• SagansMamma

Vilka bjuder man in till möhippa/svensexa?

Ja alltså egentligen, vilka bjuder man in???
    Alla som är bjudna på bröllopet?
    Vilka var med på er hippa/sexa? Vilka skulle du bjuda in om du själv anordnade en??

• Svar på tråden Vilka bjuder man in till möhippa/svensexa?
  • Yesh I do

Det är väldigt olika! Endel bjuder alla tjejer som kommer på bröllopet medan andra bjuder brudens närmsta vänner.

Jag hade min hippa för två veckor sedan och min syster + tärna som ordnade det hade bjudit 8 av mina absolut närmsta vänner och jag tyckte det var jättebra!

• MrsTwingly

skulle jag inte gifta mig utan ist hålla i möhippan så skulle jag bjuda in alla kvinnor på tjejens sida. (även killar om hon var kompisar dem dem) Det vore lite kul att även bjuda med mamman och mormor, svärmor osv på en middag först- så kan de yngre göra ngt eget efteråt.

Sen tycker inte jag att det är fel att bjuda in folk som inte ska vara med på bröllopet. Som ex arbetskompisar osv. Men det beror ju på hur stort man vill ha det. Litet är mysigt det också=)

• tomlinn

generellt skulle jag bjuda alla tjejer som bjöds till bröllopet, bl a som en chans för dem som inte känner varandra att träffas så att det blir en ännu större chans att alla har roligt på bröllopsfesten. T ex om det bland bröllopsgästerna finns vänners flickvänner som inte känner bruden kan det vara roligt att ha tillbringat en dag/eftermiddag med bruden innan bröllopet. Jag skulle också bjuda mammor och mostrar och sånt om jag inte visste/misstänkte att bruden skulle misstycka.

själv skulle jag tycka att det vore udda att bli inbjuden till en möhippa om jag inte var bjuden på bröllopet, men jag vet att det inte är ovanligt att göra så.

det blir ju lite exkluderande att bjuda bara tjejerna men jag tror jag håller mig till det, annars blir det ju en hel extra bröllopsfest rakt av nästan =)

• emi82

jag tycker att brudens vänner och släktingar som hon umgås med ska vara med på hippan. (Ej mammor och mormödrar dock.)Brudgummens respektiven kan vara med om de har en god relation till bruden. Men det är nog jätteolika hur man tycker i denna fråga..

• Aleta

Man blir inte bjuden på en möhippa!
    Man bjuder inte in till en möhippa!

Ledsen att låta lite grinig, men jag tycker att den tradition som finns att alla hjälps åt att ordna möhippan är toppen.

Om fler och fler gör om det till exklusiva fester så kommer till slut alla vänner och gäster att bara sitta på sina rumpor och inte göra ett dugg utom att vänta på inbjudningar som dessutom kanske inte kommer.

Om man blir inbjuden till ett bröllop så är det ens plikt att fundera på om man vill vara med och ordna en möhippa eller ej. De som är driftigast brukar starta det hela genom att fixa en inbjudningslista och ringa runt.

Så tycker jag.

Men mantrat här på BT gäller så klart som alltid; gör som ni vill.

• emi82

Traditionen är väl ändå att tärnan ansvarar för att ta tag i planering av möhippa? Blir ju superrörigt annars..

• lolca

På min möhippa var alla kvinnliga gäster inbjudna. Sen deltog inte alla, men så är det ju alltid.

• passionsblomman

Jag skulle precis skriva det jag nu ser att Aleta redan skrivit: man kan inte blir bjuden till hippa. Man är med eller inte med på den.

Det är ju däremot trevligt om den som tar tag i att dra igång alltihop (ofta är det ju den eventuella tärnan() faktiskt talar om för så många som möjligt att det är planer på så man kan haka på.

Det är INTE ovanligt att även folk som inte ska på bröllopet är med och firar av väninnan.

Ta heller inte för givet att ev tärna vet att det vilar något sådant ansvar på hene. jag visste inte det innan jag började hängaa på bt. Trodde tärna mest var en hedersplacering i kyrkan.

