Inlägg från: MulleNuh |Visa alla inlägg
  • MulleNuh

Fråga prästerna 8

Nej det måste du absolut inte göra..

Frukenob skrev 2009-05-23 20:20:35 följande:
    Måste bara fråga: Måste man bjuda med prästen på festen efter? Prästen gör väl bara sitt jobb
  • MulleNuh

Jag tror han kommer svara: paslm 84 och 411!

Sommarpar skrev 2009-05-24 11:01:35 följande:
    hmm, det skulle kunna vara ett alternativ.vi gifter oss i juli, har du ngr tips på psalmer (som är lättsjungna) som passar då?
  • MulleNuh

Spelas psalmerna i någon speciell ordning? Jag menar om den med lägst nummer spelas först eller så??

• MulleNuh

haha.. Jaa men jag vet ju inte hur ni gör!

Och snart får du inte säga BulleNuh utan FrulleNuh.
    Om 2,5 vecka är jag FRU. Eller Fru Bulle kanske vore nåt?!

Kjell Präst skrev 2009-05-27 09:47:16 följande:

Den med flest ettor spelas alltid först, därefter den med flest tvåor Nej, allvarligt talat, de spelas i den ordningen man vill att de ska spelas (Och för den som nu tänker invända att jag är elak och hånfull mot BulleNuh: Jag vet sedan tidigare att hon förstår skämt)
  • MulleNuh

Jag sätter mig och gör denna hemsida medans jag skriver på nya bibeln.. Ok??

Kjell Präst skrev 2009-05-27 12:51:14 följande:

Hej!Jomenvisst är stämningen trevlig här - vi är ju på kyrkans domäner Visst kan man ha julpsalmer vid vigslar, var själv på en vigsel där vi sjöng nr 122 "Dagen är kommen, kärlek triumferar" - lite fint dubbeltydigt!"Stilla natt" och "Nu tändas tusen juleljus" är utmärkta psalmer som jag utan att tveka skulle godkänna vid en decembervigsel.Julpsalmerna hittar du i psalmboken, i första hand mellan 112 och 129. Tyvärr finns ingen hemsida där alla pslamer är samlade och lyssningsbara - det borde finnas en sådan, skulle vara till nytta för oss präster också.Ett vigseltal är ett tal som prästen håller vid vigseln Mer specificerat så brukar man tala om kärleken och Guds närvaro i våra liv och sådär. Gärna med en personlig touch anpassad för brudparet, jag brukar be att få veta lite personliga saker vid vigselsamtalet.
  • MulleNuh

Du kan lita på mig min käre präst!

Kjell Präst skrev 2009-05-27 13:18:45 följande:

Jamenvisst. Hittar du på några nya pigga psalmer också?
  • MulleNuh

Varför skulle du bli arg över det??

Duchess skrev 2009-06-04 12:13:05 följande:
    Uj, så olika vi är.. Jag och min man ogillar amerikanska vigselseder, så jag hade blivit ARG om vår präst sagt något om att kyssas inne i kyrkan! Vi pussades på kyrktrappan när vi kom ut - helt perfekt för oss
  • MulleNuh

Jaaa jag vill absolut pussas i kyrkan.. OCH på kyrktrappen.. OCH på festen.

Det är ju som i kyrkan man VERKLIGEN är helt nygifta ju...
    Så pussen blir ju lite som ett "nu är vigseln klaaaar"!

Sonja68 skrev 2009-06-04 12:32:40 följande:
    Jag trodde vi skulle pussas när vi kom ut från kyrkan, men prästen sa efter ringväxling och löften och allt det där att nu går det bra att pussas. Jag blev förvånad, då jag vet att det egentligen inte ingår i kyrkans vigselakt, men knappast ARG! Snarare lättad och glad! Kändes skönt att få pussa sin älskling och lite av spänningen släppte
  • MulleNuh

ahaa ja jag ser inte en puss i kyrkan som amerikanskt iaf.. Jag ser det som att pussas kan man göra var man än är!

Duchess skrev 2009-06-04 12:40:56 följande:
    För att vi båda ogillar att allt är så amerikaniserat, och dessutom vill följa Svenska Kyrkans vigselsed. Att kyssas i kyrkan är något som dykt upp i kyrkorna på senare år, precis som brudöverlämningen. Jag har inga moraliska invändingar mot att pussas i kyrkan - det handlar helt enkelt om att vi vill följa den gamla svenska traditionen.
  • MulleNuh

haha yeah we´re gonna!

