Inlägg från: Imma |Visa alla inlägg
  • Imma

Fråga prästerna 8

Vi har försökt lägga in psalmerna så att de passar in bäst i vigselprogrammet. Vi kommer ju att ha en psalm innan vi är man och fru och en efter, så kärlekspsalmen tar vi efter.

Kjell Präst skrev 2009-05-27 09:47:16 följande:

Den med flest ettor spelas alltid först, därefter den med flest tvåor Nej, allvarligt talat, de spelas i den ordningen man vill att de ska spelas (Och för den som nu tänker invända att jag är elak och hånfull mot BulleNuh: Jag vet sedan tidigare att hon förstår skämt)
  • Imma

Vissa frågor har man ju sett hundra gånger redan i den här tråden. Det här var dock första gången jag såg den här.

Fjällbruttan skrev 2009-05-27 14:40:13 följande:
    Så nu ska jag baka lite bullar och hoppas han går med på att vi får ha en skoter (en gammal Ockelboo 300) att knäböja vid...snyggt övertäckt med ett vackert sammetstyg som är avtagbart. Sedan när vi är man och hustru skall skotern kunna startas och "gubben" ska köra iväg med mig bakpå Utgångsmarsch?? Ockelboo 300 såklart Varför?? För att älskling jobbar som pistvakt...sen 25 år tillbaka Tror du vi får göra så Kjell??
  • Imma

Jag har inga problem med att låta mig influeras av andras traditioner. Det är ju oftast så utveckling går till. Så länge det är positiva seder som vi importerar ser jag inga problem med det alls.

Duchess skrev 2009-06-04 12:40:56 följande:
    För att vi båda ogillar att allt är så amerikaniserat, och dessutom vill följa Svenska Kyrkans vigselsed. Att kyssas i kyrkan är något som dykt upp i kyrkorna på senare år, precis som brudöverlämningen. Jag har inga moraliska invändingar mot att pussas i kyrkan - det handlar helt enkelt om att vi vill följa den gamla svenska traditionen.
  • Imma

Jag förstår hur du menar. Vi vill inte heller att prästen ska säga till när vi ska pussas, men om vi känner för att göra det någon gång under vigseln kommer vi att göra det.

Ursäkta prästerna för OT!

Duchess skrev 2009-06-04 12:47:49 följande:
    Det ligger ju ingen negativ laddning i att pussas i kyrkan (snarare tvärtom). Vi ville bara helt enkelt ha en traditionell svensk kyrkvigsel, och då hade det varit ganska malplacé med en kyss i kyrkan. Vi är dessutom så pass bakåtsträvande här hemma att vi ignorerar både Valentines day, Halloween och mycket annat som kommit till Sverige de senaste åren. Men det är som sagt bara en personlig fråga om tycke och smak, inga generella moraliska värderingar.
  • Imma

Eftersom vi kommer att ha en delvis tvåspråkig vigsel funderar vi på att vår tärna och marsalk (ena svenska andra tysk) skulle läsa samma bibelstycke på sina respektive språk. Vi kommer att vilja ha 1 Kor 13:4-13 som bibelstycke utöver de som ingår obligatoriskt. Tror ni att det blir knasigt att de läser samma stycke två gånger? Vissa av gästerna kan båda språken, men inte alla. Hade det varit bättre att de läser två olika?

• Imma

Då kör vi på det! "Vår" präst talar tyska, så han behöver inte oroa sig för att marsalken står och läser upp ett pannkaksrecept.

• Imma

Vi hade tvåan, både vi och prästen tyckte att det alternativet var vackrast. Jag läste på svenska och min man på tyska. Jag hade skrivit upp löftet på ett fiffigt ställe på armen och bara vetskapen om att texten fanns där gjorde att jag inte behövde den. Min man kom av sig, men fick hjälp med att komma på rätt spår igen.

Kjell Präst skrev 2009-07-08 09:54:58 följande:

Jag uttryckte mig nog otydligt, jag visar förstås fram båda alternativen men gör klart att i den första varianten läser man efter prästen, i den andra läser man själv, enligt instruktionerna i handboken.
  • Imma

Kul att vara orginell, men allvarligt talat - det är tre ynka rader det handlar om. Hur svårt är det att säga?!

Kjell Präst skrev 2009-07-08 10:10:43 följande:

Jag har använt löfte nr 2 en gång, tror jag, och då hade paret fusklapp. De flesta brudpar är inte så pigga på att läsa något själva.
  • Imma

Usch. Plötsligt känner jag mig som en gammal tacka. Är det verkligen bara jag och Magdalena Ribbing som tycker att det ser knasigt ut med sexiga klänningar i kyrkan? Jag hade en sjal över axlarna i kyrkan. För mig hade något annat varit otänkbart. Sjalen tog jag av när vi kom ut på kyrkbacken (dessutom var det typ 30 grader, så det valet var enkelt).

Kjell Präst skrev 2009-07-13 18:20:18 följande:

Regeln gäller förstås inte enbart bara axlar utan även kortkort klänning, för djup urringning etc. Jag själv tänker inte på hur brudparen är klädda och skulle aldrig drömma om att kommentera deras klädsel - men, som sagt, ska man följa Etiketten Enligt M Ribbing så är det felfelfel att vara utmanande klädd i kyrkorummet.
  • Imma

Aha! Jag hade täckt över axlarna, men svor och gormade gjorde jag under vigseln. Min man kom in på skateboard också; det kanske inte heller var okej egentligen?

Skämt åsido - jag bryr mig inte heller om hur andra är klädda, men för min del hade det varit konstigt att inte täcka över axlarna i kyrkan, för så är jag uppfostrad.

Kjell Präst skrev 2009-07-14 08:18:38 följande:

Mitt sätt att visa vördnad för det heliga kyrkorummet är bland annat att inte svära där, inte skrika och inte bära keps. Kläderna hos brudpar och gäster registrerar jag däremot aldrig. Kanske beror på att jag är så o-e-r-h-ö-r-t ointresserad av kläder...
Svar på tråden Fråga prästerna 8