• majsan82

Bali eller Mauritius?!

Hej Allesamman!

Vi är just nu ute och letar febrilt efter en smekmånads resa och vill därför be er om hjälp och tips.
    Vi kommer att åka i september eller oktober detta året, vi har tänkt oss vara borta i ca 2 veckor.
    Resemålen vi just nu tänker på är antingen Mauritius eller Bali. På Bali hade vi tänkt oss staden Sanur. Någon som har erfarenhet av dessa 2 resmål? Jag har läst en del här inne just om Sanur både positivt och negativt, därför känner vi oss lite osäkra på just Bali nu :( Snälla alla tips tas mer än gärna emot! Har ni andra resmål så berätta gärna om dom också.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Bali eller Mauritius?!
  • majsan82

Ingen som känner till dessa 2 ställen?! Hade hoppats på lite svar från folk som varit på just Mauritius, har redan lyckats läsa lite om Bali av folk här, dock verkar det fortfarande lite osäkert om vi kommer att åka till Bali, lutar just nu åt Mauritius. Hade bara önskat att vädret kunde varit som på Bali, verkar vara lite "kallt" just under den perioden vi vill åka

• Hawaiiii

Jag vet inget om Mauritius men Bali har jag varit på. Det var iofs ca 10 år sedan, så mycket har ju förändrats...
    Reste runt under ett par veckor och trivdes bra, men det är ingen "paradisö" direkt. Mer party och backpacker ö. Sen finns det ju hotellområden som är lite lyxigare såklart... jag var där i november och det blåste mycket och var höga vågor. Vattnet blir ju väldigt grumligt då, så snorkla gick tyvärr inte. Billigt och bra, kul om man gillar att festa.. helt ok shopping.

Svårt att rekommendera det som bröllopsresa, jag vet inte vad ni är ute efter. Själv kommer jag satsa på maldiverna eller mauritius istället.

• UlrikaD

Vi har bara varit på Mauritius och inte hört ngt speciellt om Bali, det enda jag snappat upp är att det är typ som Mauritius, men på vilket sätt vet jag inte.

Vår upplevelse av Mauritius var ärligt talat sådär. Upplägget där är att man bor på sin resort och är där under hela sin vistelse, det finns inte mkt att se runt omkring på ön. Det är mest en stor sockerplantage.

Hamnar man således på en bra resort så är det troligen toppen! :- ) Där vi hamnade var inte alls så bra som vi hade hoppats. Vi bodde i Grand Baie på västkusten, fick efteråt höra att östkusten över lag är mkt bättre.

Jag skulle inte åka tillbaka till Mauritius, skulle troligen inte heller åka till Bali. Håller med Hawaiiii ovan, skulle mkt hellre åka till Maldiverna.

Visst är Maldiverna säkert som Mauritius, man bor på sin resort, sedan finns inget mer att göra. Skillnaden för mig ligger i att Maldiverna känns mer som det paradisiska man kanske söker. Mauritius kändes mer, hmm... industriellt faktiskt. Maldiverna känns mer äkta.

Just my five cents.

• Utpalas

Har bara varit till Mauritius.

Tyckte om det, men hade inte höga förväntningar. Bodde några dagar i en vanlig stad där det inte fanns någon turism och åkte sedan ut till stranden med lokalbuss. Det kändes nog "äkta."

Gillade också att det fanns många fina allmänna stränder med även lokalbefolkning. Det sades att östkusten var finare, var själv bara dit en dag, men är inte säker på att jag håller med. Visserligen kanske sanden var vitare, men där fanns det verkligen bara hotellkomplex, ingen lokalfärg alls. Ile aux cerf som är en ö som beskrivs som paradisö var inte heller någonting speciellt. Fint javisst, men pga att turister flockades som packade sillar så tog det bort lite av upplevelsen.

Visst finns det saker att göra också, om man nu vill det. Mest kanske vattensporter. Sen finns det några städer och t.ex. en botanisk trädgård man kan besöka.

Lokalbefolkningen är vänlig och försäljarna på stranden går snällt iväg om man avböjer. Inga inkastare eller annat fanstyg heller.

Söker man de finaste stränderna i världen eller de klaraste vattnen att dyka i så är man dock helt fel ute. Samma sak om man vill festa massor. Mest lugnt strandliv.

• majsan82

Tack för alla tipsen!!

Nu har vi bokat flygresan till Bali :)
    Någon som vet viken stad som är finast och mysigast på Bali?
    Kanske någon som kan föreslå ett fint och romantiskt hotell?

Vi är tacksamma för alla tips!

• MissieA
    majsan82 skrev 2009-05-14 20:42:36 följande:
    Tack för alla tipsen!!Nu har vi bokat flygresan till Bali :)Någon som vet viken stad som är finast och mysigast på Bali?Kanske någon som kan föreslå ett fint och romantiskt hotell?Vi är tacksamma för alla tips!
    Har inte varit där än men vi ska bo på Bali Mandira. Titta förbi balitråden och läs lite
  • Hawaiiii

Nusa dua tyckte jag var lugnast och finast stränder. Inte speciellt mycket försäljare eller turister heller. Vill man festa fungerar Kuta bra, men det är inte så romantiskt...om man nu vill ha det så :)

• Mrs Einarsson

Hej Majsan82!
    Vad kul att ni ska åka till Bali! Jag och min sambo var där förra sommaren och hade en helt underbar resa=). Vi upplevde orterna väldigt olika så det kan nog vara smart att fundera över vad det är man vill ha ut av sin resa innan man bokar vilken ort man ska bo på. Kuta var den största orten med mycket uteliv och shopping, på stranden var det mycket folk och vindsurfare. Nusa Dua var ett område med många riktigt fina hotell och vackar stränder. Om man promenerade en bit kunde man också få en lång härlig strandremsa nästan helt för sig själv=) Dock fick man kanske inte här någon känsla för hur livet ser ut för befolkningen som bor på Bali. Jimbaran var vi tyvärr bara en kväll i men här var den härligaste solnegång jag sett med massor av mysiga restauranger på stranden. Vi bodde i Sanur på ett lite mindre hotell som heter Sativa. I Sanur var stranden inte riktigt lika fin som på de övriga ställena men där fanns massor av mysiga restauranger och genom att promenera runt en del fick vi också en känsla av "det riktiga bali". Hotellet vi bodde på var ett mysigt trivsamt hotell med mycket trevlig personal (finns på vings hemsida). Vi gjorde också en utflykt med ving som jag verkligen kan rekomendera. Den var på två dagar och vi fick se oh uppleva så oerhört mycket, bland annat mäktiga tempel, den svarta stranden i norr, delfiner i soluppgången, massor av apor och snorkling med helt fantastiska fiskar! Oavsett vart ni väljer att bo så tänk å att det är väldigt billigt att åka taxi mellan de olika orterna så man har absolut möjlighet att uppleva dem alla!
    Är det något annat så fråga gärna!
    Hälsningar Malin

Svar på tråden Bali eller Mauritius?!