Inlägg från: En till präst |Visa alla inlägg
  • En till präst

Fråga prästerna 8

Önskar nya prästtråden lycka till på dess väg ut i livet!

• En till präst

Har haft ett par vigslar i dag - i en av dem var paret helt underbart fokuserade på varandra och pussades/kysstes TRE gånger mellan löftena och ringväxlingen bara för att de kände för det. Sen växlade de ringar.

• En till präst

Kjell Präst skrev 2009-06-08 18:24:53 följande:

Det är möjligt.
    [/citat]

Kjell Präst skrev 2009-06-08 17:28:34 följande:
    [citat]
    Jag har aldrig varit med om en vigsel där paret INTE har knäböjt. Det är alltså inte ovanligt med knäböjning, tvärtom. Men medicinska skäl är givetvis tillräckliga för att "slippa" knäböja.
    Jepp - är folk skadade, sjuka eller sitter i rullstol är det klart att man kan gifta sig utan att knäböja. Men jag skulle aldrig backa på den grejen bara för att något brudpar inte känner för det.
  • En till präst

Knäfallet sker ju också just när man ber för brudparet, på samma sätt som vid konfirmation när konfirmanderna faller på knä vid handpåläggningen. Och vid prästvigning, när de blivande prästerna faller på knä när man ska be för dem.

• En till präst

Kjell Präst skrev 2009-06-15 04:08:30 följande:

Psalm 903 som heter "Jag tror att Gud är kärleken", som har text av min gamle rektor Sven Hillert och som sjungs på melodin "Den klara sol går åter opp" finns i "Psalmer i 2000-talet" (eller "Det orangea eländet" som en prästkollega surt uttryckte det ) Jag tror att de flesta församlingar (men nu talar jag ur ett storstadsperspektiv) har den boken, så det borde inte vara något problem att få den psalmen på er vigsel.
    Då talar Du verkligen ur storstadsperspektiv!
    Hoppas Du överlever lägret.
  • En till präst

14e november skrev 2009-06-16 22:08:53 följande:

Visst kan även brudparet sjunga med i psalmerna under vigseln? Eller blir det konstigt då?
    Klart brudparet kan sjunga! Vitsen med psalmsång är ju att ALLA ska sjunga. Någon gång kan något par vara lite för nervöst eller snyftigt för att sjunga loss, men det är ju en annan sak.
Svar på tråden Fråga prästerna 8