• MissDoe

Laktosintolerans fråga.

Om det står laktosfritt på t.e.x. mjölkdryck, yoghurt eller liknande så behöver ni inte oroa er, men färdigrätter kan det vara lite knepigt med iaf enligt min erfarenhet. Jag har ätit antingen helt mjölkfritt eller laktosfritt i ca 3 år och även om det känns jobbigt ibland så upplever jag det som att man tjänar mest på att läsa innehållsförteckningen. Jag tror att det är på celiakiförbundets sida man kan skriva ut en lista med alla "konstiga" tillsatser, vilka som innehåller laktos, mjölkprotein osv.

Jag reagerade lite när du skrev att han tar en tablett lactrase "för att vara på den säkra sidan". Jag skulle absolut inte göra det, själv mår jag ganska illa av dom och så har jag en jobbarkompis som reagerar om hon tar för många tabletter också. Alltså om hon gissat att hon kommer att få i sig ca 2 dl mjölkprodukter och tar tabletter för att täcka det och så är det hon äter laktosfritt så får hon ont i magen av tabletterna istället.

Åh, det blev lite rörigt det här, men det jag vill ha fram är nog lite samma som flera andra. Att vara laktosintollernat är inte alltid så enkelt, man kan inte bara följa en mall utan måste prova sig fram till vad just ens egen mage tål. Men det behöver inte vara så svårt att leva med.

Jo, ett tips också! Läs på medicinen hemma i medicinskåpet om han är väldigt känslig! Dom flesta tabletter innehåller laktosmonohydrat som bindemedel och det kan man reagera på, men fråga på apoteket om ni är osäkra.

Lycka till!

Svar på tråden Laktosintolerans fråga.