Okej, då vet jag :)
Jo jag har förstått grunden i vad som ska vara med i löftena sedan tidigare diskussioner :)
Tack!
Kjell Präst skrev 2009-05-20 04:03:17 följande:
Prästen säger aldrig "Tager du" etc, det är en tydligen vitt spridd missuppfattning. Det som sägs är:Inför Gud och denna församlings (dessa vittnens) närvarofrågar jag dig, NN:Vill du ta NN till din hustru/manoch älska henne/honom i nöd och lust?Detta är alltså frågorna, inte löftena. Löftena som finns föreskrivna lyder antingenJag, NN,/tar dig, NN,/nu till min hustru (man)/att dela glädje och sorg med dig/och vara dig trogen/tills döden skiljer oss åt./om prästen förestavar dem, ellerNN, jag vill älska dig,/dela glädje och sorg med dig/och vara dig trogen/tills döden skiljer oss åt/om brudparet läser själva, utan att prästen förestavar.Vill man ha egna löften ska de alltså uttrycka samma sak, brudparets önskan att leva tillsammans resten av livet. Man kan inte säga "för evigt" eftersom kyrkans uppfattning är att man inte fortsätter vara gift efter döden, men däremot går det bra att säga "så länge vi lever" om man nu är rädd för ordet "döden".