I vått och torrt och stiltje och orkan
Cykeln börjar på mensens första dag. Där börjar du räkna och när du sedan får mens igen så har du antalet dagar i den cykeln. Är din cykel alltid sådan så är den regelbunden(även om det diffar på ngn dag hir eller dit)
28 dagar är vad de flesta ligger runt. Ägglossningen sker vanligtvis ett par veckor innan mens, i en 28 dagarscykel alltså runt dag 14.
Det kan man märka själv dessutom, dels får man ofta känningr i äggstockarna-vissa får rktigt ont. Det märks också på sekretet, som då blir helt genomskilnligt och så segt att det går att dra trådar av.
Man brukar märka att man blir lite av en halkbana.. och det är väldigt vanligt att man blir extra sugen på sex de dagarna runt ÄL.
Ju mer regelbunden cykeln är, desto lättare att kolla upp ÄL.
Man köper stickor som man kissar på och ser när de ger utslag.
Man får börja i god tid om man inte riktigt vet när.
Allt det står i instruktionerna i förpackningen.
För egen del är jag såpass oregelbunden både vad gäller menen -allt mellan 25-42 dagar! (fast oftast mellan 31-35)
och ÄL -allt från dag 11 till dag 26!- att de alltså bestämt att min cykel sak styras upp med de här olika hormonerna, så man kan veta mer vilka dagar det är idé att kolla. Nu hade jag uppenbarligen redan dag 12-13, så det verkar ju fungera!