Duchess skrev 2009-06-04 12:45:21 följande:
    Klart folk får pussas i kyrkan om de vill! Jag har inga moraliska invändningar mot det. Men om vår präst hade kuppat och sagt att vi skulle kyssa varandra i kyrkan så hade jag blivit arg, eftersom vi inte ville göra på det sättet. Pussas ni
  • MulleNuh

Men det håller jag med dig om! Halloween!!! Fy va larvigt!!!

Duchess skrev 2009-06-04 12:47:49 följande:
    Det ligger ju ingen negativ laddning i att pussas i kyrkan (snarare tvärtom). Vi ville bara helt enkelt ha en traditionell svensk kyrkvigsel, och då hade det varit ganska malplacé med en kyss i kyrkan. Vi är dessutom så pass bakåtsträvande här hemma att vi ignorerar både Valentines day, Halloween och mycket annat som kommit till Sverige de senaste åren. Men det är som sagt bara en personlig fråga om tycke och smak, inga generella moraliska värderingar.
  • MulleNuh

ja så är det.. Och jag tycker allt det du nämnde är lite smålarvigt faktiskt.. MEN jag kan ändå förstå de som väljer att ha det.
    Jag menar, folk säger ju tom orden på engelska..
    Save-the-date

Duchess skrev 2009-06-04 12:54:51 följande:
    Ja, jag har svårt att förstå det där. Valentines day firar vi inte heller. Däremot går vi gärna ut och äter mat på en fin restaurang andra dagar på året. Nu låter det säkert som om jag inte gillar USA, men det stämmer inte. Det jag ogillar är att de amerikanska traditionerna och sederna håller på att ta över så snabbt här i Sverige, och att många inte ens vet skillnaden mellan de båda. Jag gissar t ex att många tror att vi har rättegångar med jury här i Sverige, eftersom man sällan ser någon rättegång på svensk film - bara amerikanska. Och när det gäller bröllopsrelaterade ämnen är ju brudöverlämning och kyss i kyrkan två "klassiker". Andra importer: Wedding favours, save-the-date-kort, best man... listan kan göras lång. Och återigen, jag menar inte att t ex wedding favours när fel, men det kan ju vara bra att veta att det inte är en svensk tradition och att man inte MÅSTE ha det.
  • MulleNuh

Fast vadå?! Jag vet inte om jag skulle våga gör det hela tiden under vigseln. TÄNK om det skulle störa prästen! Det vet ju inet jag..

Kjell Präst skrev 2009-06-07 07:20:13 följande:

En till präst skrev 2009-06-06 21:24:51 följande:
    Men vänta nu... menar du att dina brudpar klarar av att pussas utan att du uppmanar dem att göra det????
  • MulleNuh

Nää men jag har ju inte så stpr koll på kyrkan och dess regler.. Så JA då blir jag lite feg!

Och nej tungisar håller jag bakom låsta dörrar..

Kjell Präst skrev 2009-06-07 09:26:55 följande:

Fegis Allvarligt talat - pussar kan väl aldrig vara fel? Varför skulle en präst ha något emot pussar? Det är väl knappast avancerade tungkyssar vi talar om, dessa kan väl lämpligen sparas till något mindre offentligt tillfälle...typ...?
  • MulleNuh

Man får väl gifta sig vart man vill?!
    Jag tillhör en i sthlm, men jag ringde och bokade i luleå. Det var inget konstigt...

Arwent skrev 2009-06-08 07:26:23 följande:
    Hej, jag har en fråga.Vi vill gifta oss i ett kapell som är ett populärt vigselkapell. Kapellet tillhör inte den församling som vi tillhör. Hur går man tillväga då? Ringer man sin hemförsamling eller församlingen som kapellet tillhör? Och från vilken församling kommer prästen? MvhA
  • MulleNuh

aha!

Kjell Präst skrev 2009-06-08 20:36:52 följande:

Man böjer knä inför Gud. Av samma anledning står man i vissa kyrkor på knä när man tar emot nattvarden
  • MulleNuh

jaaa jag spricker också och vill se bilder!!

passionsblomman skrev 2009-06-13 23:15:47 följande:
    Ja det är synd! Det hade ju varit superkul att sitta där med dig också! Och så har jag en massa fina bilder i kameran, men dem kan jag ju inte visa er, det måste ju Frulle få göra själv sedan.*sprickfärdig*
  • MulleNuh

Går inte ALLA efter??
    Ja som du skrev..

Aleta skrev 2009-06-29 08:34:17 följande:
    Går näbbarna ut före också?Jag fick plötsligt för mig att de går efter då.
Svar på tråden Fråga prästerna 8