Inlägg från: allehanda |Visa alla inlägg
  • allehanda

Fråga prästerna 8

Nina och Rickard skrev 2009-05-27 16:35:52 följande:

Hej!Jag kommer inte ihåg om jag frågat detta tidigare, men behöver ju få veta såå..och som vanligt är min fråga sångrelaterad.. Den vackra sången "O store Gud", jag undrar förstås om den finns med i Svenska kyrkans psalmbok? (Vet ju att den finns i vissa frikyrkliga sångböcker) Undrar också om det kan anses lämpligt att ha den på en vigsel? För mig är det väl inget problem, men kanske bra att veta lite hur andra tänker då den inte är vigselrelaterad. Den är väldigt fin!
    nr 11 i psalmboken är det.
  • allehanda

Piano finns ofta , men inte alltid i kyrkan.Kanske musikern skulle kunna tänka sig att spela på piano om detta finns?

• allehanda
    passionsblomman skrev 2009-06-19 10:58:05 följande:
    [citat]
    .Sedan kan det säkert finnas ngn ngnstans som inte vill ha ngt skräpande utanför "sin" kyrka alls, det vet jag inte, men den personen(vaktmästaren) avskyr säkert även rosblad.citat
    Jag som vaktmästare vill bara poängtera att det är ALDRIG vaktmästaren som bestämmer om riskastning eller ej, däremot så kan jag klaga på detta till min chef(kyrkoherden,kyrkorådet) och de kan då sätta regler för detta som jag då rättar mig efter, dom gör inte alltid samma bedömningar som jag.Ibland har folk förståelse för reglerna och när de inte har det så heter det ofta att det är den där vaktmästaren som bestämt att vi inte får tex kasta ris.
  • allehanda

Är du med i något samfund överhuvudtaget? En begravning på en icke medlem kan kosta allt från ca 10.000:- till 40.000:- beroende på vilken församling det gäller och då får man hela den svenska kyrkans begravningsakt.Jag är inte säker på att någon hyr ut till icke medlemmar( uthyrning bestämmer kyrkoherde och/eller kyrkoråd om)detta brukar då gälla konserter eller liknande.

• allehanda

Det är inte alls säkert att en katolsk präst vill/kan/får viga i en luthersk kyrka men jag har för mig att det går att ha en från varje samfund OM kyrkoherden i den valda kyrkan går med på detta(alltså om du väljer att inte bli katolik).

• allehanda
    Cendrillon skrev 2009-06-30 19:42:22 följande:
    Brukar slaktingar och vanner kunna lasa bibeltexterna under vigseln, eller ar det prasten som gor? Bor utomlands, sa alla brollop jag varit pa har man haft tre "lasare", men nu kom jag pa att man kanske inte gor det i Sverige. Vill inte fa ufo-stampel av prasten om man inte gor sa, sa ni kanske kan hjalpa till innan vi traffar honom... Tack!
    i vigselritualet står det "bibelläsning, prästen eller någon av brudparets vänner läser följande bibeltext","förbön, prästen eller någon av brudparets vänner ber den första bönen nedan eller en fritt formulerad förbön" så för att svara på din fråga det är lika vanligt här som utomlands, man kan fritt bestämma om man vill ha det så eller inte.
  • allehanda

Är det en församling inom svenska kyrkan och någon av er är medlem i sv k:a så kostar det inte ett rött öre

• allehanda

Pastor? Är det en frikyrka eller? Kolla i psalmboken där står ju hela ordningen för vigseln * betyder stå upp.

• allehanda
    tågjäntan skrev 2009-07-15 20:45:27 följande:
    När vi gifte oss (i svenska kyrkan av sv. k. präst) uppfattade jag det som att gästerna stod upp när man gick in och ut och under själva vigselakten. Även om det för er iofs är en frikyrkopastor som kommer viga er, så tror jag att det är det vanliga på de flesta bröllop.
    OM fok har hyfs så gör de det, men om man har mycket "kepsfolk" så lär det bli sittande ingång!( efter 20 år i yrket så gissar jag rätt de flesta gånger, men inte alltid)
  • allehanda
    Svanboet skrev 2009-07-16 09:29:08 följande:
    Om någora vet att man ska stå brukar resten av folket följa med upp ganksa snabbt Det blir ett jäkla buller precis som dörrana öppnas och sen kommer kamera-smattret!
    Med digitalkameran så blir det snarare "ping-pong" eller små trudelutter!
    Om jag ssom vaktmästare ser att gästerna inte reser sig upp så brukar jag lite demonstrativt skrapa med en stol på golvet, och i de flesta fall så fattar folk vinken.
  • allehanda
    Heloise skrev 2009-07-22 09:36:30 följande:
    jag har en fråga om själva intåget. Vår präst sa att vi skulle gå först, sen tärnor och marsalkar och sist prästen, men vi var och kikade i kyrkan igår och det är så himla trångt uppe vid altaret att jag vette tusan hur det ska gå när den gravida tärnan ska maka sig förbi mig och mitt långa släp( det är en liten trappa upp)Kan man vända på allt? Dvs präst först sen tärnorna och marsalkarna och sist vi, på det sättet behöver inte alla flytta på sig som om det vore hela havet stormar.
    Varför skall tärnan gå förbi dig????
    Brudparet står väl längst fram hos prästen och sedan vid sidorna står brudföljet eller har detta ändrat sig sen förra månaden när jag sist hade bröllop?
  • allehanda
    Jeez skrev 2009-07-22 17:43:45 följande:
    Japp, nya direktiv från riks kom igår
    Puh, jobbigt att komma tillbaka efter semestern när ni ändrar såna saker!!!
  • allehanda

Jag tyckte du skrev att hon skulle förbi men hon skall alltså upp jämsides med dig i den rätt stora kyrkan, det kommer att gå hur bra som helst. Jag har fyra små kyrkor och en stor på jobbet och har ALDRIG löst folk uppe vid sidan om brudparet(det finns liksom inte golvplats).

• allehanda

Jag var där för en månad sen och skulle faktiskt inte få för mig att köpa tex schampo på Gekås när ÖB tar halva priset men jag tycker det är kul att ta en sväng i butiken någon gång då och då.

• allehanda
    bjurling skrev 2009-08-03 22:18:10 följande:
    Hur vanligt är det med sjungande bön? Är det nått prästen måste göra?
    Nej men om prästen är duktig på att sjunga så är det mäktigt.
  • allehanda

Första psalmen efter inledningsmusiken
    andra psalmen efter tillkännagivandet
    tredje psalmen efter välsignelsen(här kommer vigseltalet också)

Svar på tråden Fråga prästerna 8