• bröllop på en strand

Åldersskillnad på mer än 15 år?

Jag har hittat min själsfrände. Vi har känt varandra i tre år som tighta kollegor innan vi tidigt i år förstod att vi faktiskt älskar varandra (ett tag efter att jag slutat på arbetsplatsen..=). Han är 26 år äldre än mig, har inga barn och vi planerar inte att skaffa några heller. Jag har aldrig varit intresserad av det. Det är klart att det kan ändra sig, men det finns ju faktiskt par som inte skaffar barn och som är lyckliga ändå. =)

Jag är övertygad om att det finns andra här som har minst 15 års åldersskillnad antingen uppåt eller neråt. Vilka är era erfarenheter?

Jag märker när vi börjat berätta om vår kärlek för vår omgivning att olika personer tar det på vitt skilda sätt. Vissa blir bara glada, men en del, även några som står riktigt nära, ifrågasätter tydligt vår kärlek. Den tid som egentlige skulle vara full av glädje och härliga känslor byts istället ut mot att försöka "förklara sig" till höger och vänster. Något som jag/vi aldrig behövt göra om vi var jämngamla. HUr har ni andra gjort?

• Svar på tråden Åldersskillnad på mer än 15 år?
  • Hannaz

Man ska välja den som gör en lycklig. Min tanke, som jobbar mkt med sjuka människor är att det är väldigt sorgligt när den andra går bort så mkt tidigara. Allt kan hända och ingen går säker oavsett ålder men det är ju troligt att man blir lämnad tidigt om man är tillsammans m nån som är mkt äldre. Att vara 50 och mitt i livet samtidigt som ens man varit pensionär i över 10 år och ålder tar ut sin rätt är kanske inte det lättaste. Är det rätt så är det, det kan bara de inblandade svara på men man ska nog försöka tänka på hur det blir efter förälskelsen så att man åtminstone gör ett genomtänkt val.
    Sen är ju eventuelle barn också en sak, har bekanta vars far var över 70 när de var i gymnasieålder, nu drygt 10 år senare är han gravt dement och bor på ett hem. Deras mamma är mkt yngre och börjar nu närma sig 60.

Just vad som händer när den ene blir gammal, hur ork osv påverkar ens sociala och vardagliga liv och att sjukdom och förlust sannolikt kommer mkt tidigare det är mina aber när det gäller förhållanden med mkt stor åldersskillnad. I övrigt har jag inga åsikter om åldersskillnadsförhållanden. Bara man är lycklig sas.

• planerarbröllop

Jag är 24 och min sambo 44, vi är SKIT kära.. Han har två barn sedan tidigare, vi har ett gemensamt och en lite buse i magen :) I augusti gifter vi oss.. I LÖÖÖVVEEE HIM!

• jojoånick09

det är lite att folk tittar konstigt på än när man säger att man är ihop med en kille/man som är äldre en än själv..
    jag har varit tillsammans med en kille som var 17år äldre än mig,åldersskillnaden var stor då men vi hade jäkligt roligt ihop!
    Han var så där stabil och brydde verkligen om mig,dock höll inte förhållandet så länge men jag vet hur folk var de höjde på ögonbrynen till slut slutade man prata om honom och sa att det var slut...
    en vän till mig är förlovad med en som är 17år äldre han har precis gått i pension och hon jobbar som lärare... och har rätt mycket ledigt ändå.. de är som klippt och skuret för varandra..

jag har alltid tyckt och kommer alltid att tycka att män som är något äldre är mer attraktiva och bättre än killar i min egna ålder..
    min nuvarande blivande make är 7år äldre bara än mig och det är rätt "lite" till fårhållanevis mina andra killar jag dejtat mm.
    strunta i vad folk säger låt dem höja på ögonbrynen om de vill det är ju ingen som styr dig till vad du skall göra det är ju ditt liv.

• Aleta

Min pappa var 20 år äldre än mamma.
    Nu är hon ensam och det är klart att vi alla saknar honom, men ingen hade velat ha det ogjort!
    De fick 25 härliga år tillsammans och tre tunga, med sjukdom och död, men det var det värt.

Tråkigt med folk som inte kan glädjas med dig. Du är vuxen och kan själv ta ansvar för dina beslut.

• bröllop på en strand

Tack Aleta för ditt svar (och alla ni andra oxå).
    Jag tänker att de i omgivningen som har svårt för det nu kanske vänjer sig med tiden, när de ser att vi funkar och de lär känna oss som par. då kanske åldern bara blir en siffra som inte är lika betydelsefull.

• Camilla Lewin

Jag är 25 och min blivande är 60. Det kan nog vara den största åldersskillnaden i det här forumet! Vi har bott tillsammans i två och ett halvt år och i början var många misstänksamma men idag är det ingen som bryr sig längre! Vi har jättebra relation med hans vänner, mina vänner och mina föräldrar, kunde inte vara lyckligare!

Strunta i åldern och var glad att du hittat din stora kärlek istället!
    / Camilla

• bröllop på en strand

Tack för ditt inlägg Camilla!

• MiaMariaT

Jag är 33 och min sambo fyller 51 i höst.... Vi har varit tillsammans i över tre år och gifter oss i augusti. Han har tre barn sen tidigare, men vi vill gärna ha gemensamma barn. Visst känner man av åldersskillanden ibland. Själklart höjda vissa på ögonbrynen i början men idag är det inte någon som reagerar. Visst har vi tänkt på att han med största sannolikhet kommer att gå bort före mig, men samtidigt har man det så fantastiskt som vi har det tillsammans så är allt värt det !
    Ålder är bara en siffra på ett papper...

Lycka till !!

// MiaT

Svar på tråden Åldersskillnad på mer än 15 år?