• Pumpkin

Bo på hostel - dorm

Någon som har bott på ett hostel och delat rum med 4-8 okända människor? Hur är det egentligen? Vågar man det?

Själv har jag bara bott på hotell hittills i livet, men ska nu åka till New York och hade bokat ett privat dubbelrum med egen toalett på ett hostel på Manhattan - men nu har vår bokning av någon anledning ändrats till delat badrum, vilket inte känns helt OK på just det här stället. Dock har jag hittat ett annat hostel, som fått lysande omdömen, men som bara har dorms lediga - men med toalett inne på rummet.

Så, ska vi våga? Eller ska vi ta vårt privata rum på ett sämre ställe? Ni som bott så kan väl berätta lite om era erfarenheter?

• Svar på tråden Bo på hostel - dorm
  • Ninnnis

Jag har bott på hostel i London med 4 tjejkompisar. Det var toalett & dusch på rummet, och 6 bäddar. Eftresom vi var 5 personer så vi fick info om att det kunde komma en person till som skulle bo där. Vi bodde 4 nätter, och den första natten var vi ensamma, så vi tänkte inte så mycket mer på det.

Andra kvällen var vi ute och festade, och den ena tjejen gick hem lite innan oss andra. När hon kom in i rummet möttes hon av en naken australiensare som låg och sov i den sjätte sängen, med täcket vid fotändan! Han checkade ut dagen efter, och en liten stund senare kom en försynt japansk kille och skulle bo hos oss. Han behöll kläderna på, men blev nog lite förskräckt av vårt pladdrande och fnittrande...

Jag hade inte bott på delat hostelrum med maken (framförallt hade han vägrat ), men det kan säkert funka jättebra också...

• Pumpkin

Fniss, vilken grej!

Vi känner väl lite det att vi kommer inte vara på rummet mer än för att sova, så frågan är hur mycket det är värt att betala för en säng liksom? Och New York är inte direkt billigt... Har kollat med maken och han är helt för idéen, och kanske kan man lära känna någon rolig person på en gång? Ja, jag vet inte... Det känns som att det skulle kunna vara kul att testa i alla fall, tror jag. Det enda som oroar mig lite är det här med bagaget - vart gör man av det och är det vanligt med stölder när man bor sådär?

• FiaLottaoälsklingen

jag skulle lätt ta rummet på det första hostelet, det är mkt skönare att ha ett egent rum att vara i och ha sina saker i (och i fred) än att dela bara för badrumets skulle. Om ni bor i delat rum med badrum måste ni ju ändå dela dte med de andra i rummet eller hur? då blir det ju samma som eget rum med delat badrum....

när jag och sambon varit ute och bott på hostel och backpackers har vi alltid eget rum och det är nästan alltid badrum i korridoren, funkar jättebra (vi har varit på tre halvårsresor)

• Pumpkin

Enda problemet som jag ser det är att stället vi har bokat har fått väldigt dåliga omdömen på sistone, och tydligen är renligheten ett problem. Det jag kikat på idag däremot får jättebra omdömen, och speciellt då det gäller renligheten på toaletterna...

FiaLottaoälsklingen skrev 2009-05-07 08:23:22 följande:
    jag skulle lätt ta rummet på det första hostelet, det är mkt skönare att ha ett egent rum att vara i och ha sina saker i (och i fred) än att dela bara för badrumets skulle. Om ni bor i delat rum med badrum måste ni ju ändå dela dte med de andra i rummet eller hur? då blir det ju samma som eget rum med delat badrum....när jag och sambon varit ute och bott på hostel och backpackers har vi alltid eget rum och det är nästan alltid badrum i korridoren, funkar jättebra (vi har varit på tre halvårsresor)
  • Ninnnis

Jag har för mig att det fanns skåp med lås på rummet, där man kunde ha sina saker.

• Yesh I do

Absolut bör man testa på att bo i dorm en gång i sitt liv =) Det brukar vara rätt kul- om man bara är öppen i sinnet och inte stressar upp sig om det inte blir precis som man tänkt sig..! Min erfarenhet är att man träffar på massa roliga männsikor och kan få en hel del bra tips om stan man är i...

Det brukar oftast finnas jättebra möjligheter att låsa in väskor och värdesaker!

• Optimia

Jag har bott på diverse hostell under mina resor, det har aldrig varit några problem någonstans, tvärtom har man lärt känna en massa trevliga människor. Det är en helt annan känsla att bo på hostell, man "tvingas" träffa människor, vilket man ju inte är tvungen till på hotell.

Det brukar finnas låsbara skåp på rummen, var man kan låsa in sitt bagage. Jag har aldrig blivit bestulen på något, och då brukar jag inte orka låsa in ALLA saker, utan bara det som är mest värdefullt.

De flesta som bor på hostell är helt vanliga människor som varken stjäl eller stör.

• Pumpkin

Tack för input!

Just det här med att träffa nytt folk känns faktiskt rätt lockande, är ju alltid roligt med nya bekantskaper. Nu har jag dessutom hittat två top rate:ade hostels med bra läge. Det ena erbjuder rum med 4 bäddar och det andra erbjuder 8 bäddar. Det andra är då lite billigare förstås. Ska kolla med mannen vad han tycker

• Linadesign

Jag var i NY för drygt ett år sen med två tjejkompisar. Vi bodde på ett hostel mitt på manhattan, 200m från Time Square. www.bigapplehostel.com/index.html
    Vi bodde i ett 4-bädds rum som var enbart för tjejer, vilket kändes rätt skönt. En natt bodde det en japanska och en annan en amerikanska. Vi hade mycket trevliga samtal.

Standarden var enkel; 2 våningssängar i rummet, inget mer (dock ganska gott om plats) Vi delade badrum med ett par andra rum. Men allting var väldigt fräsht! Så jag kan rekommendera detta hostel. Superbra läge och bra priser. Trevlig personal. Där fanns också privata dubbelrum.

• Snäckan4

Hej Pumpkin, var i New York är det du ska bo? Vi var där i höstas och hade dubbelrum med egen dusch och toalett men det var jätteofräscht det också!

Svar på tråden Bo på hostel - dorm