sen kom molvärk flera dagar i rad, men inget blod och sen testade jag positivt. Förutom molvärken mår jag precis som vanligt, så det hela känns väldigt overkligt. Men roligt såklart!

Nu frukost!

• Vännerfan

Känns för tidigt att lägga in mig på BF-lista, men jag kan lägga in Prinsen:

BF-lista
    Koko 30/8 2009
    Frejis 13/10 2009
    Ore 15/11 2009
    BS 16/1 2010
    Telis 23/1 2010
    Vickan 22/2 2010
    Liten
    Mugglan 13/3 2010

Max: 041225
    Livia: 061116
    Prinsen: 070509
    Iris: 070605
    Mugglans Goa Moa: 070826
    Piggelin:s A 071116
    Malte: 080105
    Mindre: 080105
    Conny: 080116
    MSW:s A 080827

• Vännerfan

Tack Telis och Frejis för grattis!

Ja, snabbt och smärtfritt gick det och det trots väldigt oregelbundna cykler och olika antal dagar i luteal-fasen. Så nu fick vi mer statistik till det området och hoppas att det kan vara lite hoppfullt att det inte måste vara nåt fel för att man har det så. Sen vet jag ju såklart inte om det går vägen nu... Men det vet man ju aldrig.

• Vännerfan

Tack snälla ni för alla grattis! Jag hoppas också verkligen att den hör plusvågen håller i sig nu!!

Frejis, Glömde svara på din fråga om renoveringen. Den går framåt. ?Problemet? är väl bara att vi gör jättemånga saker samtidigt, så att det dröjer innan något blir helt färdigt. Men jag får helt enkelt fota iaf sov- och vardagsrum när semestern är slut, så du och andra som gett mig råd på vägen får se hur det ser ut då!

BS, Ang. KUB och sånt så har vi inte diskuterat det, men jag känner inte alls för att göra det. Ser liksom ärligt talat inte riktigt meningen med det, då jag aldrig skulle kunna tänka mig att ta bort ett barn och då de testerna inte ger några garantier för nånting. Och fvp ska vi bara inte tala om, det tycker jag verkar skitläskigt! Vad jag däremot skulle vilja göra är ett tidigt ul, för det fick jag göra per automatik förra gången. Har man sett hjärtat picka har ju missfallsrisken minskat och det tyckte jag var en stor lättnad. Jag tror dock inte att de gör de här, men jag ska fråga när jag bokar tid för inskrivning hur och var man kan få göra det.

Ore, Aha, då fattar jag varför huset blir så billigt! Kanon ju!

Nu knorrar maken, måste lämna datorn. KRAM!

• Vännerfan

BS, Där jag gick på mvc-besök med Prinsen (Barnmorskegruppen i Gbg) gjorde de ul på alla vid inskrivningen. Ca 14 mars skulle jag tro att BF blir nu (Måste ju veta cykellängden för att räkna ut BF och den vet jag inte.)

Snaily, Beklagar verkligen din tant!! Jag har rotat fram mina gamla ?cykel-papper?. Innan jag blev gravid med Prinsen skrev jag ner cyklernas längd samt vilka dagar det var ?halt i brallan? (alltså utan att testa med stickor så det är inte en helt vetenskaplig studie ). Då var cyklerna 33, 34, 31, 30, 32, 28, 32, 26, 40, 29 och 32 dagar. Lutealfasen var 12, 13, 14, 15, 16, 15, 17, 12, 18, 13 och 13 dagar om jag räknar med att äl skedde vid samma tidpunkt under det hala läget om du förstår. Inför denna gången kollade jag bara cykellängderna och de var: 22, 27, 28, 29, 25, 27, 31, 24, 26 och 29 dagar.

AM, Mugglan var på Korsika med Moa då hon var 11 mån. De reste med Langley och de var jättenöjda! Hör mer med henne!

Tinga, Hoppas neodoktorn kommer på en förklaring till kräkningarna och febern!!

Tack igen för fler grattis!! Nu är det nån som vill blåsa såpbubblor!

• Vännerfan

Hej tjejer!

Lite snabba kommentarer efter lååång ikappläsning!

EA, Bra att det är spotting-fritt än så länge!

Frejis, Grattis till fint UL!

Telis, Supercool bild på superbebben!

BS, Grattis till fina värden!

PB, Håller tummarna för att allt spännande på gång kommer falla väl ut! Jättespännande!

MSW, Håller tummarna för att testet på månd-tisd visar önskat resultat!

Tinga, Hoppas verkligen läkarna kommer på vad kräkningarna beror på och det snaaart! Fasen, det måste ju vara skitjobbigt för hela familjen!

Lappis, Ha det så underbart på semestern! Det låter som att ni har det fint so far iaf och det glädjer mig!

Muggles, Jättefint hus! Håller tummarna för att ni får det om ni känner så efter visningen. Tänk bara på att lägga till några 10 000-tals kronor för trädgården också som inte såg helt färdig ut. Vilken TUR med handväskan!

Ego: Har fått hem papper inför inskrivningen och det var så skönt att hysterin gällande vad man får äta och så verkar ha lagt sig, eller så är det annorlunda här. Det stod bara vad man BÖR äta (mycket fisk och mjölkprodukter t.ex.) och så i princip att man ska undvika alkohol, mögelost, lever och rått kött. Punkt. Prima! Så stod det att om man vill äta t.ex. parmaskinka så ska man frysa den i 3 dygn och vill man äta vissa ostar kan man värma de till bubblande heta så är de ok. Det som annars gladde mig mest var att det uttryckligen stod att man kan äta sushi! Hurra! För övrigt känner jag mig inte gravid alls. Lite molvärk en kort stund om kvällarna bara. Men det är så ju tidigt än, så jag misstänker att illamåendet börjar i nästa vecka precis som förra gången.

