• BrideToBe09

Tanzania, någon mer?

Vår bröllopsresa kommer, om allt går som planerat, att bli en Tanzaniaresa med tältsafari i Serengeti, samt några sjutningsfyllda dagar i lyx på zanzibar innan hemfärd igen.

V kommer dock att köra lite BackPacker-stuk och nte köpa en färdig resa utan packa våra ryggsäckar och ge oss iväg på egen hand. Välja billigare flyg, åka lokala bussar, boka safari på plats osv.

Vi åker troligen i början på oktober.

Någon annan som ska tll Tanzania och som vill längta och drömma lite tillsammans med mig?

• Svar på tråden Tanzania, någon mer?
  • country

Bröllopsresan blir inte dit, men eftersom jag för några år sedan bodde där i ett halvår så längtar jag verkligen tillbaka dit. Mycket bra val!

• BrideToBe09
    country skrev 2009-05-14 12:57:06 följande:
    Bröllopsresan blir inte dit, men eftersom jag för några år sedan bodde där i ett halvår så längtar jag verkligen tillbaka dit. Mycket bra val!
    Vad roligt att höra!! Var du ut på någon safari när du bodde där?? Hur pass smidiga är förbindelserna med buss osv?
  • Happyasahippo

Bride to be: Vi funderar ocksa pa Tanzania o Zanzibar el Pemba. Men allt ar sa hiskeligt dyrt! Var ligger er budget pa och vilken researrangör har ni?

• Candy Anthony

Vi kommer att åka till Tnz och Znz i början på november. Först lite safari, kanske Ngrorogoro eller Serengeti. Jag har bott två månader på Znz och vill lägga mesta tiden där. Paradise on earth. Ska bli så härligt!
    Passa på att åka till nordvästra delen, Nungwi. Mkt bra boenden samt vatten. På öst sidan är det lite lugnare, men å andra sidan lågvatten nästan hela dagen.

Lycka till med bokningen!

• Happyasahippo

Candy Anthony, var hamnar ni i pris pa eran resa?
    Jag bodde i Arusha 1998 och var senast pa safari 2002 sa mkt har andrat sig och jag har ingen koll langre kanns det som...

• BrideToBe09

Vi har ingen researrangör, det ksotar på tok för mycket. Vi har bokat flyg till London med Ryan Air, sedan flyg med Turkish Airlines ner till Nairobi,Kenya. Därifrån åker vi buss till Arusha. Väl framme letar vi boende och safariguide osv. Efter några nätter på safari, blir det buss från Arusha till DarEs Salaam och båt över till Znz. Väl där får vi leta övernattning, ev bokar vi något hemifrån. Sedan flyg från Znz till Nairobi med Precision Air, för flyg mot London och sen Sverige igen.
    Resekostnad (inga måltider osv inräknat) landade vi runt 26000:- för oss båda. Överkomligt!

Happyasahippo skrev 2009-06-09 09:55:20 följande:
    Bride to be: Vi funderar ocksa pa Tanzania o Zanzibar el Pemba. Men allt ar sa hiskeligt dyrt! Var ligger er budget pa och vilken researrangör har ni?
  • BMTS

Jag och min sambo åker till Tanzania om 10 dagar! Vi kommer att stanna i 4 veckor totalt och det blir tältsafari, bestigning av Kilimanjaro samt sol och bad på Zanzibar och så lite strödagar däremellan. Vi har inte heller bokat via någon resebyrå utan pusslat ihop resan på egen hand - klart roligare att göra så tycker jag även om det blir mer jobb förstås. Men det kommer att bli super tror jag - en riktig drömresa!

• BrideToBe09

Ha det riktigt skönt nu och NJUT! Skriv gärna en rad här när ni är hemma igen så vi får höra hur ni haft det och ev tips kanske inför våra resor.

BMTS skrev 2009-06-30 10:54:36 följande:
    Jag och min sambo åker till Tanzania om 10 dagar! Vi kommer att stanna i 4 veckor totalt och det blir tältsafari, bestigning av Kilimanjaro samt sol och bad på Zanzibar och så lite strödagar däremellan. Vi har inte heller bokat via någon resebyrå utan pusslat ihop resan på egen hand - klart roligare att göra så tycker jag även om det blir mer jobb förstås. Men det kommer att bli super tror jag - en riktig drömresa!
  • Happyasahippo

Bridetobe09: Det var verkligen billigt! Har man tid och orkar aka buss sa ar det verkligen ett alternativ i Tanzania. Aker ni med de Scandinavian Bus eller vad de nu heter? Resan mellan Nairobi och Arusha ar ganska ok faktiskt: gjorde den manga ggr.

Vi har nu bokat vara flighter (KLM via Amsterdam direkt Arusha)for 660 Euro/pp och sen 5 dagars safari innan 10 dagar Pemba och Zanzibar. Blir helt suverant kanns det som. Ar nastan mera exalterad over resan an brollopet

TRevlig resa BMTS!

• BrideToBe09

Jo, det blir nog Scandinavian Bus. HOppas abra att det är säkert på flygplatsen i Nairobi. Kommer fram mitt i natten och bussen går först på morgonen.

Happyasahippo skrev 2009-06-30 12:34:00 följande:
    Bridetobe09: Det var verkligen billigt! Har man tid och orkar aka buss sa ar det verkligen ett alternativ i Tanzania. Aker ni med de Scandinavian Bus eller vad de nu heter? Resan mellan Nairobi och Arusha ar ganska ok faktiskt: gjorde den manga ggr.Vi har nu bokat vara flighter (KLM via Amsterdam direkt Arusha)for 660 Euro/pp och sen 5 dagars safari innan 10 dagar Pemba och Zanzibar. Blir helt suverant kanns det som. Ar nastan mera exalterad over resan an brollopet TRevlig resa BMTS!
  • Happyasahippo

I Nairobi tycker jag att flygplatsen är ett av de fa säkra platserna faktiskt! Nairobi ar ju inte sa där supersympatiskt faktiskt tycker jag. Tycker mycket bättre om Tanzania!

• BrideToBe09

Åh, vad skönt. Känns betryggande när man ska sitte där med reskassa och alla sina saker ensamma i flera timmar och vänta på buss... Nojjig! hihi

Happyasahippo skrev 2009-06-30 13:21:18 följande:
    I Nairobi tycker jag att flygplatsen är ett av de fa säkra platserna faktiskt! Nairobi ar ju inte sa där supersympatiskt faktiskt tycker jag. Tycker mycket bättre om Tanzania!
Svar på tråden Tanzania, någon mer?