• Mamli

Kanske ta ett nytt namn? går de?

Jag bytte till min mammas efternamn för 1-2år sedan.
    Ångrar de faktiskt lite då jag alltid hetat Berg*** hela mitt liv och de är ändå jag.
    Min sambo heter ***Berg och är inte så på att byta namn men jag har problem att uttala hans namn så jag vill helst inte byta heller. vår son har mitt namn.

Båda är överens att vi vill ha samma efternamn, och då funderar vi på att kompromissa och ta namnet Berg.

måste jag söka till PRV då och betala 1500kr, tänk om de inte går igenom att ta ett helt nytt?
    Jag har haft det i familjen men jag får inte byta igen utan de är min sambo som måste göra de.
    sen får jag ju ta namnet gratis när vi gifter oss.

Lite problem med detta.

• Svar på tråden Kanske ta ett nytt namn? går de?
  • Mamli

Åh..kan han inte bara ändra sitt namn och ta bort de tre första bokstäverna så de blir berg?
    eller ändra ordningen på dem så de blir lite annorlunda.

• Mamli

men jag vet ju att ja sett och hört att folk tar helt nya namn nu för tiden.

• Mamli

Får man göra såhär.
    ett exempel, om m2b heter..Karlsson.
    Får han ändra det till Kalsson, eller Son?

nu heter han inte de och de var inte de bästa exemplet..men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

• Mamli

ajdå..ja uttalet ändrar ju faktiskt.

Hur menar de att man inte får ta en namn som någon redan har?
    Massor heter Berg, de finns långt tillbaka i min släkt men jag får ändå inte byta.

Hur ska vi göra med hans namn för att de ska bli godkänt?

• Mamli

ÅH..va jobbigt.
    nu ska jag skriva allt riktigt så får ni hjälpa mig.

Jag hette Bergman, han heter Sloberg.
    Jag har jätte problem med att säga S och L tillsammans.
    därför tänkte jag om man kunde byta till Berg, Solberg, Loberg..
    Ja..ni förstår..bara ta bort de jobbiga.
    Han får ju byta till sin mammas efternamn men de är ett sson namn så vet inte riktigt om vi vill ha det.

• Mamli

okey, ja min farmors mamma hette de tror jag. men de är så långt tillbaka i tiden att jag vet inte om de är ok.

• Mamli

Åh vad synd, undrar hur vi ska göra då.

Vi vill ju inte ta ett helt nytt för vi vill ju fortfarande känna att de är vi.

• Mamli

tack så jätte mycket!
    sambon vill ju inte alls byta namn men han vill att vi ska heta samma

Svar på tråden Kanske ta ett nytt namn? går de?