• Pumpkin

Bo på hostel - dorm

Någon som har bott på ett hostel och delat rum med 4-8 okända människor? Hur är det egentligen? Vågar man det?

Själv har jag bara bott på hotell hittills i livet, men ska nu åka till New York och hade bokat ett privat dubbelrum med egen toalett på ett hostel på Manhattan - men nu har vår bokning av någon anledning ändrats till delat badrum, vilket inte känns helt OK på just det här stället. Dock har jag hittat ett annat hostel, som fått lysande omdömen, men som bara har dorms lediga - men med toalett inne på rummet.

Så, ska vi våga? Eller ska vi ta vårt privata rum på ett sämre ställe? Ni som bott så kan väl berätta lite om era erfarenheter?

• Svar på tråden Bo på hostel - dorm
  • Pumpkin

Vi har bokat in oss på Candy Hostel, på West 94th St. Vart bodde ni?

Snäckan4 skrev 2009-05-07 10:07:27 följande:
    Hej Pumpkin, var i New York är det du ska bo? Vi var där i höstas och hade dubbelrum med egen dusch och toalett men det var jätteofräscht det också!
  • feministbrud

Jag har bott i dorm tidigare i livet när jag var yngre, singel och fattigare, men har sedan jag träffat min amn bara bott på hotell. Nu var jag i NY i höstas och min man var inte med och av pengaskäl valde jag dorm (enkelrum i USA är snordyrt).

Det är helt ok att bo i dorm men jag skulle tro att ni kanske kommer att tycka att det är lite väl lite privatliv. Nu var det ju bra att ni hade toa på rummet, men min erfarenhet av USA är att sänglampor inte finns och det kan bli jobbigt om ni kommer hem sent, alternativt tidigt. Jag fick smyga in i mitt rum varje natt och det var väldigt bökigt. Ligga och läsa/gosa/annat skoj är ju bara att glömma.

Det beror på vad ni vill ha ut av resan helt enkelt. Betyder inte boendet något, dvs er tid tillsammans där, så kan ni välja ett fräscht dorm. Annars skulle jag välja ett ofräschare hotell.

En sak till att tänka på är att min erfarenhet av vandrarhem på manhattan är att det överlag är rätt ofräscht!

• Pumpkin

feministbrud: Boendet betyder inte mer än en fräsch säng och en fräsch dusch, mer än så planerar vi inte att vara på rummet. Det är inte heller mer än 5 nätter det handlar om, så vi får gosa på dagtid under de dagarna i så fall

Jag vill naturligtvis helst ha ett eget rum till oss, men efter att ha läst ett antal (många!) omdömen om det stället vi bokat så är jag orolig just för renligheten. De flesta menar på att de privata badrummen (som vi hade bokat) är helt OK (såklart, det är ju bara man själv som är där), men att de gemensamma badrummen är riktigt ruskiga (som vi helt plöstligt blivit tilldelade). Och är det något jag verkligen har fobi för (förutom tandläkare ) så är det ofräscha, äckliga toaletter. På de två andra ställena som jag nu kikat på lovordas renligheten istället, och därför känns det just nu lite mer lockande, speciellt om vi kan få ett rum med "bara" 4 bäddar...

Och ja, det verkar finnas en hel del ofräscha ställen på Manhattan

• feministbrud

Jag förstår. Det som då bara är jobbigt är att det kan bli spring när man har olika tider och det är bökigt när man ska sova. Ett tips är då att absolut välja dorm med eget badrum framför färre personer men toa i korridoren. Skillnaden här är att du kan stänga in dig i badrummet och pula innan du går och lägger dig.

• Pumpkin

Precis min tanke

feministbrud skrev 2009-05-07 13:50:42 följande:
    Jag förstår. Det som då bara är jobbigt är att det kan bli spring när man har olika tider och det är bökigt när man ska sova. Ett tips är då att absolut välja dorm med eget badrum framför färre personer men toa i korridoren. Skillnaden här är att du kan stänga in dig i badrummet och pula innan du går och lägger dig.
  • Pumpkin

Nu har jag fått svar från Candy (stället vi har bokat, där de ändrat från privat till delat badrum) och tydligen har det blivit något fel när vi bokade, för de har inte ens rum med privata badrum längre. Så nu är frågan hur allvarligt man ska ta de recensionerna som finns, om det verkligen är så dåligt och smutsigt som de senaste hävdar, eller om man ska ta det med en nypa salt? Där har vi ju som sagt ett privat rum åtminstone, vilket vi inte kommer ha om vi byter. Å andra sidan verkar de andra två vi kikat på väldigt populära och rena... Suck, jag vill inte behöva fundera på sånt här en vecka innan vi åker

• 090829 brud

Jag skulle välja det med privat rum.
    Det är mkt skönare att veta att man kan låsa in sina saker och ha det lite stökigt om man vill.

Dela badrum är inte så hemskt, för hur mkt tid spenderas i badrummet?

När vi har rest har vi bott på hostel med eget rum och delat badrum, har funkat hur bra som helst.

De finns alltid folk som förväntar sig hotell standard på hostel, man får det man betalar för kan man väl säga...så lyssna inte på allt gnäll...