Kram till alla som vill ha!

• Vännerfan

Muggles, Förstår att du är rädd för att förköpa dig. Men det är ju alltid bra att gå på visning och se vad man får för olika summor. Och så kan man sno en idé här och en där i det hus man väl köper sen (om man köper nåt).

BS, Jag tror jag fick papprena för att jag tackade nej till att komma på ett samtal om kost, tobak och alkohol. Det kändes så onödigt. Däremot fick jag argumentera som sjutton (inte min starkaste sida) för att få tid till ett tidigt ul. Så det är verkligen olika på olika ställen.

Vad jobbigt med den läckande tanken! Och bensin som luktar så himla äckligt! Hoppas ni får bukt med det. Själva hade vi en flaska koncentrerad fläderblomssaft som exploderade i bilen för några år sen. Den luktade ju inte, men vad kladdigt allt var i månader efteråt. Man torkade och torkade...

PB, Fasen vad trist med tant!! Håller tummarna för resten dock... Och för nästa insemination!

Ore, Förstår hur du menar efter besöket. Vi har haft väldigt många besök sedan vi flyttade, vilket vi är väldigt glada för. Ofta har det varit 2 familjer åt gången med 1-2 barn i varje familj. Då är man rätt trött efteråt med allt fixande innan och under tiden... Men som sagt, vi är väldigt glada över att det är så många som faktiskt kan tänka sig att åka ända hit, så att vi kunnat hålla kontakten med i stort sett alla våra gamla vänner. Och så får vi ju komma till dem också.

Vi ska åka till Köpenhamn rätt snart (skriver inte på öppet forum exakt när vi åker eller hur länge vi blir borta... ) och jag funderar på hur vi ska mörka min graviditet. Vi åker med makens släkt och vår svåger frågar och kommenterar jämt om jag är gravid eller om det inte är dags för en till snart eller att han förstår varför vi bara vill ha ett barn osv och då blir det ju en sport att mörka nu (plus att den släkten inte är känd för att kunna hålla tyst heller). När de var här på spontanbesök och grillade hade vi som tur var alkoholfri öl hemma som maken hällde över i en annan burk till mig, men nu kommer vi ju inte vara hemma. Inte vet jag vilka restauranger vi kommer hamna på heller. Men jag tar med en flaska alkoholfritt vin med skruvkork som jag hoppas få användning för. Tror sushi kan funka också, för de tror säkert fortfarande att man inte kan äta det som gravid. Så om jag tjatar om det och helst även äter det också och de dessutom ser mig dricka vin kan jag nog avstå helt från alkohol någon kväll också utan att bli misstänkt. Har ni fler förslag? Migrän/medicin kommer inte funka. Det genomskådar han direkt. Vi kanske får sitta och byta glas med varann så maken får dricka för oss båda i värsta fall.

• Vännerfan

BS, Precis som Muggles skrev så mådde jag väldigt illa v6-v12. Sen avtog det, men jag mådde fortfarande lite illa. Letade rätt på min gamla graviditets-dagbok. I vecka 6 har jag skrivit: "Illamåendet sätter verkligen igång. Jättetrött och jättehungrig. Nu handlar det bara om överlevnad ett par veckor framöver. Äter nyponsoppa, kavairknäckebröd, oliver och vindruvor i massor. Mår bara bra då jag är proppmätt."

Senare hade jag också skrivit att jag fick kväljningar vid tandborstning! DET hade jag helt glömt bort! Det ringde inte ens nån klockan när jag läste att du har svårt för det.

Nåväl, jag minns att jag hade svårt för att inte berätta nåt på jobbet då, när jag hade lust att kräkas i varenda papperkorg jag såg, men jag spelar nog ganska bra teater när jag sätter den sidan till. Och på nåt sätt gick det lättare att tänka bort illamåendet när jag visste att ingen visste och det inte var folk som tjatade om hur jag mådde hela tiden.

Mugglan, Jag tror inte heller folk har råd. Vi har kompisar som helt klart förköpt sig och bara häromdagen pratade jag med en granne som sa att om de köpt hus med dagens räntor kunde de köpt nåt mycket dyrare. (De köpte för 1 1/2 år sen) WHAT???? Ok om man ska bo i 2 år och inte i 32 som jag (vi) tänkt göra. Sen detta med amortering är det också många som struntar i och är glada för att banken tillåter det. Men det är väl klart. Ju högre lån man har desto mer tjänar ju banken... Vi amorterar över 5000kr/mån och jag vet ingen som amorterar så mycket och folk verkar tycka att vi är lite dumma som gör det. Kanske vi är...

• Vännerfan

Mugglan, jag vill också se det nya huset!

• Vännerfan

BS, Jag fick också gå ut från möten (dock inte springa ut) men luncher ute älskade jag. Speciellt bufféer. Jag åt en banan eller nåt direkt innan för att klara bilresan. Så åt jag en lunch ute vid kl 11 och sen en stor matlåda vid 14. Det var nog pga att jag jobbade på ett jättestort företag som det gick att dölja när jag tänker efter. Stötte inte på samma person flera dagar i rad i fikarummet utan kunde allt som oftast skylla på att jag skulle träna på e.m. och så växlade även mellan olika fikarum. Minns att det var jobbigt att kräva så stora mängder mat. Man visste inte vad man skulle äta till slut.

Nu tror jag jobbarkompisarna skulle komma på mig ganska omgående. Alla vet precis vad jag brukar äta och när. Men om allt går som det ska borde det räcka med 2 veckors hemlighetsmakeri innan jag kan berätta. Återstår att se om jag klarar det.

Svar på tråden Livets stora och små frågor