Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Sitter och gråter till humorgalan

Jättebra idé! Men en sak, lite OT, varför visa sitt stöd för Falun Gong? Det är väl inte en supertrevlig organisation?

• feministbrud

Jo det är de, men det betyder ju inte att de är bra för det?

Troll1 skrev 2009-05-07 13:06:04 följande:
    Är det inte? Trodde de var förtryckta.
  • feministbrud

Det är det säkert, men jag skulle nog inte gå omkring med en pin för att visa mitt stöd till just den organisationen. Jag tycker inte att de ska förtryckas, men det är ju inte samma sak att tycka det som att öppet visa sitt stöd för dem.

Sedan var det inte Voltaire som sa det, det är en vanlig missuppfattning (som jag själv gått på)

fjutjur brajd skrev 2009-05-07 19:21:29 följande:

Jag tror inte tanken är att man ska stödja organisationen som sådan utan deras rätt att inte bli förtryckta. Typ som Voltaire sa: "Jag delar inte din åsikt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den."
  • feministbrud

fjutjur brajd: Så är det säkert! det vore ju lite märkligt att en organisation tar upp en hel färg på ett band

Så sant om Voltaire!

• feministbrud

Falun Gong är en kinesisk sektartad organisation som håller på med Qi Gong. De förföljs i Kina för att Kina är en diktatur och inte gillar oliktänkande. Därmed inte sagt att deras idéer är fantastiska eller nytänkande. De var väldigt uppmärksammade i Sverige runt det senaste sekelskiftet.

JustMeAndMyLove skrev 2009-05-08 18:33:23 följande:
    Förlåt men vilka är de och varför förtrycks de?
Svar på tråden Sitter och gråter till humorgalan