Inlägg från: Floff |Visa alla inlägg
  • Floff

Fråga prästerna 8

AIE skrev 2009-05-27 08:15:50 följande:
    Kan man sätta vigselprogrammet innan vi träffat prästen eller måste vi först träffa prästen innan vi kan göra vigselprogrammen?VI gifter oss på annan ort den 27 juni och kommer träffa prästen först den 23:e...Kan vi göra klart vigselprogrammen nu innan eller måste vi vänta??
    Jag gjorde ett förslag på ett vigselprogram som jag mailade till vår präst så hon fick se att det såg rätt ut. Jag hade använt mig av den ordning som står på Svenska Kyrkans hemsida, och den var helt rätt förutom att hon ville lägga till "Tal till brudparet" efter Herrens Bön. Så nån liten justering kanske kan tillkomma
  • Floff

Nu börjar jag bli lite nervös inför lördag! Har totalt förträngt NÄR i vigselakten det är man ska pussas... är det efter ringväxlingen? Eller efter prästen deklarerar att man ingått äktenskap?

• Floff

Haha, stackarna! Vi har bett vår präst att säga till lite försiktigt när vi ska pussas, men det är skönt att veta ungefär när det kommer så man inte tror att prästen glömt och pussas för tidigt

JustMeAndMyLove skrev 2009-06-04 09:16:56 följande:
    Min mamma och pappa glömde pussas så vi som satt längst fram ropae lite småfölrsiktigt :p Mamma trodde först att hon hade nått i ansiktet, hahah
  • Floff

Tack för svaret!

Soldemor skrev 2009-06-04 09:10:39 följande:
    Efter löften och ringväxling brukar jag säga att det går bra med pussen!
  • Floff

Så pass! Jag minns att vår präst själv tog upp pussen (bara inte när den skulle komma..) och sa att hon skulle säga till när den kom, så det var inte vårt eget önskemål - även om vi säkert hade frågat om det ändå

Aleta skrev 2009-06-04 11:38:56 följande:
    Fast pussen är ju något man har lagt till själv, det ingår ju inte. Enligt svensk tradition så pussas man på kyrktrappan, så det är ju ingen panik om man skulle glömma.
  • Floff

Nu är jag gift!

Vi hade en helt underbar dag, vigseln var så otroligt vacker och romantisk och resten av dagen var perfekt!

Vår präst sa inte "Nu kan du kyssa bruden", utan min make tittade på prästen efter ringväxlingen och prästen log och sa "Varsågod". Det tyckte jag var jättefint och det var så himla underbart att få pussa min sprillans nye make!

Svar på tråden Fråga prästerna 8