Ja jag vet, har läst alt jag kommer över om epelepsi under första svängen med min goldentik. Henne tog vi bort när hon var 2 år. Alldeles för sent unser jag nu, hon led länge och hade kraftiga anfall mins en gång varge helg. Ibland flera gånger i veckan.
Chico, min amstaffhane fick epilepsi i höstas, han togs bort nu i februari. Han blev aggresiv och ängslig och började hugga mig och vår andra hund till blods efter att han fått vad jag kalla Frånvaroatacker. Han hade inte lika kraftiga anfall som min golden men han kissade på sig och var sedan rädd och aggresiv länge efteråt.
Dess, blandras från Rumänien verkar helt enkelt ha fått nån form av stressanfall. Det vore inte så konstigt. Man kan se det på henne ofta nu, att hon stressar upp sig så hon blir alldeles stirrig. Men efter att ha gått från att vara gatuhund i Rumänien till att resa 18h till sverige, sen flytta igen några månader efter till en ny stad. Förlora sin bäste vän, Chico, flytta igen och bevittna sin matte utsättas för grovt våld, också bevittna en misshandel och andra almänna oroligheter för att sen flytta IGEN! Ja det kan inte vara lätt.
Just nu fokuserar vi på att ta det lungt med henne. Inga krav eller nått utan bara lugn lunk och lite sök i skogen som stimulans.
Är det epilepsi så er jag upp, då ill jag inte ha fler hundar. 3/3? Det kan bara inte vara möjligt. Har själv undvikit renrasiga hudar pga alla sjukdomar. Om jag nånsin skaffa en hund igen så blir det en urhund som korsats med vilda stammar etc. Ingen sönderavlad hund..
Så trött på sjuka djur.
snaily skrev 2009-05-27 10:54:14 följande:
Epilepsi (s.k. idiopatisk epilepsi) på hund debuterar oftast på unga vuxna till medelålders hundar. Så om det är "medfött" eller ej kan ju diskuteras; det är inget som drabbar små valpar men det finns ju en ärftlig tendens, så troligtvis föds de ändå med benägenhet att senare i livet utveckla ep.Det är inte alltid det ger klassiska stora krampanfall med medvetslöshet, en del hundar får små "anfall" som knappt är märkbara, kan vara t ex med lite vinglighet bara.Hur har det gått med vovven TS?