• Jemma

    Bjudit sig själv på vårt bröllop?

    Har ett litet dilemma..

    Lite fakta:
    Det är så att min pappa har berättat för en vän till honom att jag skulle gifta mig i sommar. Den här vännen har varit vän med min familj innan jag ens var född & jag var bästis med hans son när vi var liten. Våra familjer flyttade t.o.m till Los Angeles tillsammans. Dom stannade kvar men vi flyttade hem igen & pappa har hållit kontakten med honom under alla dessa år. Har träffat honom lite då & då när han är i Sverige men långt ifrån varje år.

    Nu hade han sagt till pappa att dom kommer att åka till Sverige i sommar för att kunna gå på vårt Bröllop?

    Bör jag känna mig smickrad nu? :) Jag vet inte vad jag själv tycker eller hur jag ska tycka om den här självinbjudan.
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Bjudit sig själv på vårt bröllop?
  • therese182

    Du är betydelsefull för dessa wedding craschers! Känn dig hedrad att du betyder så mycket att dom tar sig från USA till dig för att fira er dag!

  • ElMac

    oj.. shit vad svårt.. Jag hade nog reagerat lite olika beroende på om de va någon jag hade velat ha med eller ej.. Och oavsett så känns de ju fräckt att komma objuden tycker jag. Men visst, nog kan de finnas någon som bor långt bort som jag inte bjudit av någon anledning men som jag ändå skulle bli glad om de vill åka upp just för att vara med på mitt bröllop. Skitsvårt det där ju..
    Om jag förstod rätt så var inte hans son bjuden heller? Vet du om han kommer dyka upp också?

  • Jemma

    Ja, jag måste nog ta det så. Det är alltid roligt om folk verkligen vill komma men hade inte en tanke på att ens bjuda dem..

    Nu känner jag mig dum som inte ens skickat en inbjudan?

  • b2b09

    Kan du inte skicka en "sen" inbjudan nu då?! =) Om du ändå vill att de ska komma menar jag...
    Smickrande att de ändå vill göra en sådan resa för ditt bröllop... det betyder ju att de ser dig som en viktig person i deras liv...

  • Jemma

    Elmac- Nä, ingen i familjen är bjuden. Alla bor i LA. Sonen har jag inte sett på 15år. Dom fick 3pojkar till. Dom två yngsta sönerna har jag aldrig sett ens. Bara på kort!

    Jag har ingen aning om vilka som tänkt komma, han lär säkert ta med sig sin nya tjej också? Henne har jag aldrig träffat heller.

    Men visst, jag tycker mycket om dessa människor (dom jag träffat) :) Och det skulle vara riktigt kul att träffa min gamla bästis. :)
    Jag har trots allt umgåtts flitigt med dem i mina yngre dar men som liten minns man dessvärre inte så mycket.

  • Jemma

    Jo, jag måste nog skicka en sen inbjudan till dem.. Men jag måste nog luska ut vilka som tänkt komma först så jag vet att dom får plats i lokalen :)

    Det är verkligen smickrande, självklart. Visste inte ens att jag betydde så mycket för honom. :) Men det är klart, jag sprang där rätt mycket när jag var mindre eftersom vi bodde grannar & jag får alltid höra massa historier om mig när jag träffar honom.

    Men att åka från Usa till Sverige för ett bröllop? Känns lite väl stort.. allra helst när amn inte bjudit dem :)

  • 4Barnsmamman

    Men har dom bjudit in sig även på själva festen efteråt? om ni ska ha något såndant.
    För till Kyrkan får ju vem som helst komma där kan man ju inte kasta ut någon. Iaf inte som jag har hört. För dom borde ju förstå att man bara inte kan ta för givet att ni bjuder på mat osv till någon som inte är medräknade.

    Fast visst måste du betyda massor för honom..

  • Jemma

    4barnsmamman - vi kommer inte att gifta oss i Kyrkan utan i sommarstugan så där kan ingen objuden dyka upp..
    Men ja, dom har tagit förgivet att komma både på festen & vigseln.

  • Lisen92

    Fniss - det här känner jag igen.... Gifter mig i Grekland i sommar och vi har en hel hög med människor som har bjudit in sig själva. Både svenskar och greker. Först blev jag enormt stressad och frustrerad men nu har jag gett upp lite grann och ser fram emot att vi kommer bli många (120 personer i dagsläget)! Jag vet inte hur man ser på bröllop i USA men bjuder man ett par i Grekland så är det självklart att de ska ta med sig sina barn, deras respektive, sina svärföräldrar och helst grannen...

    Jag svettas över bordsplaceringar och på en del gäster vet jag inte ens ålder på. Jag har bestämmt mig för att inte låta sådana saker ta min energi utan jag försöker (som någon tidigare skrev) känna mig hedrad över att folk vill uppvakta oss vår stora dag!
    Lycka till!

