• Aleta

Vilka bjuder man in till möhippa/svensexa?

Man blir inte bjuden på en möhippa!
    Man bjuder inte in till en möhippa!

Ledsen att låta lite grinig, men jag tycker att den tradition som finns att alla hjälps åt att ordna möhippan är toppen.

Om fler och fler gör om det till exklusiva fester så kommer till slut alla vänner och gäster att bara sitta på sina rumpor och inte göra ett dugg utom att vänta på inbjudningar som dessutom kanske inte kommer.

Om man blir inbjuden till ett bröllop så är det ens plikt att fundera på om man vill vara med och ordna en möhippa eller ej. De som är driftigast brukar starta det hela genom att fixa en inbjudningslista och ringa runt.

Så tycker jag.

Men mantrat här på BT gäller så klart som alltid; gör som ni vill.

• Aleta

Nej, faktiskt inte, det är ett nytt påhitt.

Förmodligen har det börjat eftersom tärnan oftast är en nära vän och därför har dragit igång det hela. Det är faktiskt inte hennes ansvar att planera möhippan. Hon kan ta på sig att se till att dra igång den däremot.

Enligt gammal tradition så är det brudens vänner (även manliga, men det verkar numera ha fallit helt i glömska) som anordnar möhippa.

emi82 skrev 2009-05-17 21:27:45 följande:
    Traditionen är väl ändå att tärnan ansvarar för att ta tag i planering av möhippa? Blir ju superrörigt annars..
  • Aleta

Bruden har inget alls med möhippan att göra tycker jag.
    Det är en gåva från hennes vänner.

MysanX skrev 2009-05-18 13:21:19 följande:
    Jag gav en lista till min tärna med alla namn på dom jag ville skulle följa med, vilket blev alla utom mamma och Svärmor. Hon bad om att få en lista och på så sätt kanman se till att alla som kommer på festen oxå får vara med på hippan.
  • Aleta

Bra tärna, och kul med vänner som ordnar något.
    Alla får ju faktiskt ingen möhippa.

MysanX skrev 2009-05-18 13:42:28 följande:
    Självklart. Och jag har inget med den att göra heller. Men som min tärna sa: Du vet att du kommer få en så jag kan lika bra be dig om en lista + höra vad du ABSOLUT inte vill göra. En jättefin gest tycker jag. Sen har jag inget mer med det att göra.
Svar på tråden Vilka bjuder man in till möhippa/svensexa?