Inlägg från: Nina och Rickard |Visa alla inlägg
  • Nina och Rickard

Fråga prästerna 8

Hej! Nu vet jag inte vilket frikyrka din kille kommer ifrån, men det finns en del sånger i sv kyrkans psalmbok som även sjungs i frikyrkor. Psalmen "Jag vill ge dig o Herre min lovsång" är en av dom finaste psalmerna jag vet, och den finns även med i t.ex Segertoner. Då har vi sjungit den (i min frikyrka) som "lovsång", för den är ju det trots att den även finns i psalmboken..hehe :) Tycker du ska kolla igenom psalmboken, för det finns en hel del bra sånger i den

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-19 16:49:08 följande:

hej!jag och min m2b är mest inne på att inte använda orgeln alls. då han är från fri kyrkan har jag fått mycket mer tycke för deras sånger. så frågan är o man mer kan ha ett bröllop med låtar som är mer som lovsånger. eller måste de vara från psalmboken?tack på förhand:)
  • Nina och Rickard

Hej!
    Jag kommer inte ihåg om jag frågat detta tidigare, men behöver ju få veta såå..och som vanligt är min fråga sångrelaterad..

Den vackra sången "O store Gud", jag undrar förstås om den finns med i Svenska kyrkans psalmbok? (Vet ju att den finns i vissa frikyrkliga sångböcker) Undrar också om det kan anses lämpligt att ha den på en vigsel? För mig är det väl inget problem, men kanske bra att veta lite hur andra tänker då den inte är vigselrelaterad. Den är väldigt fin!

• Nina och Rickard

Tänkte berätta att vi var på vigselsamtal i torsdags och att det gick väldigt bra. Prästen verkade väldigt härlig och var lätt att prata med! Hon var nöjd med vårt val av psalmer också. Så, nu känns det alldeles bra inför vigseln för hon verkar ha koll på allt :) Samtidigt måste jag säga, att där under samtalet så gick det upp för mig en att vi faktiskt SKA GIFTA OSS..det är en verklighet och inte bara nåt vi planerat i teorin! Ja, som prästen sa så har vi valt varandra och det är en väldigt härlig sak!

Svar på tråden Fråga prästerna 8