• emmajohn

osa-hur gör ni??

Idag så går tiden för osa ut. De flesta har hört av sig men det är fortfarande några som inte gjort det.
    Hur gör ni? Ta ni det som ett nej om de inte hör av sig eller ringer ni och frågar? Vi har folk som gärna vill komma men det har inte funnits möjligheter pga. plats. Om det nu är så att vissa inte hör av sig kan vi då räkna med att vi kan bjuda de vi inte har haft möjlighet att bjuda innan?

tacksam för svar!

• Svar på tråden osa-hur gör ni??
  • FelizLane

Tycker ni ska ringa dem! För när det är osa ska man osa även om man inte kan komma. De kan ju ha glömt.. Ring tycker jag :)

• passionsblomman

Ring runt!

Se det som att ala de som HAR svarat slipper ni ringa till.
    Det finns tusen skäl till uteblivna svar. Försäkra er om att de INTE kommer innan ni bjuder in andra till de platserna.

• DanKat

Vi skickade sms ett par dagar efter att osa hade gått ut.

• ElMac

Jag skulle ringa de jag inte hört av. Är själv en slarver och skulle lätt missa att osa - jävligt nonchalant jag vet! De som inte osat är garanterat sånna som själva inte har gift sig (har insett att jag kommer bli bättre på att osa iom denna erfarenheten ;))

DanKat skrev 2009-05-10 14:55:13 följande:
    Vi skickade sms ett par dagar efter att osa hade gått ut.
    Det var himla smart! Det ska vi nog använda oss av också :)
  • Thewedding

Jag tycker du ska ringa eller skicka sms. Det kommer vi göra, men jag tycker ändå att det är dåligt att folk inte kan ringa när det står ett osa datum. En del skriver ring oavsett ni kommer eller inte. Svårt när man inte vet, och sen undrar man oxå ibland om inbjudningarna har kommit fram en del kan ju försvinna på vägen.

• älskarlivet

Vi har inte hört av oss till de som inte osat. Vi tar det som att de inte kommer!

• paulaner

Jag hade hört av mig till dem. Saken är ju den att en en inbjudan faktiskt kan komma bort med posten. Det har ju hänt åtskilliga här inne. Jag hade också en som kom på avvägar, men som tur var så frågade gästen mig lite försynt om vi hade skickat inbjudningarna... för hon visste att hon skulle bli bjuden.

Det vore ju trist om någon skulle gå omkring och tro att de inte är bjudna för att inbjudan inte kommit fram!

• Lissdaniels

Två stycken hade inte hört av sig till oss när osa hade gått ut, den ena sms:ade jag till för så pass bra vänner är vi (hon sa att hennes mejl måste ha försvunnit i cyberrymden men hade tackat nej) och den andra är kusin till min blivande och henne skiter vi i.

6 juni - när 2 blir 1
  • Lakritsbåten

Inte för att det hjälper er nu, i det här läget men kanske någon annan. Jag tycker nämligen det skulle kännas pinsamt att ringa till dem som inte svarat (n-vis beror det på vilka det är). Eftersom våra föräldrar står för kalaset är det ju till dem de vänder sig för att anmäla sig - lätt som en plätt för oss. Det är n-vis tillämpligt även för andra om man sätter några andra att svara till på sin inbjudan.

Men jag skulle nog tvingat mig själv att ringa om jag skulle vara i ert läge...

• anna01

Vi ringde inte heller upp folk som inte svarat. Vi räknade bort dem. Tycker inte de är för mycke begärt att svara när man fått en inbjudan.

• MysanX

Tyvärr kan man ju på så sätt befinna sig i en situation där man har för många på middagen. Folk tror dom svarat ja, ett mail kan ha kommit bort osv. Tänk om man då bjudit in nya människor och så kommer iaf dom som man trodde inte hade svarat??? Vad gör man då?

• DanKat
    anna01 skrev 2009-05-10 18:38:27 följande:
    Vi ringde inte heller upp folk som inte svarat. Vi räknade bort dem. Tycker inte de är för mycke begärt att svara när man fått en inbjudan.
    Nej, men å andra sidan är det vi som får det besvärligt och stressigt om det på bröllopsdagen visar sig att det kommer fler än vi räknat med, då skulle man inte direkt säga att "nej, ni ryms inte", man skulle helt enkelt vara tvungen att fixa några platser till.

Sen kan det ju som någon annan nämnt faktiskt vara inbjudningar som kommit bort i posten. En av våra gäster fick veta två dagar innan sista osa-dagen att hon överhuvudtaget var bjuden, då mamma nämnde det i telefon. Hon hade tydligen inte fått sin inbjudan, så hade vi bara tagit för givet att hon inte skulle komma så hade hon aldrig fått en chans eller ens vetat att hon var bjuden, och det skulle verkligen vara jättetrist!
  • lingon82

Vi har märkt att nära vänner och släktingar tar för givet att vi vet att de kommer. Att tacka nej till en bröllopsinbjudan är inte ett alternativ för många människor. Det kan man ju inte bli arg för att folk prioriterar oss till 110%, så absolut hör av er!! Ni har väl bjudit för ni vill att folk ska komma?

