• johanna anders

Corsage, why??

Varför ska man egentligen ha en corsage till mannen (och manliga släktingarna)?
    Vad är syftet? Nyfiken!

• Svar på tråden Corsage, why??
  • Hemlig2009

Manliga släktingar har jag inte sett eller hört ska ha blommor.

Vet faktiskt inte bakgrunden, tycker det är fint iaf.

• FiaLottaoälsklingen

för att visa att ni hör ihop! corsaget ska enligt tradition plcokad ur buketten (likadana blommor alltså)för att visa att ni binds samman för livet!

(på 1600-1700 talet kallade man det snörade livstycket för corsage, alltså är det från början ett ord för axelbandslös bh eller korsett!)

• DanKat

Oavsett den egentliga betydelsen och ursprunget till att brudgummen har corsage så tycker jag det är kul för att det blir större skillnad mellan honom och de manliga gästerna Ingen annan man kommer ju ha blommor på sig

• MissieA

m2b har samma blomma som jag har i min bukett och bestman har samma som tärnan. Man ska ju sticka ut lite och vi tyckte det var fint Annars blir ju m2b också "en av killarna i kostym" hehehe. Han får också vara lite speciellt tycker jag.

• johanna anders

Ok tack tjejer då förstår jag! Då ska vi ha det ändå =)
    Men jag var nyss på ett bröllop i norge där brudens pappa, brudgummens pappa och bestman ochså hade en corsage, kan tom ha varit fler manliga släktingar som hade en. De kanske har andra traditioner där?? Känns som en så otroligt onödig kostnad (alltså att dekorera de manliga släktingarna också)...

• skitimpulsivtbröllop

Jag fattar inte heller varför man ska ha det.
    Tycker att det ser fånigt ut.

• 20090725

Tänk bara att om ni skall fotas efter vigsen så köp en extra corsage, då dden lätt blit "mosad" av alla kramar utanför kyrkan!

va på ett bröllop där de skulle fotas efter å han fick helt enkelt ta av den för att den hade blivit förstörd! så vi kommer att beställa en extra!

• Hemlig2009

Marskalken/best man brukar ha corsage men om övriga manliga släktingar vill ha så kan väl de bekosta dem själva.

• MissieA
    skitimpulsivtbröllop skrev 2009-05-07 11:36:51 följande:
    Jag fattar inte heller varför man ska ha det.Tycker att det ser fånigt ut.
    Då behöver ni ju inte ha sånt Jag tycker personligen om fåniga saker haha.
Svar på tråden Corsage, why??