• Pumpkin

Så här ser våra alternativ ut:

Candy Hostel (www.hostelworld.com/hosteldetails.php/Candy-Hostel/New-York/21620)
    Eget rum
    Delat bad
    Blandade reviews, dåliga den senaste tiden (dålig städning, bedbugs, folk som blivit hänvisade till annat hostel utan förvarning)
    Upper West Side, nära Central Park och tunnelbana
    Reviews på tripadvisor.com: www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g60763-d667410-Reviews-Candy_Hostel-New_York_City_New_York.html

L Hostels (www.hostelworld.com/hosteldetails.php/L-Hostels/New-York/29499)
    Delat rum, 6 bäddar
    Delat bad
    Bra reviews, populärt
    Harlem, väldigt nära Central Park, tunnelbana och nära Upper East Side
    Reviews på tripadvisor.com: www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g60763-d1181826-Reviews-L_Hostel-New_York_City_New_York.html

L Hostels
    Delat rum, 10 bäddar
    Bad på rummet
    Se ovan

Times Square World (www.hostelworld.com/hosteldetails.php/Times-Square-World/New-York/35088)
    Delat rum, 4 bäddar
    Delat bad
    Inga reviews
    Toppenläge vid Times Square, nära det mesta

Så vad väljer man? Prismässigt ligger de lika.

• 090829 brud

Jag skulle fortfarande välja det med eget rum.
    Det hostelet har säkert tagit till sig av kritiken.
    När är det ni skall åka?

• Pumpkin

090829 brud: Vi åker om en vecka. De senaste recensionerna är från april, men det verkar vara samma återkommande problem.

Logiskt sett så är det väl det stället vi ska ta, men ja... Det framstår rätt så ordentligt sunkigt.

• svårtattvälja

Mitt val hade varit att ta det privata rummet med delat bad. För säkerhet med grejerna och för att kunna sova ostört. Inte alla är väluppfostrade nog att inte göra ljud eller låta blir att tända ljuset när de kommer hem mitt i natten. Och jag skulle inte kunna sova med nån som snarkar.....
    Visst, det är inte kul om badrummet är sunkigt, men man är ju ändå ute nästan hela dagen när man är i NYC, eller hur?!

• 090829 brud

Be om att få se på rummen innan ni betalar, och boka i reserv på ett annat hostel, kolla bara om du kan avboka samma dag som ni kommer.

Det är en lösning så är du hel garderat.

Ha en trevlig resa.

• feministbrud

Ta det med eget rum! Du kommer att stå ut med sunkigt badrum mer än sunkiga snarkande resenärer. Man ska ta recensioner på allvar. Jag har själv bokat massor av rum genom hostelworld och ofta har de som recenserat rätt. Dock tror jag att vad du än väljer så är det inte en standard du är van vid.

Vad du än gör, skippa Times square! Bilder på frihetsgudinnan i presentationen är inget gott tecken om du inte vill bo sunkigt. Bilder som är dåliga tecken: bilder på sevärdheter, bilder tagna utan blixt (som är gulaktiga) och mönstrade lakan.

• Pumpkin

feministbrud: Fniss, bra tumregler att gå efter

Nå, jag är glad att meddela att vi tagit ett helt annat ställe - med EGET rum och EGEN toalett, för totalt 50 dollar mer under hela vistelsen. Känns helt OK, är dessutom lite bättre läge och det verkar vara rätt så populärt och fräscht

• feministbrud

Kanon! Vad heter stället? Jag vill alltid återvända till NY och billiga ställen med egen toa är inte så vanligt...

Pumpkin skrev 2009-05-07 19:18:01 följande:
    feministbrud: Fniss, bra tumregler att gå efter Nå, jag är glad att meddela att vi tagit ett helt annat ställe - med EGET rum och EGEN toalett, för totalt 50 dollar mer under hela vistelsen. Känns helt OK, är dessutom lite bättre läge och det verkar vara rätt så populärt och fräscht
  • Pumpkin

Jazz on the City 40 dollar/natt.

feministbrud skrev 2009-05-07 19:46:21 följande:
    Kanon! Vad heter stället? Jag vill alltid återvända till NY och billiga ställen med egen toa är inte så vanligt...
  • Joji

Jag har bott på många många hostels, fast i Australien. Det är väldigt mysigt. Föredrog dock de rum där det bara bodde tjejer, eftersom det underlättade när man skulle klä om etc. Fast förvisso kunde rummen ibland se ut som ett bomnedslag, på ett hostel i Sydney kom vi knappt in i 6-bäddsrummet som vi bokat: de 4 tjejerna som bodde där hade spridit ut sina saker över hela rummet! Vi tog ett 4-bäddsrum istället, och hade turen att inga andra dök upp!

Med min kille skulle jag inte vilja bo med andra. Gillar lite privacy. Dela badrum skulle jag kunna tänka mig. Vill man lära känna folk så har man alla möjligheter till det ändå, eftersom stämningen på ett hostel är sådan: öppen och trevlig.

Åh vad mysigt med NY!

Svar på tråden Bo på hostel - dorm