Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Fråga prästerna 8

Fast pussen är ju något man har lagt till själv, det ingår ju inte. Enligt svensk tradition så pussas man på kyrktrappan, så det är ju ingen panik om man skulle glömma.

Floff skrev 2009-06-04 09:33:04 följande:
    Haha, stackarna! Vi har bett vår präst att säga till lite försiktigt när vi ska pussas, men det är skönt att veta ungefär när det kommer så man inte tror att prästen glömt och pussas för tidigt
  • Aleta

Åh vad jag blir avis, synd att man bor så långt bort!

passionsblomman skrev 2009-06-13 23:08:19 följande:
    Nuuuuu har jag varit och bevittnat hur Mulle blev Frulle! Vacker som en dag såklart och jätteroligt att se dem skrida in i kyrkan tillsammans och så rörda och fina! Jag och Cantaton gjorde vårt bästa när vi sjöng psalmerna Kjell!
  • Aleta

Härligt att ha dig tillbaka!

Kjell Präst skrev 2009-06-28 20:30:24 följande:
    Nu är jag hemma igen efter konfirmandlägret. Vissa säger att mitt språk har blivit påverkat efter två veckors umgänge med tonåringar, men jaba: Mäh, ofta! Jag tycker det är fett lökigt att säga så. Seriöst, jag lackar av sånt snack!
  • Aleta

Går näbbarna ut före också?
    Jag fick plötsligt för mig att de går efter då.

passionsblomman skrev 2009-06-28 22:39:09 följande:
    Brudens sida sitter på vänster sida, och bruden går till vänster om sin brudgum.Har man en brudnäbb så går den väl först, det är ju det det betyder-näbb alltså.
  • Aleta

Vart tog Mulle vägen? (Sorry OT)

MulleNuh skrev 2009-06-29 08:36:46 följande:
    Går inte ALLA efter?? Ja som du skrev..
  • Aleta

Tack och lov!
    Jag har faktiskt gått och deppat och klagat för min man att du var borta!

Frulle skrev 2009-07-01 11:13:04 följande:
    Here I am! Under nytt skynke!(och jag har INGEN som helst aning om vad jag menar med "under nytt skynke"! Det lät bra tyckte jag!)
  • Aleta

Jag undrar en sak.
    Känner någon till när, var och hur det gick till när det bestämdes vilka böcker som skulle ingå i bibeln?

Jag har hört att det ägde rum på ett möte år 312 eller liknande, någon som vet något mer?
    Och vad hände med de texter som inte kvalade in?

• Aleta

Tack, mycket intressant!
    Finns/fanns det texter skrivna av kvinnor också?

Duchess skrev 2009-07-11 17:51:36 följande:
    Jag vet! Det skedde stegvis under 300-talet. Vissa bibelböcker var mer omstridda än andra, t ex Jakobsbrevet. Men den definitiva listan fastställdes på kyrkomötet i Karthago år 397 eKr. Många av de texter som inte kom med i kanoniseringen (fastställandet av bibelböckerna) finns att läsa i Apokryferna. Det är en samling texter som har biblisk anknytning. Luther tyckte att de var "god och nyttig läsning". Vet inte om jag håller med om det i alla avseenden, men intressanta är de iaf
  • Aleta

Fanns det inte fler samtida med de evangelier som ingår?
    Jag fick för mig att det fanns massor med texter.
    Kjell Präst skrev 2009-07-12 06:50:46 följande:

Det finns ju två sorters apokryfer, sådana som hör till GT och sådana com hör till NT. GT:s apokryfer finns i Bibeln medan NT:s apokryfer aldrig har varit aktuella att ingå där. De finns dock att läsa även de, i olika samlingar utanför Bibeln. De har ansetts ha lågt värde eftersom de är tillkomna långt efter de fyra evangelier som ingår i NT
  • Aleta

Oj, finns det folk som sitter när brudparet kommer?
    Jag trodde att man alltid stod upp.

allehanda skrev 2009-07-15 20:49:44 följande:
    OM fok har hyfs så gör de det, men om man har mycket "kepsfolk" så lär det bli sittande ingång!( efter 20 år i yrket så gissar jag rätt de flesta gånger, men inte alltid)
  • Aleta

Förr var det nog så att man alltid bjöd med prästen och han (den fanns nog inga kvinnliga då) satt till och med bredvid bruden.
    (Detta enligt min 60 år gamla etikettbok. Vi kan nog konstatera att det är mycket ovanligt numera. )

Bjud honom om ni eller er familj har en relation till honom, om ni vill. Det hade i alla fall jag gjort just i och med att ni gifter er på ert sommarställe och sedan även har festen där. (Fast jag skulle inte placera honom bredvid bruden, men någonstans nära eller på honnörsbordet om ni har ett sådant.

källerudd skrev 2009-07-22 21:13:42 följande:
    Jag har en fråga angående prästen på middag. Vi ska vigas utomhus vid mina föräldrars sommarställe och sen även har middag och fest där. Min mamma sa häromdagen att (när vi pratade om honörsbord och vilka som skall sitta nära) prästen skall sitta högt upp (på den arm som går från honörsbordet) alltså nära oss...Jag blev helt förvånad då jag inte haft en tanke på att prästen skall vara med på middagen. Men hon sa att det var brukligt..Är det så, ska prästen vara med på middag och fest?? Om han nu skall vara med måste han sitta högt upp då????Där vill vi ju våra närmaste skall sitta??
Svar på tråden Fråga prästerna 8