min pojkvän vill inte ha sex, hjälp!
På Insidan i DN har det nyligen kommit flera brev om detta, och många bra kommentarer. (T.ex. här: www.dn.se/blogg/fragainsidan/2009/04/13/jag-vill-ha-sex-oftare-an-min-man-2601 )
Det är en svår fråga! Jag tror verkligen att det stämmer, som vissa skriver, att många män hämmas av att de inte är så pilska som rådande samhällsnorm antar - att en Man ska vilja ha sex jämt och kunna få upp den när som helst. När jag har pratat med folk jag känner om sex, märks det att många verkligen tror att det är så. På sätt och vis är det en jämställdhetsfråga; vi kvinnor har kommit långt i arbetet att ta oss ur den traditionella kvinnorollen, men män är fortfarande hårt styrda av vad en man får och inte får göra/tycka/ha på sig/etc. (Nej, jag säger inte att kvinnor inte är det, utan bara att vi har kommit längre i jämställdhetsarbetet, fast vi hade ju också en annan utgångspunkt.)
Jag har haft flera långa relationer med män före min nuvarande, men det här är första gången som jag är tillsammans med någon som vill lika mycket som jag. Det har alltid varit jag tar initiativ, jobbigt, men man lär sig leva med det. (Dock har vi inte haft så stora problem som TS, det har i regel handlat om olika synpunkter på hur många gånger i veckan man vill göra det, inte hur många gånger i månaden eller om året!)