Inlägg från: Wiggy |Visa alla inlägg
  • Wiggy

Fråga prästerna 8

Jag är bannlyst av påven och hans anhang, eftersom jag är frimurare, så jag ger inte mycket för den katolska kyrkan jag heller. För att påstå sig vara Guds ställföreträdare på Jorden har den kyrkan ställt till med mycket elände. Därför är det ganska roligt att en hel del katoliker är med i Orden. Många präster i Svenska kyrkan också.

Själv går jag alldeles för sälla i kyrkan. Tycker om kyrkor. Vackra byggnade fulla av något slags frid. Stillheten man finner i en kyrka är svår att finna nån annanstans.

• Wiggy

Ja, det är ett av kraven för att bli medlem, men sen är det ju upp till var och en vad man lägger in i kristenhet. Det kan ju vara allt från att man har en kristen människosyn till att man har en stark gudstro.

• Wiggy

Jag tror inte att Gud Fader där uppe sitter i en Himmel där alla springer omkring nakna och vältränade, och retar sig på om bruden har axelband eller bara axlar. Och Ribbing är väl inte Gud? Snarare en pudel...

• Wiggy

Vår präst tillträder inte förrän veckan före vårt bröllop. Så jag tänkte att vi måste planera vigselprogrammet i förtid. Får man ha 4 solosånger? Utöver de två obligatoriska psalmerna då, alltså. Vi vill ha mycket musik på bröllopet, nämligen.

• Wiggy

Tänkte att det kan vara bra att ha ett programförslag färdigt tills vi träffar henne.

• Wiggy

Vi ska gifta oss i Gammalkils kyrka utanför Linköping 5/9.

Nä, nån konsert ska vi inte ha. Vi skulle vilja ha 4 sånger och två psalmer. Vi vill ju njuta av stunden. En vigsel är ju över så fort.

• Wiggy

Räcker det inte bara att översätta själva bröllopsprogrammet då?

• Wiggy

Kyrkoherden är arbetsledare för personalen som som arbetar med den direkt kyrkliga verksamheten i pastoratet (präster och diakoner. Han ansvarar dessutom för bokföringen. En kyrkoherde i en domkyrkeförsamling kallas domprost. En präst är alltså underställd kyrkoherden.

Har jag rätt?

Svar på tråden Fråga prästerna 8