  • trebarnsmamma

    Känner igen detta lite grann....
    Har kusiner som har bytt flickvänner efter inbjudan är utskickad... och en so inte hade flickvän då, men har nu och hon pratar om vad hon ska ha på sig till de andra kusinerna etc och VI har inte ens träffat henne!
    Lite svårt det där. Tycker det minsta man kan begära är i alla fall attde ringer och frågar om de kan ta med sig denna nya person! Inte bara ta för givet att det är OK.
    Det är ju liksom ingen öppen fest! Man planerar ju mat, bordsplacering etc.
    Samtidigt är det ju jättekul att folk vill komma, men ja !?:)

  • Megi

    Jag hade blivit riktigt glad om något sånt hade hänt mej, en familj hit eller dit spelar inte så storr roll för mej..

  • Aleta

    Känn dig riktigt smickrad och glad!
    Wow, du betyder verkligen jättemycket för dem.
    Och skicka en inbjudan, de där människorna ska du vara rädd om, det är inte alla man har omkring sig som skulle göra en sådan sak. (Det är ju inte bara att det är dyrt att åka så långt, det är framför allt tiden som de vill lägga på dig. Tid är en av de dyrbaraste gåvor vi kan ge varandra.)

  • Jemma

    tack alla för era tankar :) det har varit lite si & så om hur vi ska göra. Min blivande har inte ens träffat dessa människor, men det kanske är på tiden? :)

    Nu har vi iaf bestämt oss att bjuda dom men vi har en åldersgräns på 18år då vi kommer att ha en öppen bar. Så detta gäller även denna familj, vilket betyder att ena sonen inte kan komma på festen. Men, vi kan inte låta ett barn komma på festen när vi sagt nej till dom andra så detta hoppas jag att dom respekterar. (nu vet jag inte ens vilka som tänkt komma). Personligen så tror jag inte att dom tar illa vid sig. Men det är samma regler för alla :)

    Men nu ska ni få höra :) Det är så "olyckligt" att en till person hört av sig (denna gång till min mamma) Och även hon vill komma på vårt bröllop. Jag blir helt stum! Även denna tjej är en god vän till familjen som har varit sommarbarn hos min mormor. Alltså varit & sett mig växa upp. Jag måste ha gjort ett starkt intryck som liten Jag blir alldeles matt! Men det är som ni säger väldigt smickrande.
    Hur vi ska göra här vet vi faktiskt inte, fick veta det idag så vi ska klura vidare. Min blivande har inte träffat henne heller.. Då hon bor 40mil bort.
    Men ja, det kommer bli fler än vad vi tänkt.. Men det här händer en gång i livet, för inte tänkte jag gifta mig fler ggr ;) Så man kanske ska låta alla få komma så länge vi får plats i lokalen.. haha

  • Jemma

    Lisen 92 - Ta med sig grannen? haha.. Tur man inte gör det här hemma för då hade vi fått problem Men som du säger, man ska känna sig hedrad när folk verkligen vill komma. Hoppas ni får en kanondag. Mysigt att gifta sig utomlands, bor ni där?

  • Jemma

    Aleta - Det gör jag verkligen :)

  • Aleta

    Du måste ha varit den mest bedårande unge man kan tänka sig!

  • Yesh I do

    Ibland blir det inte alls som man trott -min bivande mans kusiner bor i österrike och de bokade flygbiljetter för att kunna komma till bröllopet direkt då de hörde att vi skulle gifta oss vilket var flera månader innan vi skickade ut inbjudan. Vi hade väl kanske inte tänkt bjuda alla 8 kusiner med respektive - men nu löste de ju problemet åt oss
    Så när det var dags att skicka inbjudningskorten så skickade vi så klart till dem som hade bokat biljetter redan och nu är vi jätteglada över att de kommer!!

  • Jemma

    Allt blir nog bra i slutändan :)

    Aleta - Om det ändå vore så ;) Jag var nog den jobbigaste av alla i min släkt, fast då var jag också den enda tjejen & på det den yngsta av alla kusiner. Så du kan tänka dig allt puttinutti. Lockigt blont hår när dom andra var mörkhårig gjorde inte saken bättre heller.. ;)

    Yesh I do - Jag tror inte man ska ha så mycket kontroll egentligen.. Som du skriver, det blir inte som man trott.. det kan t.om bli ÄNNU bättre :)

  • Lisen92

    Hej Jemma
    Min blivande man är född i Grekland men uppväxt i Sverige. Vi bor där varje sommar men är båda lite chockade över att så många kommer. Fick idag reda på att ytterligare en släkting bestämt sig för att komma... Vi har en halvgalen hemsida: www.bramis.se.
    Lycka till alla!

Svar på tråden Bjudit sig själv på vårt bröllop?