Fråga prästerna 8
Tur det. Vi hade psalm 15 (Halleluja, sjung om Jesus) som en av psalmerna när vi gifte oss. Kanske inte den vanligaste vigselpsalmen, men den är ju så bra!
Kjell Präst skrev 2009-05-27 17:23:15 följande:
Tur det. Vi hade psalm 15 (Halleluja, sjung om Jesus) som en av psalmerna när vi gifte oss. Kanske inte den vanligaste vigselpsalmen, men den är ju så bra!
Kjell Präst skrev 2009-05-27 17:23:15 följande:
Uj, så olika vi är..
Jag och min man ogillar amerikanska vigselseder, så jag hade blivit ARG om vår präst sagt något om att kyssas inne i kyrkan! Vi pussades på kyrktrappan när vi kom ut - helt perfekt för oss
Klart folk får pussas i kyrkan om de vill! Jag har inga moraliska invändningar mot det.
Men om vår präst hade kuppat och sagt att vi skulle kyssa varandra i kyrkan så hade jag blivit arg, eftersom vi inte ville göra på det sättet.
Pussas ni
Det ligger ju ingen negativ laddning i att pussas i kyrkan (snarare tvärtom). Vi ville bara helt enkelt ha en traditionell svensk kyrkvigsel, och då hade det varit ganska malplacé med en kyss i kyrkan.
Vi är dessutom så pass bakåtsträvande här hemma att vi ignorerar både Valentines day, Halloween och mycket annat som kommit till Sverige de senaste åren. Men det är som sagt bara en personlig fråga om tycke och smak, inga generella moraliska värderingar.
Ja, jag har svårt att förstå det där. Valentines day firar vi inte heller. Däremot går vi gärna ut och äter mat på en fin restaurang andra dagar på året.
Nu låter det säkert som om jag inte gillar USA, men det stämmer inte. Det jag ogillar är att de amerikanska traditionerna och sederna håller på att ta över så snabbt här i Sverige, och att många inte ens vet skillnaden mellan de båda.
Jag gissar t ex att många tror att vi har rättegångar med jury här i Sverige, eftersom man sällan ser någon rättegång på svensk film - bara amerikanska.
Och när det gäller bröllopsrelaterade ämnen är ju brudöverlämning och kyss i kyrkan två "klassiker". Andra importer: Wedding favours, save-the-date-kort, best man... listan kan göras lång. Och återigen, jag menar inte att t ex wedding favours när fel, men det kan ju vara bra att veta att det inte är en svensk tradition och att man inte MÅSTE ha det.
Det tycker jag att ni ska göra
Jag tycker att det är lite konstigt att det finns präster som säger att man ska pussas utan att ha kollat med brudparet först om de faktiskt vill göra det.
Utan att på något vis känna till alla enskilda fall måste jag säga att jag aldrig har hört talas om så många tjejer som har väldiga knäbesvär som här på BT. Ärligt talat tror jag inte alls att alla har knäbesvär. En del använder det som ursäkt för att slippa knäböja, helt enkelt.
Kan bara hålla med. Kan man inte röra sig fritt i klänningen kanske man bör fundera på om den är lämplig att ha på sig en hel kväll?
Återigen, jag vet absolut ingenting om de enskilda fallen. Jag tvivlar inte alls på att det finns brudar med knäproblem. Mitt tvivel handlar om att jag läst massor av inlägg från blivande brudar som av olika orsaker - oftast knäproblem - inte vill knäböja.
Jag är helt övertygad om att flera av dem använder knäproblem som en ursäkt för att slippa. Det står jag för.
Vissa saker kan man välja (t ex vilka psalmer man vill ha och vilka bibeltexter som ska läsas), men alla präster har samma handbok att utgå från. Där står ganska detaljerat hur vigselgudstjänsten ska utformas. Tror att det finns någon länk i den här tråden till en websida med gudstjänstordningen....
Snoddasen skrev 2009-06-11 17:09:42 följande:
Om man bläddrar tillbaka några sidor så har jag klippt in texten till psalm 903 i inlägg 249 i den här tråden
Kjell Präst skrev 2009-06-15 04:08:30 följande:
Song of songs är mycket riktigt Höga Visan. Gissar att det är Höga visan 8:6-7:
Ha mig som en signetring vid ditt hjärta, som en signetring på din arm. Ty kärleken är stark som döden, dess längtan obetvingling som dödsriket, dess glöd är som eldens glöd, en Herrens låga är den. De största vatten förmår ej utsläcka kärleken, strömmar kan inte dränka den. Om någon ville ge alla ägodelar i sitt hus för kärleken, så skulle han ändå bli försmådd.
Fler gissningar: "A reading from the first letter of St Paul to the Corinthians" är nog texten som brukar kallas "Kärlekens lov", dvs I Kor 13.
"A reading from the holy Gospel according to John" måste jag nog fundera på...
Kjell Präst skrev 2009-06-29 09:29:24 följande:
"Jag vill bo under ett vattenfall" brukar jag och mina kompisar kalla för Fantomen-sången. Vi känner nämligen bara till en enda person som bor under ett vattenfall (och trivs med det)
Martinaa:
Om ni är medlemmar i Svenska Kyrkan (vilket ni är, om jag förstått saken rätt) så tillhör ni den församling inom vars geografiska område ni är bosatt. Själv bor jag t ex i centrala Umeå och tillhör därför Umeå Stadsförsamling.
H*n är på en plats där svenska kronor räcker länge