• johanna anders

Corsage, why??

Varför ska man egentligen ha en corsage till mannen (och manliga släktingarna)?
    Vad är syftet? Nyfiken!

• Svar på tråden Corsage, why??
  • Sonja68

Min man valde själv kläder som han ville ha, bla en ljus, ljus grå väst m plastrong. Jag kan också tycka ibland att cousage är överflödigt, tex om han valt en färgglad väst eller skjorta. Nu gjorde han inte det, så jag frågade om han skulle vilja ha en färgklick på slaget som en del har, typ en blomma från min bukett. Det ville han. Vi tycker det blev snyggt.

• mamci

Min bukett kommer vara lime och vit som det är tänkt nu:) Kan då brudgummen och marsalken ha lime och mina fyra näbbar ha vit, alltså lika blommor som är i min bukett? Eller ska marsalken ha vit och näbbarna lime, limen blir att stå för att vi hör ihop, som vår egen familj? Vad tror ni?

• MulleNuh

är det den som sitter i fickan typ på killen??

• MV85
    MulleNuh skrev 2009-05-07 13:29:57 följande:
    är det den som sitter i fickan typ på killen??
    på slaget, ja
  • MulleNuh

haha ja jag mena det ju!
    Men varför säger man corsage?? Varför säger man inte just blomma på slaget!?

MV85 skrev 2009-05-07 13:31:23 följande:
    på slaget, ja
  • MV85
    MulleNuh skrev 2009-05-07 13:34:01 följande:
    haha ja jag mena det ju! Men varför säger man corsage?? Varför säger man inte just blomma på slaget!?
    bröstblomma heter det på svenska efter vad jag uppfattat av floristerna här, så... ja varför använder man det engelska namnet på dem? precis som att man har en bestman nu för tiden antar jag...
  • FiaLottaoälsklingen

beacuse we lånar en massa words from the engelskan ;) ;) :)

MulleNuh skrev 2009-05-07 13:34:01 följande:
    haha ja jag mena det ju! Men varför säger man corsage?? Varför säger man inte just blomma på slaget!?
  • MulleNuh

Yes it låter ju like så..

FiaLottaoälsklingen skrev 2009-05-07 13:51:23 följande:
    beacuse we lånar en massa words from the engelskan ;) ;) :)
  • Sonja68

Men är det ett engelskt ord, låter faktiskt som franska...?

• Sååå lurade

Vad i bröllopssammanhang tycker du INTE är fånigt, barnsligt, onödigt, tråkigt, uttjatat, löjligt eller på annat sätt negativt. Bara nyfiken eftersom jag hittils inte sett ett enda inlägg från dig som är negativt eller ironiskt...

skitimpulsivtbröllop skrev 2009-05-07 11:36:51 följande:
    Jag fattar inte heller varför man ska ha det.Tycker att det ser fånigt ut.
  • passionsblomman

Coeur= franska för hjärta.

Coursage=det man bär nära sitt hjärta.
    En romatisk kärlekssymbol, ett kärlekssmycke för mannen helt enkelt.
    Seden kommer som redan sagts från franska hovet runt 1700-talet, precis som det vita klänningsmodet och så väldigt mycket annat.

Kan inte begripa varför inte mannen skulle kunna ha ett smycke utan att det genst är onödigt och fånigt?

Buketten bruden bär är ju en liknande symbol, en gåva från mannen till kvinnan att smycka henne.

Bådadera helt onödiga för vigselns gitighet, men vackra...

Svar på tråden Corsage, why??