• J D

    Hur tidigt kan vi skicka ut korten???

    Vi skickar våra i nästa vecka (ca 2½ mån. innan). Skickade save the dates 7 mån innan. Skulle aldrig skicka inbj. kort mer än 3-4 mån. innan eftersom det anses mkt fräckt att boka upp sina gästers tid så långt innan (eg. ska man inte skicka tidigare än 1½ innan ca).

    Det bästa i ert fall tycker jag vore att berätta om era planer för det nyförlovade paret så att det inte blir ngn krock och sedan skicka ut inbj. Sedan kan ni väl skicka tidigast 4 mån innan. Om man inte kan avstå en crusing med 4 mån. framförhållning kanske det ändå inte är ngn som skulle prioriterat ert bröllop även om ni skickade ut 8 mån. innan.

  • J D

     


    Waldekranz skrev 2009-05-18 13:37:11 följande:
    jag skulle verkligen inte säga att det är fräckt att skicka ut inbjudningskort tidigt! Det är väl tvärtom väldigt trevligt att man vill att ens när aoch kära ska veta det i tid såa tt de inte msisar ens stora dag, att man vill ha dem där för de är viktiga för en - inte att man tvinagr dem!

    Well well, så ser iaf inte den vedertagna etiketten ut.

  • J D

     


    Waldekranz skrev 2009-05-18 19:08:54 följande:
    JD moderator. Nej det är klart, men jag menar att det finns olika sätt att se på det, och jag ser på det som får jag ett kort tidigt så är det för personen i fråga vill ge mig en god chans att komma. Man behöver ju inte ha OSA flera månader innan bara för att man skickar inbjudningar tidigare.

    Nej, jag förstår dig och jag tänker också mer åt det hållet men man ska vara medveten om att många kan komma att ta illa upp.

    Nackdelen med att ha ett flera månader långt OSA är att många kan glömma bort att svara eller behöva påminnas närmare OSA ändå.

  • J D

     


    Waldekranz skrev 2009-05-20 08:00:50 följande:
    Ja jo det är sant (att folk kanske glömmer om man bjuder många). Nackdelen med save the date är att det blir dubbelt så dyrt. Mamli, har ni kommit på någon lösning?

    Nja, inte behöver det bli dubbelt så dyrt med save the dates. Frimärkskostanden för våra var hälften av vad frimärkskostnaden för inbj. gick på och tillverkningskostnaden var nog ca 1/4 av inbj.

    Man kan ju maila save the dates också- helt gratis .

  • J D

     


    Waldekranz skrev 2009-05-20 21:50:46 följande:
    JD moderator. Nej du har helt rätt i att det inte behöver bli det. Men jag är scrapbooking freak så då blir det automatiskt mycket jobb och grejor som ska göras. Men billigare alternativ finns helt klart!

    Jo, fast vi hade också en ganska lyxig variant (tror bild finns i galleriet) och det blev som sagt inte så dyrt (inkl. frimärken blev det mellan 5-700) så man får väl väga det mot nojan över att gäster kan komma att tacka nej/tar illa upp för att man bokar upp dem för tidigt/glömmer bort OSA.

    Om man bara ska bjuda de närmaste tror jag att det kan räcka att man sprider att man ska gifta sig 7-8 mån innan för då tror jag ändå att det förväntar sig att de ska få komma och därmed ej bokar in annat. I vårt fall bjöd vi en himla massa kompisar som säkert inte såg sig som självskrivna och då var save the dates bra genom att man berättade att de kunde förvänta sig en inbjudan och därmed kan göra valet att inte boka in ngt annat.

    Förstår att Mamli vill överraska sina gäster med bröllopsnyheterna men det kan man ju kanske göra på ngt annat sätt också om man vill hålla ned kostnaderna dvs.

Svar på tråden Hur tidigt kan vi skicka ut korten???