• älskarlivet

Fast om man vet att det är folk som aldrig hör av sig? Varför ska vi bemöda oss att höra av oss till de för att de inte orkar höra av sig till oss??

lingon82 skrev 2009-05-10 21:31:37 följande:
    Vi har märkt att nära vänner och släktingar tar för givet att vi vet att de kommer. Att tacka nej till en bröllopsinbjudan är inte ett alternativ för många människor. Det kan man ju inte bli arg för att folk prioriterar oss till 110%, så absolut hör av er!! Ni har väl bjudit för ni vill att folk ska komma?
  • lingon82
    älskarlivet skrev 2009-05-10 21:34:46 följande:
    Fast om man vet att det är folk som aldrig hör av sig? Varför ska vi bemöda oss att höra av oss till de för att de inte orkar höra av sig till oss??
    Ja, varför bemöda sig att bjuda in dem från början då om man vet att de aldrig hör av sig eller svarar i tid?
    För ens egen skull ska man nog utgå från att folk har glömt (kan hända alla) eller så har svaret kommit bort, eller som jag skrev ovan att folk ser det som självklart att de kommer. Likadant kanske många tror att man bara behöver svara om man inte kommer.
    Att ordna en stor fest är inte smärtfritt!! det gäller allt från planering till genomförandet.
  • älskarlivet

För att det är kusiner och bjuder man en kusin så bjuder man alla anser vi.. Vi kan inte dela på syskonpar..

Jag vet att de här kusinerna meddelar om de kommer, men skiter i det om de inte kommer.
    .

lingon82 skrev 2009-05-10 21:37:52 följande:
    Ja, varför bemöda sig att bjuda in dem från början då om man vet att de aldrig hör av sig eller svarar i tid? För ens egen skull ska man nog utgå från att folk har glömt (kan hända alla) eller så har svaret kommit bort, eller som jag skrev ovan att folk ser det som självklart att de kommer. Likadant kanske många tror att man bara behöver svara om man inte kommer.Att ordna en stor fest är inte smärtfritt!! det gäller allt från planering till genomförandet.
  • lingon82
    älskarlivet skrev 2009-05-10 21:39:50 följande:
    För att det är kusiner och bjuder man en kusin så bjuder man alla anser vi.. Vi kan inte dela på syskonpar..Jag vet att de här kusinerna meddelar om de kommer, men skiter i det om de inte kommer..
    Om du vet det från början, är du ju beredd på att det blir så. Missförstå mig rätt, jag tycker med att man ska svara på en inbjudan!! Det är inte det jag menar. Det jag menar är att man får ta detta med en nypa salt för det suger en massa energi ur en, mer än vad som krävs att ringa några samtal, som istället kan gå till att planera världens bästa bröllop.Man kan aldrig undvika när man bjuder många att några inte svarar.
    Min egen svärfar svarade inte på inbjudan med motiveringen "tror ni verkligen att jag skulle utebli? Det är väl självklart att jag kommer, och jag kommer att vara kvar längst av alla".
  • älskarlivet

Det har inte tagit någon energi alls från mig, bara ett konstaterande igen att de åter igen inte hör av sig och då lämnar jag det och hör inte av mig till de heller..

lingon82 skrev 2009-05-10 21:47:23 följande:
    Om du vet det från början, är du ju beredd på att det blir så. Missförstå mig rätt, jag tycker med att man ska svara på en inbjudan!! Det är inte det jag menar. Det jag menar är att man får ta detta med en nypa salt för det suger en massa energi ur en, mer än vad som krävs att ringa några samtal, som istället kan gå till att planera världens bästa bröllop.Man kan aldrig undvika när man bjuder många att några inte svarar. Min egen svärfar svarade inte på inbjudan med motiveringen "tror ni verkligen att jag skulle utebli? Det är väl självklart att jag kommer, och jag kommer att vara kvar längst av alla".
  • emmajohn

Vi ringde och sickade sms till de som inte hört av sig iaf. De hade glömt eller trodde att det skulle räcka med att de hade sagt att de skulle komma.=)
    Nu återstår ett släkting par som relationerna inte varit så goda med. De nästa tvingade oss att bjuda dem och nu så har de inte skickat in osa i tid.Vi ska ge de lite tid och hör de inte av sig så bjuder vi några andra.
    Någonting som slog mig när jag satt i min offerkruka och tyckte synd om mig själv för att folk inte hörde av sig i tid,var att det viktigaste i världen för mig kanske inte ligger lika högt på prioriterings listan hos andra. Det är bara att acceptera. Folk glömmer och missar.

• lingon82
    emmajohn skrev 2009-05-11 08:38:51 följande:
    Vi ringde och sickade sms till de som inte hört av sig iaf. De hade glömt eller trodde att det skulle räcka med att de hade sagt att de skulle komma.=)Nu återstår ett släkting par som relationerna inte varit så goda med. De nästa tvingade oss att bjuda dem och nu så har de inte skickat in osa i tid.Vi ska ge de lite tid och hör de inte av sig så bjuder vi några andra. Någonting som slog mig när jag satt i min offerkruka och tyckte synd om mig själv för att folk inte hörde av sig i tid,var att det viktigaste i världen för mig kanske inte ligger lika högt på prioriterings listan hos andra. Det är bara att acceptera. Folk glömmer och missar.
    Precis så är det ju. jag ser mycket mer framemot mitt eget bröllop nu när jag kommit ur min "offerkula" som du beskriver.
    Hoppas ni får en underbar dag med era nära och kära runt er!
Svar på tråden osa-hur gör ni??