Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Fråga prästerna 8

Tur det. Vi hade psalm 15 (Halleluja, sjung om Jesus) som en av psalmerna när vi gifte oss. Kanske inte den vanligaste vigselpsalmen, men den är ju så bra!

Kjell Präst skrev 2009-05-27 17:23:15 följande:

Som sagt, den har nr 11 i psalmboken. Att den inte är vigselrelaterad spelar mindre roll, det går bra att använda den ändå.
  • Duchess

Uj, så olika vi är..

Jag och min man ogillar amerikanska vigselseder, så jag hade blivit ARG om vår präst sagt något om att kyssas inne i kyrkan! Vi pussades på kyrktrappan när vi kom ut - helt perfekt för oss

• Duchess
    MulleNuh skrev 2009-06-04 12:25:36 följande:
    Varför skulle du bli arg över det??
    För att vi båda ogillar att allt är så amerikaniserat, och dessutom vill följa Svenska Kyrkans vigselsed. Att kyssas i kyrkan är något som dykt upp i kyrkorna på senare år, precis som brudöverlämningen.

Jag har inga moraliska invändingar mot att pussas i kyrkan - det handlar helt enkelt om att vi vill följa den gamla svenska traditionen.
  • Duchess

Klart folk får pussas i kyrkan om de vill! Jag har inga moraliska invändningar mot det.

Men om vår präst hade kuppat och sagt att vi skulle kyssa varandra i kyrkan så hade jag blivit arg, eftersom vi inte ville göra på det sättet.

Pussas ni

MulleNuh skrev 2009-06-04 12:42:05 följande:
    ahaa ja jag ser inte en puss i kyrkan som amerikanskt iaf.. Jag ser det som att pussas kan man göra var man än är!
  • Duchess

Det ligger ju ingen negativ laddning i att pussas i kyrkan (snarare tvärtom). Vi ville bara helt enkelt ha en traditionell svensk kyrkvigsel, och då hade det varit ganska malplacé med en kyss i kyrkan.

Vi är dessutom så pass bakåtsträvande här hemma att vi ignorerar både Valentines day, Halloween och mycket annat som kommit till Sverige de senaste åren. Men det är som sagt bara en personlig fråga om tycke och smak, inga generella moraliska värderingar.

Imma skrev 2009-06-04 12:43:36 följande:
    Jag har inga problem med att låta mig influeras av andras traditioner. Det är ju oftast så utveckling går till. Så länge det är positiva seder som vi importerar ser jag inga problem med det alls.
  • Duchess

Ja, jag har svårt att förstå det där. Valentines day firar vi inte heller. Däremot går vi gärna ut och äter mat på en fin restaurang andra dagar på året.

Nu låter det säkert som om jag inte gillar USA, men det stämmer inte. Det jag ogillar är att de amerikanska traditionerna och sederna håller på att ta över så snabbt här i Sverige, och att många inte ens vet skillnaden mellan de båda.

Jag gissar t ex att många tror att vi har rättegångar med jury här i Sverige, eftersom man sällan ser någon rättegång på svensk film - bara amerikanska.

Och när det gäller bröllopsrelaterade ämnen är ju brudöverlämning och kyss i kyrkan två "klassiker". Andra importer: Wedding favours, save-the-date-kort, best man... listan kan göras lång. Och återigen, jag menar inte att t ex wedding favours när fel, men det kan ju vara bra att veta att det inte är en svensk tradition och att man inte MÅSTE ha det.

MulleNuh skrev 2009-06-04 12:49:04 följande:
    Men det håller jag med dig om! Halloween!!! Fy va larvigt!!!
  • Duchess

Det tycker jag att ni ska göra

Jag tycker att det är lite konstigt att det finns präster som säger att man ska pussas utan att ha kollat med brudparet först om de faktiskt vill göra det.