Dessutom är jag förfärad över hur många på forumet(inte nödvändigtvis ngn i denna tråd) som faktiskt verkar vänta sig och ta en hippa för given för egen del och som både anser sig ha rätt att peta i hur den ska vara och dessutom är besvikna på vad kompisarna gjort.

• Petronella01

alla tycker olika antar jag. för mig så *betyder* en möjippa en skojig kväll men de allra bästa vännerna. Men jag inser att inte alla tycker så. inte alls för att vara taskig eller så men det skulle vara konstigt med min mamma....mostrar osv var med. hm ja det e svårt *ler*

• Aleta

Nej, faktiskt inte, det är ett nytt påhitt.

Förmodligen har det börjat eftersom tärnan oftast är en nära vän och därför har dragit igång det hela. Det är faktiskt inte hennes ansvar att planera möhippan. Hon kan ta på sig att se till att dra igång den däremot.

Enligt gammal tradition så är det brudens vänner (även manliga, men det verkar numera ha fallit helt i glömska) som anordnar möhippa.

emi82 skrev 2009-05-17 21:27:45 följande:
    Traditionen är väl ändå att tärnan ansvarar för att ta tag i planering av möhippa? Blir ju superrörigt annars..
  • MysanX

Jag gav en lista till min tärna med alla namn på dom jag ville skulle följa med, vilket blev alla utom mamma och Svärmor. Hon bad om att få en lista och på så sätt kanman se till att alla som kommer på festen oxå får vara med på hippan.

• Aleta

Bruden har inget alls med möhippan att göra tycker jag.
    Det är en gåva från hennes vänner.

MysanX skrev 2009-05-18 13:21:19 följande:
    Jag gav en lista till min tärna med alla namn på dom jag ville skulle följa med, vilket blev alla utom mamma och Svärmor. Hon bad om att få en lista och på så sätt kanman se till att alla som kommer på festen oxå får vara med på hippan.
  • MysanX

Självklart. Och jag har inget med den att göra heller. Men som min tärna sa: Du vet att du kommer få en så jag kan lika bra be dig om en lista + höra vad du ABSOLUT inte vill göra. En jättefin gest tycker jag. Sen har jag inget mer med det att göra.

Aleta skrev 2009-05-18 13:32:24 följande:
    Bruden har inget alls med möhippan att göra tycker jag.Det är en gåva från hennes vänner.
  • Aleta

Bra tärna, och kul med vänner som ordnar något.
    Alla får ju faktiskt ingen möhippa.

MysanX skrev 2009-05-18 13:42:28 följande:
    Självklart. Och jag har inget med den att göra heller. Men som min tärna sa: Du vet att du kommer få en så jag kan lika bra be dig om en lista + höra vad du ABSOLUT inte vill göra. En jättefin gest tycker jag. Sen har jag inget mer med det att göra.
  • Panton

På den möhippa jag var med och anordnade senast blev alla i brudens ålder tillfrågade om de ville delta. Jag trodde först inte att det var en så bra idé, det kändes inte intimt att fråga brudgummens kompisars flickvänner, släktingar som hon aldrig umgås med osv. som bruden inte är nära vän med, men det visade sig att det ändå bara var de som stod bruden hyfsat nära som deltog, så det löste sig rätt bra.

• SandyT

Min brudtärna bad oxå om en lista, dels för hon ville jag skulle gå världens bästa möhippa o därför ville hon veta vilka jag ville skulle delta och sedan kände hon inte alla som var bjudna på bröllopet och hade inga kontaktuppgifter så jag tycker att det blev skit bra me listan.

Sen tror jag det hade blivit helt fel me o bjuda min mamma o mina mostrar, o svärmor. Hur mkt jag än älskar dem vill jag faktist inte fira "min sista dag i friheten" heheh me dem utan me mina bästa vänner.

Resten får vi se hur det blev. Men oavsett så är jag jätte glad att hon tog tag i det och ordnar det. Och vad vi än gör så är jag säcker att det kommer bli världens bästa möhippa för det visar att dem frivilligt ansträngde sig för att samlas o fira mig. Så jag förs¨tår verkligen ej människor som blir grininga för möhippan ej blir så som dem vill. Som någon sa, det är inte en förpliktelse utan en gåva man får

Svar på tråden Vilka bjuder man in till möhippa/svensexa?