Livets stora och små frågor
Telis!
även ditt resturangbesök låter gott!!!!! Mmmmmm!
Själv hade jag ett lunchmöte med min "riktiga chef idag" Det var såååååå spännande. Haha vi kom plötlisgt att prata om helt andra saker än mitt projekt. Som t ex ägg, IVFer och annat.
Jag frågade lite om blastocyst-IVFer etc och han sa att det är det som är bäst eftersom man då kan se vilka embryos som verkligen utvecklas till blastocyster. Oftast är det just dessa ägg som är av bäst kvalutta. MEN han sa att nackdelen är att vissa fertiliserade ägg inte utvecklas till blastocyster ex vivo och då har man ju liksom "slösat bort" dessa.
Sedan berättade han också att det är jättevårt att bedömma kvliteten på ägg och embryon. Och att det inte alls alltid korrelerar med vilka befruktade ägg som "tar sig". I vissa fall kan ägg o embryon se kalas ut men inte fästa efter implantering, medan i andra fall kan de se rätt risiga ut men ändå resultera i att kvinnan blir gravid.
Så det är verkligen knepigt.
Sedan sa han att om man inte blir gravid efter flertalet IVFer är det väldigt ofta en äggfaktor som gör att man inte lyckas. MEN detta kan vara en eller flera faktorer som man idag knappt känner till och därför inte kan hitta eller hjälpa. Men i många fall så där kvinnan inte blivit gravid trots upprepade försök med IVF så har hon blivit det om hon använt sig av en äggdonator. Och det är på så vis man förstått att det handlat om en sk "äggfaktor". Tydligen var detta ngt man sett rent statistiskt också.
Ja det var en intressant lunchkonversation.