Imma skrev 2009-06-04 12:49:37 följande:
    Jag förstår hur du menar. Vi vill inte heller att prästen ska säga till när vi ska pussas, men om vi känner för att göra det någon gång under vigseln kommer vi att göra det.Ursäkta prästerna för OT!
  • Duchess

Utan att på något vis känna till alla enskilda fall måste jag säga att jag aldrig har hört talas om så många tjejer som har väldiga knäbesvär som här på BT. Ärligt talat tror jag inte alls att alla har knäbesvär. En del använder det som ursäkt för att slippa knäböja, helt enkelt.

• Duchess

Kan bara hålla med. Kan man inte röra sig fritt i klänningen kanske man bör fundera på om den är lämplig att ha på sig en hel kväll?

Återigen, jag vet absolut ingenting om de enskilda fallen. Jag tvivlar inte alls på att det finns brudar med knäproblem. Mitt tvivel handlar om att jag läst massor av inlägg från blivande brudar som av olika orsaker - oftast knäproblem - inte vill knäböja.

Jag är helt övertygad om att flera av dem använder knäproblem som en ursäkt för att slippa. Det står jag för.

Soldemor skrev 2009-06-09 10:09:29 följande:
    Och klänningen, glöm inte den! Visst, vissa kreationer är definitivt inte gjorda för knäfall, men ibland känns det mer som en ursäkt en som ett giltigt skäl...
  • Duchess

Vissa saker kan man välja (t ex vilka psalmer man vill ha och vilka bibeltexter som ska läsas), men alla präster har samma handbok att utgå från. Där står ganska detaljerat hur vigselgudstjänsten ska utformas. Tror att det finns någon länk i den här tråden till en websida med gudstjänstordningen....

Junebug skrev 2009-06-09 13:38:35 följande:
    Jag förstår, var ungefär som jag misstänkte. Jag gissar att det varierar från präst till präst hur de vill lägga upp ceremonin också. tack för rekordsnabbt svar :)
  • Duchess

Snoddasen skrev 2009-06-11 17:09:42 följande:

Har du några bra tips på fina psalmer? Jag och min sambo ska gifta oss borgerligt och därefter ha en kyrklig ceremoni, dvs en välsignelse av vårt äktenskap. Vi är på jakt efter två psalmer där man inte säger "man och kvinna".
    Då passar jag på att göra reklam för psalm 903. Den finns alltså i tillägget "Psalmer i 2000-talet". Melodin är "Din klara sol", och den kan de allra flesta. Om inte annat så är den enkel.

Text: Sven Hillert

1. Jag tror att Gud är kärleken
    som var och är och blir
    den kraft som föder skapelsen
    den källa som ger liv

2. Jag tror att Gud är kärleken
    som bor i människan
    som lever i förälskelsen
    och drar oss till varann.

3. Jag tror att Gud är kärleken
    som ger oss hopp och mod
    som stöder oss i vardagen
    och för oss tätt ihop.

4. Jag tror att Gud är kärleken
    till kvinna eller man
    som ger oss mänskor tryggheten
    att leva med varann.

5. Jag tror att Gud är kärleken
    i löftet som vi ger
    som drömmer sig mot framtiden
    och tror på det som sker.

6. Jag tror att Gud är kärleken
    som gör vår närhet sann
    som skänker oss välsignelsen
    att vi får ha varann.
  • Duchess

Om man bläddrar tillbaka några sidor så har jag klippt in texten till psalm 903 i inlägg 249 i den här tråden

Kjell Präst skrev 2009-06-15 04:08:30 följande:

Psalm 903 som heter "Jag tror att Gud är kärleken", som har text av min gamle rektor Sven Hillert och som sjungs på melodin "Den klara sol går åter opp" finns i "Psalmer i 2000-talet" (eller "Det orangea eländet" som en prästkollega surt uttryckte det ) Jag tror att de flesta församlingar (men nu talar jag ur ett storstadsperspektiv) har den boken, så det borde inte vara något problem att få den psalmen på er vigsel.
  • Duchess

Song of songs är mycket riktigt Höga Visan. Gissar att det är Höga visan 8:6-7:

Ha mig som en signetring vid ditt hjärta, som en signetring på din arm. Ty kärleken är stark som döden, dess längtan obetvingling som dödsriket, dess glöd är som eldens glöd, en Herrens låga är den. De största vatten förmår ej utsläcka kärleken, strömmar kan inte dränka den. Om någon ville ge alla ägodelar i sitt hus för kärleken, så skulle han ändå bli försmådd.

