• Boomtown

Hur fixar jag ett budget bröllop egentligen?

Vi har inte ett överflöd av pengar och jag tycker att vi har snålat. men vissa saker vill man ju lyxa till sig med, som med ringarna, tårta, håruppsättning och fotograf. Jag tycker inte att vi kan dra ned så mycket mer. Jag får ha mina gamla skor, ingen bröllopsresa, sova hemma på bröllopsnatten. Men ändå så kommer vi upp i 23000 kr. Jag tycker att det är helt galet!! Vi kommer att ha ett ihop plock av udda dukar och serviser. Blommor från trädgården och spela musik från en cd. Är det något annat vi kan dra in på hur bär ni er åt?

Brudbukett 600
    Corsage 150
    Tärnbukett 150
    Brudklänning 3500 kr + 800 sömmerska
    Tiara 260
    Örhängen 300
    Barnkläder 600
    Kostym 2200
    Håruppsättning 1200
    Ringar 8000
    Buffe 3000?
    Sprit 1500?
    Inbjudningskort 300
    Fotografering 1500
    Tårta 1200
    Festlokal 500
    Brudgummens skor 500

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-16 19:40
    Glömde att skriva att vi blir 32 st.

• Svar på tråden Hur fixar jag ett budget bröllop egentligen?
  • Limbolight

ja... eftersom du e bestämd på punkten över vad du inte vill dra ner på , så är det kanske inte så mycket kvar att spara på. Det är ju om du kan tänka dig att skippa spriten på festen. Hur många personer blir ni? ca 30 eller så?
    Jag köppte min ring för 450 kr bild finns i galleriet.
    Har du köpt kläderna redan eller det är ca summor?

• Limbolight

Kan tillägga att vi är ca 25 personer och har en budget på 12.000 kr

• passionsblomman

jag undrar lite vad det är du tycker är galet?

Det ÄR ju bara så att mat är dyrt i vårt land och alkohol också, så rent krasst är det ju en billig fest. Den hade int e varit dyr eler överdriven om den kostat det dubbla heller ju.

Att det sedan är mycket pengar i bemärkelsen utgift för en själv, är ju lite en annan sak.

• Boomtown
    Limbolight skrev 2009-05-16 19:23:45 följande:
    Vilken fin ring du har. Vad är det för material?
  • Boomtown
    passionsblomman skrev 2009-05-16 19:26:27 följande:
    jag undrar lite vad det är du tycker är galet?Det ÄR ju bara så att mat är dyrt i vårt land och alkohol också, så rent krasst är det ju en billig fest. Den hade int e varit dyr eler överdriven om den kostat det dubbla heller ju.Att det sedan är mycket pengar i bemärkelsen utgift för en själv, är ju lite en annan sak.
    Det är ju verkligen många bäckar små. Jag blev väl mest chockad över slutsumman. Det är ju många som har budgetbröllop på ett par tusenlappar, men vad räknar dom in då egentligen?

Min klänning är köpt. Ena flickans klänning är köpt för 150 kr och ett par shorts till pojken för 150. Sen ska de väl ha skor. Gubben får köpa en billig kostym han kan använda igen.

Ja återigen, det finns väl inte så mycket ni kan hjälpa mig med. Lindra chocken kanske
    Ingen annan som har blivit förvånad över slutsumman över sitt så kallade budgetbröllop?
  • lojeli

Skippa brudklänning. Det finns många vackra sommar- och festklänningar i butikerna nu. Gör redan i inbjudan klart att ni bjuder in till en bröllop och sommarfest. Då slår ni ann tonen så att folk inte har några överdrivna förväntningar på lyx. Då kan ni t ex ha betalbar också tcker jag. Ha en spargris eller likannade och en lapp där det står att man kan lägga en slant för det man dricker. Fundera också på om det finns ngt ni kan önska er i bröllopspresent som s a s drar ner kostnaderna, ex kanske några föräldrar kan ge er bröllopsfotograferingen i present. Fyller ngn av er år innan vigseln? Önska er presentkort på en blomsteraffär eller hos frisören...

