• Hubba

Efternamnsbyte

Det är precis så som DanKat skriver... min m2b var tvungen att ta sin mammas flicknamn innan vi gifter oss för att jag sedan ska få ta det efter bröllopet...

• Hubba

Nej inte om du tar det via PRV men då finns en risk att du får betala för det...
    Så sa de från Skatteverket när vi pratade med dem...

• Hubba

PRV hjälper dig gärna men tar en ansökningsavgift... Läste det i din länk... det var därför vi valde att ta det genom Skatteverket innan så kostar det inte ett öre... (eller jo förresten, portot på kuvertet)

• Hubba

Precis så gjorde vi oxå!

Duchess skrev 2009-05-13 23:09:32 följande:
    Om man ska ta sin mammas flicknamn så behöver man bara göra en anmälan (inte ansökan) om det hos Skatteverket. Det är gratis. Vill man ta ett gammalt släktnamn måste man ansöka via PRV, och det kostar 1500 kr/person. Min man bytte till sin mors flicknamn några månader innan vi gifte oss. Så snart namnändringen gått igenom så ansökte vi om hindersprövning (i hans nya namn) och angav på efternamnsblanketten att jag skulle ta hans efternamn. Det blev enklast och billigast
  • Hubba

Jag skickade in det den 14:e april (tror jag) och han fick det godkänt på max 14 dagar... Personbeviset är godkänt den 20:e april men det är utskickat den 28:e (vad jag kunde utläsa) så det tog inte så lång tid.... så nu har vi skickat in hindersprövningen och min ändring av namn för då kunde han skriva under med sitt nya...

Hjartafró skrev 2009-05-14 00:01:20 följande:
    Då kär vi på Skatteverket! Hur långt tid tog det att få namnändringen att gå igenom för din man?
Svar på tråden Efternamnsbyte