• Ullis 78

bröllopsresa, med eller utan barn?

Har länge planerat att vi ska åke på egen bröllopsresa utan barn. Resan är ej bokan ännu utan vi tänkte ta en sista minuten till prag eller barcelona eller nån annan storstad.Men nu börjar jag få lite tvivel om hur vi ska göra det, visst det är en del pengar och det innebär att vi inte kommer kunna åka på nån resa hela familjen i år, hade planer på thailand i höst, plus att vi egentligen behöver fixa en del hemma så 5 -6 tusen är egenligen mycket pengar. Men bröllopsresa det gör man ju bara en enda gång i livet(förhoppningsvis) Till saken hör oxå att våran yngsta är bara 1,3 månader. Men han ska vara med mormor och farmor så jag tror inte att det kommer var några problem, det är mer vi som tycker att det är jobbigt att lämna honom 3-4 dagar.
    Nån som har nått råd?
    Lycka till alla brudar där ute.

• Svar på tråden bröllopsresa, med eller utan barn?
  • möklintabröllop

Försök att åka i väg bara ni två. Man behöver det som småbarnsförälder. kram från en som har fyra barn mellan 5-24 år.

• Ullis 78

Ja du har nog rätt. Svårt bara att unna sig liksom.
    Ska nog sattsa på egen tripp.

• Fenixx

vi funderade lite själva också då våra barn är 3 och 6år när det är dags. men vi kände ändå sen att vi ville ha dem dagarna ihop och kunna gå ut på kvällarna och en massa.

sen framöver så kommer det ju bli en massa familjeresor så.

• Hubba

Vi ska ta med oss barnen... de kommer att vara 4 och 2 när vi åker... den stora skulle bli helt förtvivlad om han fick veta att vi skulle flyga till Grekland utan honom...
    Turligt nog så har jag vunnit två flygbiljetter till Paris som jag och m2b kan använda senare i höst till oss själva... men då har barnen ändå fått vara med på den "stora" resan...

• SagansMamma

Vår dotter, 2 år kommer följa med oss på vår bröllopsresa.. Vi planerar en lite längre trip, på 2-3 veckor kanske och det känns verkligen inte bra att lämna henne hemma.

• Nocia

Vi hade tänkt åka själva och lämna sonen på 2,5 hemma. Dock blev jag gravid igen så det blir ingen resa alls. Men mitt tips är att åka utan barn. Förstår att det känns lite jobbigt, men jag tror att ni vinner på det i längden! Och om du nu skriver en sån fråga här kan jag ju gissa att ni inte gör saker för er själva så ofta... passa på och njuuut ett par dagar! Semester med barn kommer ni få så det räcker!

• Venus08

För oss var det ingen tvekan om saken... D.v.s vi åker ingestans utan våra barn. Vi vet att vi kanske skulle tycka det var skönt de första 2 dagarna, sedan skulle längtan bli för stor...

• LovesHimAndMusic

Först tänkte jag att det är självklart att ni ska ha er smekmånad utan barnen. Ni behöver vårda er relation också som skiljer sig från den ni har med barnen. Sen kan ni spara till en resa med barnen och även om det dröjer innan ni får råd så ska ni inte känna er skyldiga och skämma bort barnen för det blir bara jobbigt för er i framtiden. Ni har rätt till er tid när ni gift er och att komma ihåg att ni är de vuxna med allt ansvar det innebär. Och 3-4 dagar är ingen lång tid...

Men sen när jag såg att er yngsta bara är 1,3 månader så hajade jag till. Ett sådant litet barn ska man inte lämna som förälder. De är för små för att förstå varför deras föräldrar är borta. Barn bör vara åtminstone 2 år innan man lämnar bort dem och då bara en helg.

Så mitt tips i det fallet vore att ni kunde fråga om mormor och farmor ville följa med och vara barnvakt istället. Annars åker ni på en familjekärleksresa nu och firar att ni blivit en "riktig" familj och sen när barnen blivit större så kan ni ta er smekmånad.

Inte så lätt val, men ni är säkert inte de första och det kan bli bra ändå på dessa sätt : )

• ZandraQ

Jag har också velat fram och tillbaka om barnen ska vara med. men beslutade till slut att vi åker utan barn. Våra barn är 3 och 7 år. Vi ska vara borta i 2 veckor. Det kommer bli tufft men vi behöver vår tid. Få rå om varandra!

• JustMeAndMyLove

Unna er att komma bort och sakna barnen lite :)
    Att resa med små barn är också väldigt påfrestande om man har otur. Har ni folk där hemma som ni litar på så åk! Och ha för guds skull inte dåligt samvete!

Glada föräldrar = glada barn

Alla behöver en paus ibland :)

Svar på tråden bröllopsresa, med eller utan barn?