Inlägg från: xmarsan |Visa alla inlägg
  • xmarsan

Fråga prästerna 8

Skriver en rad för att få denna som favorit. Kommer säkert dyka upp en del frågor så här på sluttampen... 24 dagar kvar nu.

• xmarsan

Har nu pratat med vår präst - han ville gärna att vi skulle ha ett vigselprogram... "så slipper folk sitta och prassla med psalmboken och leta fram och tillbaka".

Min fråga är - räcker det med att på ena sidan skriva:
    Ingångsmusik
    Psalm
    Vigselakt
    Solosång
    Psalm
    Utgångsmusik

Och på motsatt sida skriva texterna till psalmerna. Psalm 201 och 84...

Eller bör vi lägga med förbön och Herrens bön? Och om man har med Herrens bön - vilken version skriver man i så fall ut? Är det upp till prästen att bestämma eller ska det vara den nya versionen?

Stort tack på förhand!

• xmarsan

Tack för snabbt svar - då tror jag att jag tar med Fader vår i den version jag är mest bekväm med och lägger sedan med de olika rubriker som du föreslagit... så får vi se vad vår präst säger om det.

Jeez skrev 2009-05-20 11:17:30 följande:
    Jag tycker alltid att det är bra att skriva ut Fader vår om man inte har psalmboken. Sedan om det är nya el gamla kan bara prästen svara på själv eftersom det varierar.Förbön kan du lika gärna skriva som rubrik, liksom välsignelsen innan sista psalmen. Annars kan ni ju bara ha en lapp med psalmtexterna och skippa programbiten.
  • xmarsan

En stilla undran. Ska skriva ett vigselprogram - eftersom vår präst vill att vi har det - och vi ska ha två psalmer och en solosång samt ett stycke som spelas på orgel enbart. Vad kallar man orgelstycket i prgrammet - det är ju inte "solosång" - finns det något trevligt sätt att skriva det?
    Om det underlättar så är det Ave Maria av Schubert som vår organist ska spela för oss.

• xmarsan

Tack för snabbt svar! Tror det får bli "Orgelmusik" i programmet då. Är sååå glad för att vår organist vill spela detta stycke - tycker det är så oerhört vackert på orgel!

Ja visst är ni olika - men tur är väl det, skulle vara så trist om ni alla var stöpta i samma form. Jag tycker att det är toppen att uppleva era olika sätt och stil i kyrkan!

Han tyckte att folk prasslar så mycket med psalmböckerna och inte koncentrerar sig på vigseln... Därför ska vi ha vigselprogram..

Kjell Präst skrev 2009-05-28 10:21:24 följande:

Så olika vi är, vi präster. Själv vill jag helst att brudparen skippar de mer detaljerade vigselprogrammen och låter församlingen koncentrera sig på vigseln istället Varför inte skriva "Orgelsolo: Ave Maria (F Schubert)"eller helt enkelt: "Orgelmusik: Ave Maria (F Schubert)"
  • xmarsan

Jag tänker iaf knäböja - även fast jag opererat knät för en meniskskada! Så det så Inga undanflykter här inte!

• xmarsan

Nä, då förstår jag verkligen att du inte vill knäböja!
    Vad tråkigt att du blev s pass illa skadad! Hoppas att du är på bättringsvägen!

älskarlivet skrev 2009-06-08 22:56:34 följande:
    Jag hade gärna knäböjt om det inte hade varit för att jag blev påkörd i höstas och knappt kan sitta på huk eller sätta mig ner på golvet än.. Än mindre knäböja då..
  • xmarsan

Suck - måste alla missförstå en?!

Jag ville bara förmedla att jag inte tänkte skylla på något - trots att jag opererat knät och har stora är som visar på det. Duchess skrev i inlägg 204 att det var väääldigt många som hel plötsligt var dåliga för att slippa knäståendet... och att det iaf fanns någon i forumet som inte skyller ifrån sig!

Så för min del stänger jag nu den diskussionen! Orkar inte fokusera på negativitet så här med 4 dagar kvar till bröllopet!

Pitebrud 090801 skrev 2009-06-09 08:14:43 följande:

xmarsan: Grattis att du känner dig så bra att du klarar av att knäböja, men alla har kanske inte samma möjlighet. Jag vet många som knappt kan sätta sig på en stol än mindre lyckas knäböja och tar de sig ner så tar de sig aldrig upp igen utan hjälp och det kanske inte är minnet man vill ha från dagen.
  • xmarsan

Tack för att du livar upp dagen Kjell Präst

Kjell Präst skrev 2009-06-11 10:44:00 följande:

Personligen tror jag det var denna lilla visa hon läste med sakralt tonfall:Bä bä svarta getvar det du som sket?Nä, nä, kära kungDet var Martin Ljung
Svar på tråden Fråga prästerna 8