Lycka till!

• Boomtown
    lojeli skrev 2009-05-16 19:36:57 följande:
    Skippa brudklänning. Det finns många vackra sommar- och festklänningar i butikerna nu. Gör redan i inbjudan klart att ni bjuder in till en bröllop och sommarfest. Då slår ni ann tonen så att folk inte har några överdrivna förväntningar på lyx. Då kan ni t ex ha betalbar också tcker jag. Ha en spargris eller likannade och en lapp där det står att man kan lägga en slant för det man dricker. Fundera också på om det finns ngt ni kan önska er i bröllopspresent som s a s drar ner kostnaderna, ex kanske några föräldrar kan ge er bröllopsfotograferingen i present. Fyller ngn av er år innan vigseln? Önska er presentkort på en blomsteraffär eller hos frisören...Lycka till!
    Bra tips. tyvärr gjorde jag en dundertabbe och köpte min brudklänning tidigt. Nu känner jag att jag hade klarat mig ypperligt med en enklare
  • Boomtown
    Limbolight skrev 2009-05-16 19:23:45 följande:
    Hur får ni ihop det? Bra gjort
  • lojeli

Vill också ha ett enklare bröllop - både för att jag är så´n och för att det annars blir så himla dyrt.

Jag vill gärna ha känslan av att blommor och dekorationer komer direkt från naturen - inte från Ikea och en blomsteraffär. Då fick jag en idé. Om man kan leva med att allt inte är perfekt matchat och om man bor på landet eller liknande kan man be alla gäster "hjälpa till att smycka lokalen genom att ta med några av dina favoritblommor." Så kan man ha en gemensam lära-känna-aktivitet och göra vackra buketter till borden.

Detta funkar förstås bara om man ska ha en superavspänd tillställning. Jag gillar tanken, men vi har liksom gått mot det lite tradionella och köper våra blommor trots allt.

• Boomtown
    lojeli skrev 2009-05-16 19:48:39 följande:
    Vill också ha ett enklare bröllop - både för att jag är så´n och för att det annars blir så himla dyrt. Jag vill gärna ha känslan av att blommor och dekorationer komer direkt från naturen - inte från Ikea och en blomsteraffär. Då fick jag en idé. Om man kan leva med att allt inte är perfekt matchat och om man bor på landet eller liknande kan man be alla gäster "hjälpa till att smycka lokalen genom att ta med några av dina favoritblommor." Så kan man ha en gemensam lära-känna-aktivitet och göra vackra buketter till borden.Detta funkar förstås bara om man ska ha en superavspänd tillställning. Jag gillar tanken, men vi har liksom gått mot det lite tradionella och köper våra blommor trots allt.
    Men gud vilken mysig ide med blommorna!! Ja egna blommor från trädgård och skogen får det bli i alla fall. Och sen kan det väl inte vara hela världen om allt inte är supermatchat. Och det är en superavsåänd tillställning jag vill ha.
  • Limbolight

Min ring är gjord i stål, därav priset.
    Vår budget ser ut så här.

klänning: kinakopia och begegnad underkjol 1600
    Kostym : kinasydd 1800
    slips ebay 70 kr
    barnkläder postorder 600 för 2
    tiara smycken lösår köpt på nätet ca 700
    fixar håret själv
    mina skor 150 kr på rea
    han har skor
    blommor 360 kr, har en syster som e florist.
    mat bjuder pappa med fru på. 0 kr
    lokal: pappas camping med festlokal och dansbana 0 kr
    sprit tyskland: 100 kr
    amatörfotograf hela dan: 2000 kr
    ring: 450
    bordsdekorationer: 300 kr
    bakelser: 600
    musik fixar vi själva
    i kyrkan sjunger jag och kyrkokören jag e med i 0 kr

kommer inte på mer nu....

Svar på tråden Hur fixar jag ett budget bröllop egentligen?