Fler gissningar: "A reading from the first letter of St Paul to the Corinthians" är nog texten som brukar kallas "Kärlekens lov", dvs I Kor 13.

"A reading from the holy Gospel according to John" måste jag nog fundera på...

• Duchess
    Krystal skrev 2009-06-22 00:29:52 följande:
    Jo jag är medlem i svenska kyrkan... men m2b är det inte. Han är katolik och vill väldigt gärna att även jag blir det. Och OM jag också skulle bli det så måste jag gå ur svenska kyrkan..och det är därför jag undrar vad det skulle kosta...
    Pengar är sannerligen inte oviktiga, men när det gäller att konvertera och bli katolik så tycker jag inte att du ska låta pengarna styra. Om du läser på om katolska kyrkan och känner att du kan ställa upp på vad den tror och lär, ja då tycker jag att du ska konvertera på en gång. Men gör det inte bara för att din blivande skulle vilja det.
  • Duchess

Kjell Präst skrev 2009-06-29 09:29:24 följande:

Summan vet jag tyvärr inte, bara att det kostar. Jag tror dessutom att summan kan variera från församling till församling
    Det är väl inte heller helt självklart att man får låna kyrkan? Har för mig att det är församlingens kh som bestämmer om kyrkan lånas ut.
  • Duchess

"Jag vill bo under ett vattenfall" brukar jag och mina kompisar kalla för Fantomen-sången. Vi känner nämligen bara till en enda person som bor under ett vattenfall (och trivs med det)

• Duchess
    Aleta skrev 2009-07-11 15:08:34 följande:
    Jag undrar en sak.Känner någon till när, var och hur det gick till när det bestämdes vilka böcker som skulle ingå i bibeln?Jag har hört att det ägde rum på ett möte år 312 eller liknande, någon som vet något mer?Och vad hände med de texter som inte kvalade in?
    Jag vet! Det skedde stegvis under 300-talet. Vissa bibelböcker var mer omstridda än andra, t ex Jakobsbrevet. Men den definitiva listan fastställdes på kyrkomötet i Karthago år 397 eKr.

Många av de texter som inte kom med i kanoniseringen (fastställandet av bibelböckerna) finns att läsa i Apokryferna. Det är en samling texter som har biblisk anknytning. Luther tyckte att de var "god och nyttig läsning". Vet inte om jag håller med om det i alla avseenden, men intressanta är de iaf
  • Duchess

Martinaa:
    Om ni är medlemmar i Svenska Kyrkan (vilket ni är, om jag förstått saken rätt) så tillhör ni den församling inom vars geografiska område ni är bosatt. Själv bor jag t ex i centrala Umeå och tillhör därför Umeå Stadsförsamling.

• Duchess

H*n är på en plats där svenska kronor räcker länge

Frulle skrev 2009-07-13 08:03:04 följande:
    Var har "En till präst" tagit vägen?
  • Duchess
    Igia skrev 2009-08-11 20:03:10 följande:
    Var kommer ordet/benämningen komminister ifrån? Varför får man inte benämning präst? Man utbildar sig till en sak och kallas nåt annat... Lite märkligt
    Nu får någon med prästkrage rätta mig om jag minns fel, men jag tror att titeln komminister kommer från co-minister, dvs medtjänare.

Alla prästvigda är präster. Sedan kan man ha olika slags tjänster, t ex pastorsadjunkt (första tjänstgöringsåret, ungefär som AT/ST-läkare), komminister och kyrkoherde.
Svar på tråden Fråga prästerna 8