Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Bo på hostel - dorm

Jag har bott i dorm tidigare i livet när jag var yngre, singel och fattigare, men har sedan jag träffat min amn bara bott på hotell. Nu var jag i NY i höstas och min man var inte med och av pengaskäl valde jag dorm (enkelrum i USA är snordyrt).

Det är helt ok att bo i dorm men jag skulle tro att ni kanske kommer att tycka att det är lite väl lite privatliv. Nu var det ju bra att ni hade toa på rummet, men min erfarenhet av USA är att sänglampor inte finns och det kan bli jobbigt om ni kommer hem sent, alternativt tidigt. Jag fick smyga in i mitt rum varje natt och det var väldigt bökigt. Ligga och läsa/gosa/annat skoj är ju bara att glömma.

Det beror på vad ni vill ha ut av resan helt enkelt. Betyder inte boendet något, dvs er tid tillsammans där, så kan ni välja ett fräscht dorm. Annars skulle jag välja ett ofräschare hotell.

En sak till att tänka på är att min erfarenhet av vandrarhem på manhattan är att det överlag är rätt ofräscht!

• feministbrud

Jag förstår. Det som då bara är jobbigt är att det kan bli spring när man har olika tider och det är bökigt när man ska sova. Ett tips är då att absolut välja dorm med eget badrum framför färre personer men toa i korridoren. Skillnaden här är att du kan stänga in dig i badrummet och pula innan du går och lägger dig.

• feministbrud

Ta det med eget rum! Du kommer att stå ut med sunkigt badrum mer än sunkiga snarkande resenärer. Man ska ta recensioner på allvar. Jag har själv bokat massor av rum genom hostelworld och ofta har de som recenserat rätt. Dock tror jag att vad du än väljer så är det inte en standard du är van vid.

Vad du än gör, skippa Times square! Bilder på frihetsgudinnan i presentationen är inget gott tecken om du inte vill bo sunkigt. Bilder som är dåliga tecken: bilder på sevärdheter, bilder tagna utan blixt (som är gulaktiga) och mönstrade lakan.

• feministbrud

Kanon! Vad heter stället? Jag vill alltid återvända till NY och billiga ställen med egen toa är inte så vanligt...

Pumpkin skrev 2009-05-07 19:18:01 följande:
    feministbrud: Fniss, bra tumregler att gå efter Nå, jag är glad att meddela att vi tagit ett helt annat ställe - med EGET rum och EGEN toalett, för totalt 50 dollar mer under hela vistelsen. Känns helt OK, är dessutom lite bättre läge och det verkar vara rätt så populärt och fräscht
Svar på tråden Bo på hostel - dorm