• Duvethon

Smälter chokladen?

Jag ville ha en chokladpralin (inslagen i papper) men min blivande är säker på att de kommer att smälta... och det blir ju inte så kul. Jag vill helst inte ha en chokladbit med "skal" men man får ju göra vad nöden kräver. De kommer förutom pappret att vara i egengjorda askar av kartong.

Så:
    Vilka har haft choklad i sina weddingfavours? Är det någon som har varit med om att chokladen har smält?

• Svar på tråden Smälter chokladen?
  • Duvethon

Vi kommer inte ha våra praliner i kylen, delvis för att de inte mår bra av det men också för att det inte kommer finnas plats för det.. =P

Fram till bröllopsdagen ska vi nog förvara dem i källaren där det är något svalare, men problemet blir när de ska fram på borden, för vi kan inte vänta hur länge som helst med att duka.

• Duvethon
    Aleta skrev 2009-05-17 17:20:03 följande:
    Så sant, så sant!Angående att smälta så hänger det ju på vad vi snackar för temperaturer.Choklad är ju godast i rumstemperatur och ska inte förvaras i kylskåp utan i 15-16 grader för optimal hållbarhet.Sedan är just chokladen så snillrik, så kakaosmöret har en smältpunkt som motsvarar vår kroppstemperatur.Därför smälter den inte direkt när man tar en bit med fingrarna, utan bara om man håller i den så den blir uppvärmd. Sedan smälter den i munnen....mmmm, vänta lite, jag måste nog ta en chokladbit....Så där! (En bit Amedei no9 senare.)Jag tycker inte att du behöver både papper och kartong. Hur varmt blir det där ni ska sitta? Om det är så varmt så att chokladen smälter så kommer ni inte att kunna genomlida att sitta där själva.Köp ett par av de bitar ni har tänkt och testa! Då får ni ju en extra chans att äta choklad också. (Jag antar att vi pratar om riktig choklad förresten.)
    Vi har inte riktigt bestämt vad vi ska köra för choklad, det är mer av en kostnadsfråga än något annat, visst hade det varit roligt med finchoklad men vi får se hur vi känner kring det och hur mycket vi är villiga att spendera. Men absolut, vi får köra en provomgång med den högsta temperatur vi kan tänka oss att det blir =)
Svar på tråden Smälter chokladen?