Någon mer som ska till Amalfikusten Italien?
Hejsan!
Någon mer som valt att åka till Amalfikusten i Italien på bröllopsresa??
Hejsan!
Någon mer som valt att åka till Amalfikusten i Italien på bröllopsresa??
Saralainen, jag vill jättegärna ha tips! Skriv!!
Vi kommer gifta oss i Positano och bo i AMalfi en vecka. Vill veta allt om Amalfikusten. Den 18 juli flyger vi till Neapel!
Hur är vädret i slutet av Sept-början på Okt? Är det ff varmt så man kan bada?
Carrosan; vi förlovade oss vid Comosjön, heeelt fantastiskt!!!
Vad vill ni veta?? =)
Vi flög från köpenhamn till Neapel. Väl på flygplatsen tog vi taxi ner till hamnen. Svindyrt, vi fick betala 35 euro för typ 10 min.
I hamnen tog vi metro del mare som gick längst Amalfikusten.
Den kostade 15 euro/person.
Den stannade i Siamo, Sorrento, Positano och sen i Amalfi hoppade vi av. Kan verkligen rekommendera detta sättet då man såg hela den fina kusten. Det var underbart.
I amalfi tog vi taxi till vårt hotell som låg precis utanför, mot Ravello, villa scarpiello. Underbart.
Ta med bra skor.
Vi gick väldigt mkt. Många trappor.
Bussen åkte vi några gånger, SITA. Man köper biljetter innan man går på bussen, man kan alltså inte köpa dom på bussen. Och dom utför kontroller ofta, vi hamnade på en kontroll.
En av dagarna åkte vi till grottan som ligger mellan Amalfi och Positano. Jättefint.
En av dagarna gjorde vi en dagsutflykt till Capri.
Vi tog en guidad tur. Är man inte så påläst så rekommenderar jag detta starkt. Man åker tidigt på morgonen med båt till capri, där hämtades vi av bussar som tog oss upp till anacapri som är staden högst upp på capri. Där gick vi vidare till axel munthes villa som svenska staten äger och fick en rundtur där. Därefter åkte vi till europas torg. Tog linbanan ner till hamnen och åkte sen på en tur runt hela capri ön med båt. Vi åkte igenom..hmmm nu har jag helt glömt vad det hette men det är ett "valv" som man åker igenom med båt som man ska pussas när man är under för det betyder lycka.
Och det gjorde vi såklart =)
Det är dyrt där nere, ha med er en stor reskassa =)
När vi skulle hem tog vi taxi från hotellet till neapels flygplats. Detta kan jag oxå starkt rekommendera även om det kanske är lite dyrt. Vi betalade 110 euro för 1½ timmes resa.
Men vilken resa!!
Vi åkte upp i bergen och högst uppe där stannade taxi chauffören på ett utsiktsställe där vi hade utsikt över HELA neapel med vesuvios rakt framför oss. Vilken syn! Helt underbart.
Bara fråga på om där finns något mer jag kan hjälpa er med =)
Hur länge var ni borta? Hade ni bara bokat flyg och sen bokade hotell längs vägen eller var det en "paketresa"? Bodde ni på samma hotell hela tiden och gjorde utflykter utifrån detta?
Det låter som en underbar resa!
Vi var borta i en vecka.
Vi bokade flyg via www.transavia.com
Sen bokade vi hotell via in-italia.com
Allting har fungerat jättebra.
Vi bodde på samma hotell hela veckan.
Men hade jag fått göra om det så hade vi nog tagit ett hotell inne i Amalfi istället.
Vi bodde lite utanför, det tog 25 minuter att gå in till centrala Amalfi. Det var iofs ganska skönt med en promenad då man bara äter och äter hihi =)
Alla utflykter vi gjorde var ifrån hamnen i Amalfi.
Har du några bra och prisvärda restauranger att rekommendera i Amalfi? Och är det något som du avråder från, i största allmänhet? Vad får vi absolut inte missa? Har förstått att det är väldigt dyrt där, hur mycket räknade ni med i reskassa? Vi har räknat på 15 000 kr för 2 pers i 10 dagar, funkar det tror du? Vi kommer bo i lägenhet, så en del måltider kommer vi laga själva.
Tack för infon om transporterna! Då vet vi att vi gjort rätt som bokat minibussar från Neapel till Amalfi, istället för kommunala transportmedel...
Hmm restauranger...nu minns jag ju inte alls namnen på dom.
Och vad gäller prismässigt så ligger de flesta i samma pris.
Det var väldigt varmt när vi var där vilket gjorde att om vi redan var nere i Amalfi vid 7 på kvällen så satte vi oss gärna vid en restaurang som låg vid havet då det var så varmt. Men kom vi lite senare så det var lite svalare så satt vi gärna runt torget och åt och kollade på folk.
Ja ni borde nog klara er på 15000 kr på 10 dagar.
Vi gjorde av med ca 10 000 på mat, fickpengar, utflykter m.m
Frukosten ingick på hotellet.
Sen åt vi lunch och middag på kvällen ute.
Det enda jag shoppade var en väska för 15 euro.
Sen gjorde vi utflykter på kanske sammanlagt 2000 kr/person.
Så i dom 10 000 kr så är det ju inkluderat allt.
Men som sagt, minimalt med shopping =)
Ni får ABSOLUT inte missa Capri.
Och som sagt, ta gärna den guidade turen.
Jag och min man är lite...tja..lata kanske =) Hade vi åkte över själva hade vi förmodligen lagt oss på stranden eller hållt oss vid hamnen. Men nu fick vi se massa på capri som vi annars inte hade utforskat.
Något att avråda från har jag nog inte..det enda jag hört är att det är vanligt med ficktjuvar speciellt i neapel. Så vi hade en magväska (töntigaste som finns men dom kommer fan inte åt våra pengar =)
Jo där är en sak jag kom på nu som ni inte ska gå på.
Taxichauffören som körde oss från flygplatsen ner till neapels hamn lurade oss och sa att båtresan var mkt dyrare än vad den var. Han sa att där inte fanns några taxibilar i Amalfi etc.
Detta var lögn precis allting han sa. Och han lurade dessutom oss nog rätt mkt pengar på taxiresan.
Är avundsjuk på dig som har allt ditt framför dig =)
Njut så mkt du bara kan!
Lycka till!
Vi ska till Italien i oktober, nån som vet hur vädret brukar vara vid Amalfikusten då? kan man fortfarande bada o så?
Inne i Amalfi gillar jag da Gemma, mycket bra sea food och bra vinlist.
www.trattoriadagemma.com/Da%20Gemma%20-%20La%20Trattoria%20eng.html
Undar också över vädret i sept/okt? Finns det bra shopping?? :)
Om man vill bo på ett trevligt och mysigt ställe och därifrån utgå så att man kan kan åka runt och se lite varje, var ska man då bo? Sorrento? Amalfi? Neapel?
Vi bodde i Amalfi så jag kan bara svara utifrån det och där utgick det resor till lite olika ställen.
Sorrento stannade vi bara i när vi åkte metro del mare från Neapel till Amalfi. Det ligger en bit från Amalfi.
Jag tyckte Amalfi var kanon!
Underbart och romantiskt!